Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 43
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Al mijn opgenomen solo's zijn geïmproviseerd en over het algemeen in een paar takes vaak helemaal goed? Is dat zo bijzonder dan? Ik weet dat een hoop bekende gitaristen zo werken en dan uiteindelijk voor het touren hun geïmproviseerde stukken als het waren moeten uitzoeken en nagenoeg opnieuw moeten leren spelen. Maar je speelt geen solo's na van je eigen werk zeg je? Dus live ook allemaal geïmproviseerde solo's? Dat is helemaal goed!
    Ik bedoelde niet te zeggen dat dat zo bijzonder is.
    In mijn ontwikkeling is het in elk geval winst dat hele solo's na een take kunnen blijven staan, bedoelde ik te zeggen. Dat je op een gegeven moment niet meer te kritisch bent tijdens het spelen waardoor het in 'real time'/zonder overdubs lukt om tot een goede solo te komen.
    En live uiteraard improviseren, 't blijft jazz natuurlijk

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Ik ben niet zo'n jazz liefhebber, maar ik ben altijd oh zo jaloers op gitaristen die kunnen improviseren.
    Bij mezelf blijft het improviseren altijd zo beperkt tot het op en neer spelen van toonladdertjes. Niks bijzonders. Wat ik ook doe, blijkbaar heb ik het talent er niet voor... 🙁
    Des te meer respect voor jullie!
    Kris

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix Bekijk bericht
    Ik bedoelde niet te zeggen dat dat zo bijzonder is.
    In mijn ontwikkeling is het in elk geval winst dat hele solo's na een take kunnen blijven staan, bedoelde ik te zeggen. Dat je op een gegeven moment niet meer te kritisch bent tijdens het spelen waardoor het in 'real time'/zonder overdubs lukt om tot een goede solo te komen.
    En live uiteraard improviseren, 't blijft jazz natuurlijk
    Ik begrijp je! Blijft knap maar ik zou het ook best knap vinden als je op een stuk muziek zonder het instrument vast te pakken je solo stukken uitschrijft om deze vervolgens in één take op te nemen. Als ik dat zou kunnen zou ik er mijn werk van gaan maken ;-)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoffel43 Bekijk bericht
    Ik ben niet zo'n jazz liefhebber, maar ik ben altijd oh zo jaloers op gitaristen die kunnen improviseren.
    Bij mezelf blijft het improviseren altijd zo beperkt tot het op en neer spelen van toonladdertjes. Niks bijzonders. Wat ik ook doe, blijkbaar heb ik het talent er niet voor... ��
    Des te meer respect voor jullie!
    Dankjewel maar jij kunt het ook, geloof me! Misschien een kleine geruststelling te weten dat ik theoretisch niet ben onderlegt en eigelijk maar wat doe. Ik heb geen kennis van akkoorden of schema's en als je mij vraagt wat ik speel kan ik je het niet vertellen. Klinkt misschien raar maar het is echt zo, improviseren is voor mij puur een gevoelskwestie met een grote dosis lef. In mijn beginjaren speelde ik vaak met nieuwe albums mee, vooral de eerste keer luisteren en direct meespelen gaf mij een enorme kick. Niet wetende wat komen ging en daarover heen jammen, soleren en improviseren kan heel leuk zijn, probeer het eens en denk vooral niet teveel na. Go with the flow! De laatste jaren denk ik er meer over na en heb er in zekere zin meer controle over maar ik doe nog steeds maar wat. Ik neem dagelijks stukjes en ideeën op en vaak verwijder ik die na enkele dagen, en soms werk ik ze uit tot een stuk muziek. Ik geloof echt dat iedereen kan leren improviseren als je maar wil en niet bang bent om fouten te maken :-)

    Ik ben wel benieuwd hoe Jimi Hendrix improviseert? Zouden we eigelijk een apart topic voor mogen openen!

