Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: Bovenblad bol

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard Bovenblad bol

    Hallo,

    Van een gitaar staat het bovenblad behoorlijk bol, waardoor ik niet de gewenste snaarhoogte kan krijgen.

    Het plastic strookje al maximaal lager gemaakt. wat zou een manier zijn om het blad weer een paar millimeter te laten zakken. je kan het blad niet zonder geweld indrukken.

    Ik dacht misschien een paar lijmtangen er op met een dwarslat en dan een aantal dagen weken maanden laten staan.

    Er is nog best op te spelen maar ik hou van een lage actie.

    Een lat in de breedte van de gitaar door het klankgat brengen zal niet meevallen.

    Wat zien jullie voor oplossingen. of hebben jullie al eens zo iets gedaan.

    bedankt voor elke reactie.








    Han

  2. #2

    Standaard

    Dat wordt al snel werk voor een gitaarbouwer/reparateur. Vraag is of dat economisch gezien nog gaat lonen.

    Bridge doctor misschien? Maar dat schijnt weer funest voor de sound te zijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Dit hoeft nog niet direct de reden van een hoge actie te zijn, die zou ook best aan de halskant kunnen zitten.......

    Even meer praktisch, ik heb laatst bij een gitaar de hele brug verlaagd (het hout dus) om het stripje nog lager te kunnen maken, werkte goed maar dan moet het geheel dus wel hoog genoeg zijn!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    misschien een idee om hem in een koffer te proppen met een aantal zakken vochtvreters?

    Waar staat de gitaar zoal? Hoe is de luchtvochtigheid?
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwispelhond Bekijk bericht
    Dit hoeft nog niet direct de reden van een hoge actie te zijn, die zou ook best aan de halskant kunnen zitten.......
    Ik schrik ook nog niet van het plaatje. Een beetje bol staat de top door de trekkracht al gauw, met een liniaal erop lijkt het meteen dramatisch. Staat de brug ook echt gekanteld naar voren zoals hier dan kun je een punt hebben. Maar dan heb je ook een intonatieprobleem.



    Van een bridge doctor zou ik wegblijven. Die helpt ook de brug niet omlaag maar duwt hem van binnenuit om z'n as alleen recht. Grote kans dat je er niks mee opschiet en qua geluid is het ook geen aanrader. Been there - done that.

    Het zal een neck-reset worden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6

    Standaard

    zo te zien kan er nog wel een paar millimeter van de brug af, zadel sleufje wat lager maken en de pengaatjes ruimen, dan komen je snaren weer goed uit.....
    ik heb dat al vaker gedaan.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargerrit Bekijk bericht
    zo te zien kan er nog wel een paar millimeter van de brug af, zadel sleufje wat lager maken en de pengaatjes ruimen, dan komen je snaren weer goed uit.....
    ik heb dat al vaker gedaan.
    Bedoel je dan de brug verwijderen, Hoe?? of aan de voorkant van de brug waar het kunststof stripje in zit wat verlagen dat idee had ik ook maar toen dacht ik dat de snaren dan te hoog liggen door de voorgeboorde gaatjes. die pengaatjes wat verruimen kan een oplossing zijn maar even bedenken hoe dat lukt wellicht met een dremel??

    Ik ga er zeker geen grote kosten aan maken, gitaar is meer dan 40 jaar oud en ik speel er nooit op, maar gisteren pakte ik hem eens en toen viel het me op dat de actie nog steeds voor mij iets te hoog is. De gitaar heeft een massief bovenblad en nijlon snaren.

  8. #8

    Standaard

    Geen grote kosten, nooit op spelen, veertig jaar oud, en dus eerder waardeloos?

    Dan zou ik dit proberen: https://www.youtube.com/watch?v=K1H4xy52RuM *met als extra: naast het lijmen ook een paar schroeven in de hals (van binnenuit dwars door het hielblok). En misschien is het het ook handig om de zijkanten van de body -naast de halsaansluiting- voor zaagbeschadiging te beschermen (met tape of iets dergelijks).

    Kun je misschien nog wat (speel)plezier aan beleven?

    Alvast succes!


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #9

    Standaard

    de brug hoeft er niet af.
    gewoon een paar mm van de gehele brug afschaven of schuren, zodat ie in zijn geheel lager wordt.
    dan de kam sleuf uitdiepen (want die is dan te ondiep geworden) met een smal beiteltje of freesje in de dremel
    en de pen gaten opnieuw ruimen met een conische ruimer, maar dit is niet altijd nodig, want meestal zijn die conische gaten toch te groot geworden.
    de hoek waaronder de snaren van de pengaten over de kam lopen moet gelijk blijven zoals ie nu is.
    daarom moet de gehele brug lager worden.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    De gitaar heeft een massief bovenblad en nijlon snaren.
    Nylonsnarig met brugpinnen
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top