Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Netzekering meteen eruit

    Ik heb hier een basversterker van een vriend. De versterker is er opeens mee opgehouden een tijd geleden. Ze waren aan het repeteren. Voor de pauze geen probleem, na de pauze opeens de netzekering er meteen uit bij inschakelen.

    Afijn, het is een basversterker van Nederlandse makelij en een schema heb ik niet. De amp is ter reparatie naar de fabrikant (in NL dus) gestuurd en kwam doodleuk terug dat men niks kon vinden en alles was goed....
    De amp was derhalve feitelijk gereduceerd tot waardeloos schroot en dat gaat er bij mij toch niet zo best in, dus heb aangeboden er naar te kijken. Gewoon vriendendienst.
    De trafo los gehaald en doorgemeten. Trafo is goed zo lijkt het (onbelast). Toen de hele print van de eindversterker er maar eens uitgehaald. Het is mij wel duidelijk dat er bij die 'fabrikant' gewoon echt helemaal niks aan gedaan is. Niet eens open geschroefd als je het mij vraagt.

    Maar nu zie ik dus dit:



    -de 3 vrij grote soldeerpunten zijn de trafo aansluitingen; middenaftakking in het midden.
    -de 4 erachter is de diodebrug
    -de 2 buitenste trafo aansluitingen gaan met 2 hele fijne printbaantjes naar een klein condensatortje links ernaast

    bij het condensatortje is duidelijk iets misgegaan. Het langste printbaantje van de 2 (vooraan) heeft iets teveel stroom te verwerken gekregen blijkbaar en is weggebrand. Er is nog een klein krulletje van te zien.

    Wat is hier gebeurd en wat is de beste manier op dit goed op te lossen?

    Teveel stroom betekent normaal gesproken een lageren weerstand. Betekent dat dat het condensatortje sluiting zou hebben gekregen? Wat zou een normale waarde zijn bij vervanging?
    Hoe maak ik dit schoon (de koolsporen) zodat er geen sluiting meer is? Want blijkbaar is er nog steed sluiting gezien de zekering eruit vliegt (maar ik heb hem eerlijk gezegd niet meer aan gezet met aangesloten trafo omdit ik meer zekeringen van 4A even niet heb liggen) Ik meet overigens geen sluiting.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Novaniks?

    Tja, condensator met te krappe werkspanning? Misschien is dit al langer geleden gebeurd en merk je er al die tijd niks van qua ontstoring. Ik zou hem weglaten.
    Die dikke sporen tot de gelijkrichter wegsnijden en de trafodraden mechanisch deugdelijk direct aan de gelijkrichter(poten) solderen. Wel even checken of er echt niet een diode'tje uit de brug is kortgesloten of dat er een elco lekt.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Novaniks?
    Hevos... echt slecht, dit mag geen service meer heten...

    Maar mijn eerste vermoeden na het doormeten van de trafo was juist: diodebrug heeft een kortgesloten diode.
    Ik ga m vervangen en daarmee hopelijk een bassist gered.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4

    Standaard

    Brugcel vervangen en basversterker werkt weer naar behoren!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    de mannen van Hevos vinden zelf dat ze hoge kwaliteit leveren

    http://www.hevos.nl/over-hevos/
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeD Bekijk bericht
    de mannen van Hevos vinden zelf dat ze hoge kwaliteit leveren

    http://www.hevos.nl/over-hevos/
    Ja dat staat er idd.... Echt, zelden zulke pruts-printplaten met dito soldeerwerk gezien
    My Róisín Dubh is my one and only true love

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top