Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Probleem of onderhoud JCM 900 SL-X

    Ik heb in december een SL-X (model 2500 uit 1993)gekocht om eens te proberen maar kwam er snel achter dat ik mijn clean kanaal wel erg mis. Ik wilde hem toen weer verkopen en toen hij uitgeprobeerd werd viel het geluid krakend weg. Dit had ik nooit ervaren omdat (later) bleek dat dit niet gebeurde wanneer er een pedaal tussen de loop zit (en ik hem ook met pedaal geprobeerd heb). De verkoop is toen uiteraard niet doorgegaan. Ik begon het karakter van de versterker wel steeds meer te waarderen en leerde met de volumeknop te 'spelen' en zo toch aardig clean te kunnen spelen. Het probleem heb ik vooruit geschoven ihkv "dat komt later wel".

    Maar nu heb ik heb het idee dat het geluid van mijn SL-X steeds slechter wordt (weinig body meer) en zonder pedaal komt er alleen maar gekraak uit. Draaien aan potmeters heeft geen effect en masterkanaal A of B is identiek.

    Iemand een idee wat dit kan zijn. Kwestie van onderhoud (elco's en/of buizen) of een groot probleem?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Kwestie van onderhoud. Gewoon wegbrengen dat ding naar een betrouwbare reparateur.
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Kwestie van onderhoud. Gewoon wegbrengen dat ding naar een betrouwbare reparateur.
    Lijkt mij een strak plan dan... Zit er een 'betrouwbare' reparateur in de omgeving van Zwolle?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zou eerst even je effectloop in- en output schoonmaken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik zou eerst even je effectloop in- en output schoonmaken.
    Dit inderdaad, gezien je omschrijving is de kans groot dat dit het 'probleem' oplost.
    Op de (female) jacks van je loop zitten schakelaars die (gedeeltelijk) blijven hangen,
    een veel voorkomend probleem bij wat oudere amps ...

    Met de amp uitgeschakeld, wat contactspray op een jack doen, en deze een flink aantal
    keer in en uit de female jacks van de loop van je amp halen. (send en return)

    Dit zou het probleem, in ieder geval voorlopig, best wel eens kunnen oplossen!

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Dit inderdaad, gezien je omschrijving is de kans groot dat dit het 'probleem' oplost.
    Op de (female) jacks van je loop zitten schakelaars die (gedeeltelijk) blijven hangen,
    een veel voorkomend probleem bij wat oudere amps ...

    Met de amp uitgeschakeld, wat contactspray op een jack doen, en deze een flink aantal
    keer in en uit de female jacks van de loop van je amp halen. (send en return)

    Dit zou het probleem, in ieder geval voorlopig, best wel eens kunnen oplossen!
    Oké, dus het vervangen van de female jacks op de print zijn dan een duurzame oplossing? Ik zal eerst proberen of bovenstaande tip een (tijdelijke) oplossing bied.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mkootstra Bekijk bericht
    Oké, dus het vervangen van de female jacks op de print zijn dan een duurzame oplossing? Ik zal eerst proberen of bovenstaande tip een (tijdelijke) oplossing bied.
    Goed schoonmaken kan vaak al voldoende zijn voor jaren probleemloze werking.

  8. #8

    Standaard

    Dank. Ik ga het proberen met contractspray. Ik zie al dat de versterker een stuk eenvoudiger in elkaar zit dan de JCM2000 dus het kan zo zijn dat ik hierna connectoren ga vervangen. De tips maken geen strakke sluiting meer. Dit heb ik iets verbogen nu maar daar wordt er natuurlijk niet duurzaam beter van.

  9. #9

    Standaard

    Zojuist de versterker weer in elkaar gezet. De connectoren schoon gemaakt en ze klemmen weer goed. Getest en direct resultaat... Het was dus het schoon maken van de connectoren send/return... Eenvoudiger kan eigenlijk niet ;-) Je moet het maar weten.

    Ik ga de versterker nu uitvoerig testen en kijken of hij past bij mij. De JCM 2000 is anders en kwa overdrives echt wel minder maar wel weer veelzijdiger. Wellicht is een het mogelijk om een clean kanaal te bouwen in de SL-X... Genoeg uitzoekvoer iig...

    Bedankt voor de reacties.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Mooi dat het gelukt is!
    Mocht je amp een onderhoudsbeurt nodig hebben, kan je Tone Factory in Hasselt aanraden. Vorige week m'n engl voor onderhoud gehad, eind -en voorbuizen vervangen en iets meer dan 100 euro kwijt geweest.
    Superadresje en in de buurt voor jou. Ik woon ook in Zwolle dus was dit het dichtste bij en hij is snel en deskundig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top