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Ik ben wel benieuwd hoe Jimi Hendrix improviseert? Zouden we eigelijk een apart topic voor mogen openen!
    Bedoel je mij?
    Ik ben wel theoretisch onderlegd en heb een conservatoriumstudie gedaan. Kort samengevat kun je wat je daar leert omschrijven als het volgen van een akkoordenschema. Dus snel zien in welke toonsoort iets staat en welke trap het akkoord is dat op dat moment klinkt en dat dan improviserend volgen in je solo.
    Is wat mij betreft bruikbaar in elke muziekstijl (zeker ook bijv. country) en ik kan het iedereen aanraden om het te leren, maar het is wel een zeer lange weg en een moeilijke ook, zeker in 't begin.
    Op een gegeven moment merk je dan dat je niet meer zo nadenkt, maar dat het volgen van de akkoorden op een onbewuster, meer gevoelsmatig niveau komt. En dan is het opeens niet zo moeilijk meer Natuurlijk wel om een mooie solo te spelen, maar het technische deel van het volgen van zo'n schema is dan niet zo'n punt meer.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Inderdaad netjes en "geschoold" gespeeld.
    Heerlijk geluid ala Robben Ford en het geheel klinkt mooi in balance. Had wel wat meer beleving in mogen zitten zodat het wat rauwer/organischer klinkt.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix Bekijk bericht
    Bedoel je mij?
    Ik ben wel theoretisch onderlegd en heb een conservatoriumstudie gedaan. Kort samengevat kun je wat je daar leert omschrijven als het volgen van een akkoordenschema. Dus snel zien in welke toonsoort iets staat en welke trap het akkoord is dat op dat moment klinkt en dat dan improviserend volgen in je solo.
    Is wat mij betreft bruikbaar in elke muziekstijl (zeker ook bijv. country) en ik kan het iedereen aanraden om het te leren, maar het is wel een zeer lange weg en een moeilijke ook, zeker in 't begin.
    Op een gegeven moment merk je dan dat je niet meer zo nadenkt, maar dat het volgen van de akkoorden op een onbewuster, meer gevoelsmatig niveau komt. En dan is het opeens niet zo moeilijk meer Natuurlijk wel om een mooie solo te spelen, maar het technische deel van het volgen van zo'n schema is dan niet zo'n punt meer.
    Ja jij Jimi ;-) Dank voor deze extra toelichting op mijn vraag. Ik zeg ieder jaar dat ik mijzelf ook meer theoretisch wil onderleggen maar het is er na 25 jaar gitaarspelen nog niet van gekomen. Mijn gitaarleraar zei dat ik al meer wist dan ik besefte maar daar zit nu juist de kneep, aan de ene kant wil ik meer weten en controle hebben aan de andere kant geniet ik van diezelfde onwetendheid. We zijn in ieder geval nooit te jong om te leren dus moet ik toch maar eens die stap gaan zetten. Nogmaals dank en veel succes met de muziek!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    tof muziekje. alleen, de clip... wat een ernstige bedoening, al die pupiters en serieuze gezichten, where's the fun? Enfin, ik zeg maar even wat die clip uitstraalt voor een toevallige kijker. het nummer is beter waard imho.

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    tof muziekje. alleen, de clip... wat een ernstige bedoening, al die pupiters en serieuze gezichten, where's the fun? Enfin, ik zeg maar even wat die clip uitstraalt voor een toevallige kijker. het nummer is beter waard imho.
    Dank voor je reactie barno.
    De beelden in de clip zijn geschoten tijdens de opnames, waarbij we allemaal lekker serieus bezig zijn.
    Maar ik kan me voorstellen dat je dat als kijker anders ervaart, ik zal het in gedachten houden voor een volgend album!

  9. #29

    Standaard

    Over een week of twee, drie is er door Het Bestuur een opnieuw super fijne en succesvolle Noorder Gitaardag gepland.

    Daar komen rond de 850 snarenwonders en - wonderinnen broodjes bal eten en lekker over gitaren ouwehoeren.

    Als je van je doopfeest flyers of posters beschikbaar hebt, en je vraagt dat heeeeel vriendelijk aan Het Bestuur, dan mogen die posters daar vast wel hangen. Soms wil een kop koffie aanbieden voor de moeite nog wel eens helpen, maar dan hebben we, denk ik, de kosten wel een beetje gehad.

    Even voor het managen van de verwachtingen, ik ben niet zo invloedrijk dat ik mij tot Het Bstuur mag rekenen. Die hoofdletters staan er niet voor niks.
    Gratis tip.
    Ook nooit weg.
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #30

    Standaard

    Dat vind ik nou leuk, Gus, dank voor de tip.
    Ik stuur je een dezer dagen een privéberichtje, ok?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top