Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 13 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 126
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    24 februari 2017
    Locatie
    Omgeving Waalwijk
    Berichten
    37

    vraagje Gezocht: Fender Stratocaster American Nieuw/2e hands - Tips gezocht

    Beste allen,

    Ik ben me momenteel aan het oriënteren op de aanschaf van een Fender Stratocaster. Ik ben er inmiddels achter dat ik graag en originele zou willen, dus de amerikaanse variant ipv de mexicaanse, japanse, koreaanse etc...als zijnde een 'investering' in de toekomst zodat ik niet over een aantal jaar alsnog een andere hoef aan te schaffen.

    Een nieuwe is waarschijnlijk te duur (?), dus ben ik ook aan het kijken naar een 2e hands.

    Mijn budget voor de gitaar is circa 1000,00 (liefst inclusief een versterker enzo) verwachte aanschafdatum circa september/oktober 2017, of eerder bij een perfecte aanbieding en match...

    Het liefst heb ik een volledig zwarte body en slagplaat, indien mogelijk de nek en kop enzo ook zwart, maar dat is geen must (andere uitvoeringen zijn niet uitgesloten). Ik zou met de tijd graag wat meer Rock willen spelen en heb het vermoeden dat minimaal één humbucker hierbij aan te raden is.

    Ik heb me inmiddels al enigszins verdiept in de materie, maar loopt vast op de vele varianten, uitvoeringen opties etc etc...

    Wie kan me van tips voorzien waar op te letten bij een 2e hands Amerikaanse Strat? Waaraan herken ik ze, wat is de beste uitvoering, single coils of humbucker, texas specials, noiseless etc etc? american standard of american special? vintage style tremolo of de juist de twee-punts tremolobrug? Welke kop erop? Wel of niet met zo'n stelschroef op de bolt on bij de neck? wel of niet de snaren door de body heen, welke houtsoort, slijtage frets, welke elektronica en ga zo maar door....

    Wellicht is er ergens een website waar dit keurig benoemd is, maar ik ben er nog niet achter. Ook nog geen topic kunnen vinden waar deze vragen van me worden beantwoord op dit forum...maar wellicht mis ik hem.

    Welke jaartallen zijn 'goede' jaartallen, ik heb bijvoorbeeld deze gezien bij bax-shop:
    https://www.bax-shop.nl/tweedehands-...mn-1996-inruil

    Dit is er eentje uit 1996...zijn dat pareltjes? Of is dat ouwe meuk? Kortom, zijn de oudere aan te raden, of liever nieuwere typen?

    wie ow wie kan me op weg helpen....ik heb geen haast, maar wil graag weten waar ik op moet letten bij de aanschaf. Ook op marktplaats staat van alles, maar hoe weet ik dat iets goed is?

    Alvast hartelijk dank!

    Als jullie meer info willen, dan hoor ik het graag
    Laatst gewijzigd door bartez; 28 februari 2017 om 12:18

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Ik zie een groot scala aan eisen waaraan de strat moet voldoen. Als ik het goed verwoord zoek je naar een wat modernere strat met een humbucker in de brug. Zoek je dan ook nog een specifieke kleur, dan bied zelfs marktplaats geen groot aanbod. Een zwarte strat is nog makkelijk te fixen. Wellicht is het dan iets om zelf de slagplaat door een zwart exemplaar te vervangen. Zelfde kun je ook met de humbucker(s) doen. Dan creëer je zelf een strat naar jouw smaak. Is dat je te veel werk, laat je specifieke smaak iets varen en ga voor een hss strat. Die komen met enige regelmaat nog wel op marktplaats voorbij. Ga er van uit dat een Amerikaanse strat je al gauw 750 tot 900 euro gaat kosten. Je butget voor een versterker is dan wel beperkt...

    Wat betreft pickups en specificaties, elke serie zal weer iets andere specificaties hebben. Wat ik je aanraad is om je een beetje globaal in te lezen wat betreft dingen als de standaard pickups die je veelal in de Amerikaanse strats vindt. Vervolgens kijk je op marktplaats en als je dan een strat tegen komt die je interesse trekt, Google dan op die specifieke strat. Check wat reviews en als je een bepaalde specificatie niet snapt, leg de betreffende gitaar dan op dit forum met je specifieke vraag. Tevens zijn hier wel een paar experts die je kunnen vertellen of t een originele is(!). Indien papieren/originele koffer niet aanwezig zijn is het opletten geblazen.

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    24 februari 2017
    Locatie
    Omgeving Waalwijk
    Berichten
    37

    Standaard

    Hoi Rogueny,

    Hartelijk dank voor je reactie. Een HSS specificatie is inderdaad een wens (maar geen must), alsmede een zwarte. Het vervangen van pickups en slagplaat is voor mij niet zo'n probleem op zich, maar liever niet. Ik heb bijvoorbeeld gezien dat de tremolo van een amerikaanse een betere kwaliteit heeft als die van een mexicaanse, dat is ook zo met de audio uitgang als ik me niet vergis.

