Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koni05 Bekijk bericht
    ... Vervolgens de volume en tone met elkaar verbonden et voila, geen brom meer! ...
    Dus toch! Ondanks de reeds aanwezige shielding (had ik overheen gelezen) die deze verbinding al had moeten maken. Als die verbinding er kennelijk toch niet was vraag ik mij serieus af hoe effectief de shielding is.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dus toch! Ondanks de reeds aanwezige shielding (had ik overheen gelezen) die deze verbinding al had moeten maken. Als die verbinding er kennelijk toch niet was vraag ik mij serieus af hoe effectief de shielding is.
    Soms kom je shielding tegen die op een plastic laagje is gelijmd. Vergemakkelijkt de verwerking in de fabriek,
    Kijk dat wij nou zo ambachtelijk werken, die gasten denken anders.
    Shielding OK, min of meer, geleiding ruk.

    Wat mij dan weer puzzelt is dat de brom op de ene plaats drukkend er wel was en op een andere wegging.
    Maar goed, het probleem is getackeld.

    Vriendelijke groet, Gus

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 december 2009
    Locatie
    Noorderplantsoen
    Berichten
    325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Gefeliciteerd..!!

    Ja een multimeter is handig. Kies er eentje met een diodestand, dan kun je verbindingen makkelijk doorpiepen oftewel verbindingen met een verwaarloosbare weerstand (kortsluiting dus) veroorzaken een pieptoon uit de multimeter.

    Duidelijk. Ga ik zo eentje aanschaffen, en daarna alles doorlopen om de zwakke verbindingen te lokaliseren.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dus toch! Ondanks de reeds aanwezige shielding (had ik overheen gelezen) die deze verbinding al had moeten maken. Als die verbinding er kennelijk toch niet was vraag ik mij serieus af hoe effectief de shielding is.
    jij vertrouwt er kennelijk op dat de behuizingen van de pots contact maken met de shielding. Omdat ik daar zo m'n twijfels over had / heb, leg ik een extra soldeerverbinding van de pots met een massadraadje naar de shielding.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeD Bekijk bericht
    jij vertrouwt er kennelijk op dat de behuizingen van de pots contact maken met de shielding.
    Ik niet alleen, het SD schema uit de link gaat er ook blind vanuit want de verbinding tussen de pots is niet getekend . Ik zou wel even met de multimeter gecheckt hebben of het ook zo was.
    Verder logisch naar de constructie kijken. Potmeters met een metalen huis maar rond de as kunststof delen zijn verdacht.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ik niet alleen, het SD schema uit de link gaat er ook blind vanuit want de verbinding tussen de pots is niet getekend . Ik zou wel even met de multimeter gecheckt hebben of het ook zo was.
    Verder logisch naar de constructie kijken. Potmeters met een metalen huis maar rond de as kunststof delen zijn verdacht.
    Ergens wel te begrijpen, omdat Fender het ook niet doet. Reden daarvoor is omdat de 1958-1959 Jazzmasters het sowieso niet nodig hebben wegens een anodized aluminium slagplaat (dewelke sowieso geleidend is), en de latere modellen een metalen shielding plate hebben die tussen de potmeters & de slagplaat gesandwiched zit.

    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 december 2009
    Locatie
    Noorderplantsoen
    Berichten
    325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeD Bekijk bericht
    jij vertrouwt er kennelijk op dat de behuizingen van de pots contact maken met de shielding. Omdat ik daar zo m'n twijfels over had / heb, leg ik een extra soldeerverbinding van de pots met een massadraadje naar de shielding.
    Even voor mijn beeldvorming: Klopt het dat ik dan in plaats van alle aarde draden naar 1 plek te leiden, in dit geval de volumepot, ik ook vanaf de switch/potmeters een aarde verbinding naar de koperfolie op de slagplaat had kunnen maken?

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koni05 Bekijk bericht
    Even voor mijn beeldvorming: Klopt het dat ik dan in plaats van alle aarde draden naar 1 plek te leiden, in dit geval de volumepot, ik ook vanaf de switch/potmeters een aarde verbinding naar de koperfolie op de slagplaat had kunnen maken?
    Elektrisch gezien wel ja, aarde = aarde. Maar het is beter om ster-aarde (dus alles op 1 punt bij elkaar) toe te passen zodat je geen potentiaalverschillen tussen de aardpunten krijgt met kans op storingen van dien.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 december 2009
    Locatie
    Noorderplantsoen
    Berichten
    325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Elektrisch gezien wel ja, aarde = aarde. Maar het is beter om ster-aarde (dus alles op 1 punt bij elkaar) toe te passen zodat je geen potentiaalverschillen tussen de aardpunten krijgt met kans op storingen van dien.
    Duidelijk, thanks!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top