Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 december 2009
    Locatie
    Noorderplantsoen
    Berichten
    325

    Standaard Vraag mbt aardebrom jazzmaster

    Hey,

    Ik ben bezig met een jazzmaster, en heb afgelopen week volgens onderstaand schema de slagplaat gesoldeerd:

    https://docs.google.com/viewerng/vie...r_Standard.pdf

    Nou ben ik totaal geen ster met solderen, maar heb ik toch een poging gewaagd aan de hand van filmpjes en fora als deze.

    Nou loop ik tegen het volgende aan.

    Ik heb om te testen de slagplaat geplaatst en een snaar op de gitaar gezet. Als ik inplug hoor ik een fixe aardebrom. Als ik rondom de 3way switch druk, is de aarde brom bijna compleet weg, tot ik aan een potmeter draai. Als ik ergens anders op de slagplaat druk blijft de brom.

    Betekent dat, dat de soldeerpunten op de switch niet helemaal goed zijn, of moet ik, in tegenstelling tot bovenstaand schema ook nog ergens anders een aarde verbinding maken? Kan me voorstellen dat er nog een aarde verbinding naar de brug moet, maar vanaf waar? Ik kan het zo via foto's en andere schema's niet vinden.

    Ter info: De gebruikte onderdelen zijn van allparts en de pick ups zijn Antiquity's I van Seymour Duncan. De slagplaat is geshield met koper tape.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je moet de brug aarden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 december 2009
    Locatie
    Noorderplantsoen
    Berichten
    325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Je moet de brug aarden.
    En vanaf waar moet die aarde draad naar de brug lopen?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Heb je de input goed gesoldeerd? Of omgekeerd? fout heb ik ooit gemaakt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Heeft die slagplaat shielding? Ik zie in het schema nl. geen verbinding tussen de potmeterhuisjes links.
    Van de output jack gaat de sleeve (ground) wel naar het punt 'solder' op de tone-potmeter en van de elementen gaan de grounds naar het punt 'solder' op de volume-potmeter, maar onderling zijn die punten 'solder' niet verbonden. Als de gitaar geshield is, is die verbinding er via deze weg. Zo niet, dan is die verbinding er niet en moet je daar een draadje leggen. Daar moet dan ook de brug mee worden verbonden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koni05 Bekijk bericht
    En vanaf waar moet die aarde draad naar de brug lopen?
    in aanvulling op Plant: je maakt (ook) een massadraadje dat de behuizingen van de pots met elkaar verbindt. Doorgaans is dat gewoon een bloot draadje. En als het goed is zit er in de wand van de potcavity een klein gaatje waardoorheen het massadraadje naar de brug of het staartstuk gaat. En heb je ook de 3-weg schakelaar geaard?
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Omdat je in je openingspost aangaf dat de slagplaat 'geshield' is, hoeft er geen (extra) verbinding vanaf
    de behuizing van de tone pot naar het 'solder' punt van de volume behuizing te worden gemaakt, zoals
    Plant al aangaf. Beetje gek dat SD dit niet in een voetnoot nog even specifiek aangeeft (imo) ...

    Nevertheless, wat nu (inderdaad) nog ontbreekt is de aarding met de brug, deze moet ook verbinding
    maken met het aangegeven 'solder' punt.

    Zie foto, (ff geleend) voor waar de aarde draad in de cavity te vinden zou moeten zijn ...

    Laatst gewijzigd door Dutch66; 27 februari 2017 om 09:57

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Je kunt kiezen hoe je de aarding aanlegt. Of via de control cavity naar de cavity van de vibrato, en die daar dan tussen de plaat & de top van de gitaar klemmen, of met een stukje draad direct van de cavity van de brugpickup naar een van de bushings van de brug. Beiden werden gebruikt.





    Over shielding gesproken, alleen de slagplaat shielden is eigenlijk niet genoeg. Origineel hadden jazzmasters van die messingen "kuipjes" zoals in bovenstaande foto's. Daardoor kreeg je een kooi van Faraday en bleef storende RF-straling buiten. En dat was nodig, want er loopt veel kabel in een Jazzmaster, en de brede enkelspoelselementen pikken hum erg snel op.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 december 2009
    Locatie
    Noorderplantsoen
    Berichten
    325

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties! Goeie input waar ik wat mee kon!

    Ik heb als eerst een aarde draad getrokken van de volume pot naar de vibrato. De aardebrom was minder maar alsnog aanwezig. Vervolgens de volume en tone met elkaar verbonden et voila, geen brom meer!

    Nog wel wat kraakjes hier en daar, dus ik zal nog wel wat verbindingen moeten controleren en opnieuw solderen. Maar het eerste fatsoenlijke geluid is er.

    Is het handig om een multimeter aan te schaffen om te kunnen meten welke verbindingen niet goed zijn, of werkt dat niet zo?



    Nogmaals bedankt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gefeliciteerd..!!

    Ja een multimeter is handig. Kies er eentje met een diodestand, dan kun je verbindingen makkelijk doorpiepen oftewel verbindingen met een verwaarloosbare weerstand (kortsluiting dus) veroorzaken een pieptoon uit de multimeter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top