    Wat is beter mbt de tremolo? De nieuwere twee-punts variant, of de vintage style?

    En zeggen jaartallen iets? is een strat uit een bepaald jaartal beter of slechter?

    Een amerikaanse van circa 750-900 euro is inderdaad wat ik voor ogen heb. Budget komt niet op de euro, als het maar goed is en ik er jaren mee vooruit kan.

    Als versterker heb ik overigens de Fender Mustang III op het oog. Nieuw zo'n 300 euro, 2e hands vind je ze al rond de 200 euro. Is dat een aanrader?

    En is er ergens een site met varianten ofzo, ik zie dat ze bepaalde 60's of 70's uitvoeringen hebben, maar wat zijn de verschillen en effecten?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bartez Bekijk bericht
    Mijn budget voor de gitaar is circa 1000,00 (liefst inclusief een versterker enzo) verwachte aanschafdatum circa september/oktober 2017, of eerder bij een perfecte aanbieding en match...
    Ik ben bang dat als je echt een amerikaanse stratocaster wilt in specifieke kleur en met humbucker, én een versterker erbij voor 1000 euro, dat dat erg lastig gaat worden. Als je echt per se een amerikaanse wilt is dat natuurlijk prima, maar verkijk je niet op de mexicaanse of japanse gitaren, er zit echt weinig verschil in met de amerikaanse strats. Sommigen vinden de classic player serie uit mexico zelfs beter dan amerikaanse strats (zelf geen ervaring mee). Die Classic player serie zijn geregeld voor 500/600 euro te vinden op marktplaats dus dat zou ook prima in het budget passen.

    Het liefst heb ik een volledig zwarte body en slagplaat, indien mogelijk de nek en kop enzo ook zwart, maar dat is geen must (andere uitvoeringen zijn niet uitgesloten). Ik zou met de tijd graag wat meer Rock willen spelen en heb het vermoeden dat minimaal één humbucker hierbij aan te raden is.
    Ik denk dat je geen gitaar gaat vinden met de neck en kop ook zwart, maar het is natuurlijk niet zo moeilijk om een zwarte stratocaster te vinden en dan zelf een slagplaat voor 20 of 30 euro erbij te kopen. Vervolgens zou je een humbucker in single coil formaat in de brugpositie van je strat kunnen laten zetten, als je al geen HSS strat te pakken hebt.

    Wie kan me van tips voorzien waar op te letten bij een 2e hands Amerikaanse Strat? Waaraan herken ik ze, wat is de beste uitvoering, single coils of humbucker, texas specials, noiseless etc etc? american standard of american special? vintage style tremolo of de juist de twee-punts tremolobrug? Welke kop erop? Wel of niet met zo'n stelschroef op de bolt on bij de neck? wel of niet de snaren door de body heen, welke houtsoort, slijtage frets, welke elektronica en ga zo maar door....
    Ik zou me echt niet gaan focussen op houtsoorten, bepaalde stelschroeven, slijtage frets, snaren door de body of juist niet. De american special serie heeft de vintage brug en een grote 70's headstock. De american standard heeft de 2 punts brug en de normale headstock. Dat zijn de belangrijkste herkenningspunten vind ik.
    Dingen die wel van belang kunnen zijn voor je (denk ik zelf):
    - 2 punts brug schijnt iets stabieler qua stemming te zijn dan de vintage 6 punts brug.
    - of je de hals fijn vindt spelen. Het kan nogal wat verschil uit maken wat voor frets er op de hals zitten. De American special serie komt met vrij grote 'jumbo' frets geloof ik. American standards komen met iets kleinere 'medium jumbo'. Maar als je een gitaar hebt met vintage frets zijn die zeer klein.

    Ik weet niet of je al gitaar speelt of? Misschien op een beginnersset? Dan weet je misschien al een beetje wat je fijn vind en wat je stijl is.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    Ik heb een Classic Player (tele), en die vind ik inderdaad beter dan een USA Standard. Als je nog beter wilt, kom je al snel uit bij de AVRI's, maar die krijg je denk ik niet voor €1000. En zeker niet met versterker erbij. Met een Classic Player kun je zeker goed uit de voeten, daarmee hoef je niet bang te zijn dat je over een paar jaar een ander moet of zo. Ik heb die van mij al 10 jaar en ik ben er nog steeds erg tevreden mee.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Tremolo: tweepunts is over t algemeen beter, de afstelling is door de twee punten simpelweg eenvoudiger. Bij de 6 punts moeten al deze 6 punten goed staan om echt goed te functioneren.

