Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27

Discussie: Bovenblad bol

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Nylonsnarig met brugpinnen
    Nee geen brugpennen, wat ongelukkig verwoord. de snaren zijn geknoopt of gelust of hoe dat ook moge heten.

    Zal er voor de duidelijkheid nog een foto van maken.

    De gitaar heeft een erg mooi warm geluid, vandaar dat ik er toch iets aan wil doen.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard








  3. #13

    Standaard

    Ik zie geen extreem hoge actie. 4 mm boven de 12e fret van de lage E is normaal voor nylon snaren. Die slaan veel verder uit dan stalen snaren. Voor de hoge E is het standaard 3 mm. Als je een zachte aanslag hebt kun je de actie eventueel met 0,5 mm verlagen maar niet meer want dan krijg je geheid fretbuzz.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  4. #14

    Standaard

    en van deze brug kun je nauwelijks wat afhalen ivm de bevestiging van de snaren.
    misschien de kam iets laten zakken....
    of anders de cheap neckreset zoals eerder gesuggereerd.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargerrit Bekijk bericht
    en van deze brug kun je nauwelijks wat afhalen ivm de bevestiging van de snaren.
    misschien de kam iets laten zakken....
    of anders de cheap neckreset zoals eerder gesuggereerd.
    Zoals het nu is kan de kam niet meer zakken die is al maximaal verlaagd. ik wil proberen de brughoogte waar de kam tussen zit een paar mm te verlagen, en de gaatjes waar de snaren doorgaan eerst op te vullen en dan nieuwe gaatjes boren want er staat nu bij de brug nauwelijks spanning op de snaren.

    iedereen bedankt voor zijn/haar reacties. de Hals doorzagen zoals op het filmpje vind ik geen optie dan moet ik eerst zo'n zaag kopen en het risico dat je je wat scheef zaagt of de kast beschadigd is voor mij te groot , denk ik. bovendien krijg je dan een geknikt of gebogen fretboard. Al is dat misschien het minst erg omdat je op die hoogte niet vaak komt.

  6. #16

    Exclamation Bovenblad probleem...

    Hallo naamgenoot,

    Heb je al eens onder het blad gekeken ? Zitten alle balkjes nog vast ? Ik heb inmiddels aardig wat klassieke gitaren vast mogen houden, en als de actie zodanig is dat je geen ruimte meer hebt voor een kambeentje dan heeft dat meestal een structurele oorzaak - vaak een losse of gescheurde steunbalk.
    Klassieke snaren hebben veel minder trekkracht dan stalen snaren, dus dat het blad door de snaarspanning omhoog zou komen of torderen is onwaarschijnlijk. En voor luchtvochtigheid zou dit erg veel hoogteverschil zijn.

    Is dit trouwens nog de originele brug ? Op de foto lijken er lijmresten omheen te zien te zijn...

    Greetz,

    Han.
    --
    dadgad (and other open tunings).

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    dadgad heeft een goed punt!

    En ik ben ook benieuwd hoe hol je hals staat, als de hals te soepel is kan die in de loop der jaren wel eens behoorlijk hol zijn gaan staan en dan wordt de snaaractie ook een stuk hoger (de kop komt omhoog zeg maar). Heb dat bij meerdere oudere Suzuki-gitaren gezien.

    Je zou eens kunnen checken door een snaar op 1 en op 12 in te drukken en dan te checken ter hoogte van 6e en 7e fret hoeveel ruimte er tussen de snaar en fretboard zit. Als dat meer dan een paar mm is, is dat (ook?) een oorzaak voor de hoge actie.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    [QUOTE=dadgad;3297639]Hallo naamgenoot,

    Heb je al eens onder het blad gekeken ? Zitten alle balkjes nog vast ? Ik heb inmiddels aardig wat klassieke gitaren vast mogen houden, en als de actie zodanig is dat je geen ruimte meer hebt voor een kambeentje dan heeft dat meestal een structurele oorzaak - vaak een losse of gescheurde steunbalk.
    Klassieke snaren hebben veel minder trekkracht dan stalen snaren, dus dat het blad door de snaarspanning omhoog zou komen of torderen is onwaarschijnlijk. En voor luchtvochtigheid zou dit erg veel hoogteverschil zijn.

    Is dit trouwens nog de originele brug ? Op de foto lijken er lijmresten omheen te zien te zijn...

    Greetz,

    Dit is nog de originele brug. Ik heb de gitaar ooit nieuw gekocht. De luchtvochtigheid is voor deze gitaar hetzelfde als de andere gitaren. Moet wel opmerken dat de gitaar ca 30 jaar op zolder heeft gelegen en daar nooit is gekeken naar de luchtvochtigheid.

    Je kan het blad niet naar beneden drukken en maakt geen krakend geluid, wat er op wijst dat er geen balkjes los zijn. als ik in het klankgat voor zover mogelijk kijk zie ik ook niks onregelmatigs.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    dadgad heeft een goed punt!

    En ik ben ook benieuwd hoe hol je hals staat, als de hals te soepel is kan die in de loop der jaren wel eens behoorlijk hol zijn gaan staan en dan wordt de snaaractie ook een stuk hoger (de kop komt omhoog zeg maar). Heb dat bij meerdere oudere Suzuki-gitaren gezien.

    Je zou eens kunnen checken door een snaar op 1 en op 12 in te drukken en dan te checken ter hoogte van 6e en 7e fret hoeveel ruimte er tussen de snaar en fretboard zit. Als dat meer dan een paar mm is, is dat (ook?) een oorzaak voor de hoge actie.
    Dat ga ik zo nog eens controleren, wel met een lange stalen liniaal gekeken en er is me niks aparts opgevallen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    dadgad heeft een goed punt!

    En ik ben ook benieuwd hoe hol je hals staat, als de hals te soepel is kan die in de loop der jaren wel eens behoorlijk hol zijn gaan staan en dan wordt de snaaractie ook een stuk hoger (de kop komt omhoog zeg maar). Heb dat bij meerdere oudere Suzuki-gitaren gezien.

    Je zou eens kunnen checken door een snaar op 1 en op 12 in te drukken en dan te checken ter hoogte van 6e en 7e fret hoeveel ruimte er tussen de snaar en fretboard zit. Als dat meer dan een paar mm is, is dat (ook?) een oorzaak voor de hoge actie.
    Capo op 1, snaar ingedrukt op 12 dan kan er net een voelermaatje van 0.5 tussen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top