    Jaartallen: zeggen in principe niets. Helft van de verkopers zal zeggen dat zijn strat uit een speciaal jaartal komt. Veelal gewoon mooie verkooppraatjes. Specificaties doen er toe, niet t jaartal. Een gitaar individueel testen is de enige manier om te vertellen of het een goede gitaar is.

    Versterker: ik heb geen ervaring met deze Amp. Ze worden volgens mij wel veel geprezen en worden al jaren geproduceerd. Dat zegt mijn inziens toch wel iets. Bedenk wel dat het geen buizenversterker is. Dat is iets wat ik persoonlijk een stuk mooier vind klinken . Zijn dan ook wel weer een heel stuk duurder. Wel is zo'n mustang goed bruikbaar op alle volumes, waar een buizenversterker pas tot zijn recht komt als je hem wat open trekt. En hij heeft ook wel wat leuke effecten, dus leuk en breed inzetbaar.

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    24 februari 2017
    Locatie
    Omgeving Waalwijk
    Berichten
    37

    Standaard

    Hoi Mensen,

    Allen dank voor de info. Ik ben weer wat wijzer. Zwart is idd geen must, eerder een wens

    ik zie daarnaast allerlei afkortingen voorbij komen, zoals AVRI en Classic Player? Hoe herken ik die?

    Is het daarnaast zo dat de mexicaanse en japanse modellen qua gebruikte materialen allemaal wat minder zijn? Of merk je daar in de praktijk werkelijk waar helemaal niks van??

    Ik zie overigens ook strats waarbij je aan de achterkant niet van die veren achter een klepje hebt zitten. Kan iemand me vertellen wat dat precies doet?

    En mbt de versterker, tja een buizenversterker is vrees ik vooralsnog te duur, die mustang is goed betaalbaar, zeker als je ze 2e hands kan vinden.

    Wat zijn de verschillen tussen een american special en een american standard, oftewel waar zit het prijsverschil in?

    Hier bijvoorbeeld een nieuwe american special: https://www.thomann.de/nl/fender_ame...rat_hss_bk.htm

    En wat is het voordeel of nadeel van jumbo frets?

    Iemand overigens goede muziekwinkels waar ze nog wel eens 2e hands strats te koop hebben?
    Laatst gewijzigd door bartez; 28 februari 2017 om 13:19

  8. #8

    Standaard

    Die veren werken als tegenspanning, zodat je je brug kunt laten 'zweven'. Volgens mij zitten die op elke strat met een tremolo. De strat die jij gezien hebt zonder die veren is denk ik een hardtail versie, dus met vaste brug, zonder tremolo.

    Verschil in frets is gewoon een voorkeursding denk ik. Dat zul je toch echt moeten testen in de winkel.

    Verschillen in gebruikte materialen zul je echt zeer weinig tot niets van merken denk ik, misschien dat je het meer aan de afwerking van de gitaar kunt merken? Scherpe uiteindes van frets bijvoorbeeld?

    Ik heb ervaring met de mustang 1 en 2, 2 maten van mij hebben die versterkers. Voor alleen thuisgebruik uitstekende versterkers lijkt mij. Als je alleen thuis speelt lijkt een mustang 3 me zelfs miss een beetje overbodig.

    Ga eens naar de website van muziekwinkel huigens in hengelo. Zoek op 'blacktop'. Je krijgt er dan 2 blacktop strats voor. Beide zwart met zwarte slagplaat en 2 humbuckers. Miss is dat iets voor je? Kosten 600 euro.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Die veren aan de achterzijde zijn er puur om te tremolo te laten functioneren. Meestal zit daar een afdekplaatje over heen. Heeft een strat op de achterkant helemaal niks zitten, dan heeft hij ook geen tremolo. Floyd rosé trem kan eventueel nog wel, maar vind je zelden op een strat.

    Series herkennen is bij strats op t oog (voor mij als leek) erg lastig. De tekst van een advertentie zal je als leek moeten vertellen wat voor een serie het is. Je kunt wel vervolgens afbeeldingen vergelijken met die op google om op details te checken of de door de verkoper gestelde serie overeen komt met de gitaar. Soms wordt er ook wel iets op de headstock vermeld.

    Extreem veel verschil tussen de verschillende strats zijn er niet. Genoeg mensen die een Mexicaanse strat mee t podium op nemen. Verschil zit hem voornamelijk in de gebruikte pickups, de 'feel' van de hals en bij de tremolo en stemmechanieken de stemvastigheid. Verder zul je bij de goedkopere gitaren soms merken dat het fretwerk niet altijd even subtiel is. Then again, elke gitaar individueel beoordelen!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Braml vervelende vent, je bent me net weer voor

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top