Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Ibanez AD9 (vintage) technische vraag

    Hallo heren,

    Ik heb een Ibanez AD9 delay uit 1982.
    Via meerdere bronnen, waaronder een schema van Dirk_Hendrik, kwam ik erachter dat de originele opamp een JRC 4558D moet zijn, in de mijne zit echter een NE 5532N. Nu weet ik dat dit type delay van nature warm klinkt met een klein beetje oversturing in de repeats maar mijn versie klinkt eerder een beetje dof en somber. Gezien de leeftijd van het pedaal kan er natuurlijk al van alles mee gebeurd zijn, aan de buitenkant ziet 'ie eruit alsof hij een keertje heeft meegedraaid in de wasdroger. De twee "bucket brigade" chips lijken me origineel maar ook de soldeerpunten van NE 5532N opamp zien er origineel uit.

    Mijn vragen:
    - Zou de NE 5532N chip er origineel vanuit de fabriek in hebben kunnen zitten?
    - Kan iemand mij vertellen of het qua geluidskwaliteit iets oplevert als ik de opamp vervang voor een 4558 type? (ik zou dan een socket gebruiken)
    - Elk van de vier chips heeft een eigen trimpot, kan het kwaad als ik hier "op gehoor" aan ga draaien of verstoor ik dan de totale instelling van het pedaal?

    Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

    Foto's:




    Met vriendelijke groet,
    Bjorn
    Laatst gewijzigd door hulst; 21 februari 2017 om 10:57

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wampler heeft op YouTube een heel leuk filmpje over wat opamps doen. Verschillen zijn minimaal van wat ik ervan begreep.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Wampler heeft op YouTube een heel leuk filmpje over wat opamps doen. Verschillen zijn minimaal van wat ik ervan begreep.
    Dank voor de tip.
    Ik heb ooit verschillende opamps getest is een maxon od9. Je hoort wel iets verschil maar aan het einde van de sessie zie je door de bomen het bos niet meer en kun je weer opnieuw beginnen. Ik heb redelijk weinig verstand van electronica en weet dus helemaal niet wat de opamp in een delay pedaal doet, vandaar toch maar de vraag gesteld.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Weet ik ook niet. Maar kreeg aan de hand van het filmpje wel het idee dat het minimaal zou zijn. Leuk me gewoon een leuke aanvulling in je zoektocht.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hulst Bekijk bericht
    - Zou de NE 5532N chip er origineel vanuit de fabriek in hebben kunnen zitten?
    Kan maar lijkt me stug. Een 5532 valt qua voedingsspecs ver buiten de 9 volt waarop dit pedaal werkt. Die zijn bij een 4558 al krap. Aangezien bij Maxon geen klunzen werkten die "het gewoon probeerden" maar ook dito zekeheid moesten hebben dat het ook bij de eidgebruiker werkt neem je daar geen risico mee. Ik heb ze nooit in any Ibanez pedaal gezien. Daarnaast vraag ik me even hardop af of je in 82 al componantfabrikanten had die laser engraving gebruikten voor hun typenummers (geld ook voor de NE571)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hulst Bekijk bericht
    - Kan iemand mij vertellen of het qua geluidskwaliteit iets oplevert als ik de opamp vervang voor een 4558 type? (ik zou dan een socket gebruiken)
    Nagenoeg niet. De 4558 wordt hier niet in een drivecircuit gebruikt en heeft amper gain. Het verschil zal dus vnl wat extra ruis zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hulst Bekijk bericht
    - Elk van de vier chips heeft een eigen trimpot, kan het kwaad als ik hier "op gehoor" aan ga draaien of verstoor ik dan de totale instelling van het pedaal?
    Niet doen als je niet weet wat je doet. Ook de "instellingen markeren" werkt niet echt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6

    Standaard

    Hallo Dirk_Hendrik,

    Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
    Misschien mag ik je nog een vraag stellen:
    Aangezien die NE 5532N waarschijnlijk toch niet origineel is en een 4558 wat ruis zal toevoegen, is het een idee om de huidige 5532 te vervangen door een opamp met een betere voedingspec. of beter gewoon laten zitten? En zo ja; welke opamp zou jij aanraden?
    (Ai, twee vragen)

    Bij voorbaat dank,
    Bjorn

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hulst Bekijk bericht
    Hallo heren,

    Ik heb een Ibanez AD9 delay uit 1982.
    Via meerdere bronnen, waaronder een schema van Dirk_Hendrik, kwam ik erachter dat de originele opamp een JRC 4558D moet zijn, in de mijne zit echter een NE 5532N. Nu weet ik dat dit type delay van nature warm klinkt met een klein beetje oversturing in de repeats maar mijn versie klinkt eerder een beetje dof en somber.
    Ik denk ook dat de 5532 niet origineel is. En als dat zo is kan er nog wel meer gemod zijn en kan dat het klankkarakter verklaren.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hulst Bekijk bericht
    - Elk van de vier chips heeft een eigen trimpot, kan het kwaad als ik hier "op gehoor" aan ga draaien of verstoor ik dan de totale instelling van het pedaal?
    Ik zou er ook niet aan draaien zonder te weten wat te doen. Maar ook hier geldt: Als er in geknutseld is, staan ze mogelijk al niet meer origineel en geeft dat dit klankkarakter.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8

    Standaard

    Hmmm, dankjewel voor je respons Plant. Ik heb er niet al teveel voor betaald maar ik voel me toch een klein beetje bekocht nu. Het pedaal werkt wel maar ik heb het gevoel dat er inderdaad nogal in is gerommeld, misschien wel met goede bedoelingen. Tsja, leergeld...

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hulst Bekijk bericht
    Hallo Dirk_Hendrik,

    Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
    Misschien mag ik je nog een vraag stellen:
    Aangezien die NE 5532N waarschijnlijk toch niet origineel is en een 4558 wat ruis zal toevoegen, is het een idee om de huidige 5532 te vervangen door een opamp met een betere voedingspec. of beter gewoon laten zitten? En zo ja; welke opamp zou jij aanraden?
    (Ai, twee vragen)

    Bij voorbaat dank,
    Bjorn
    Ik ga er niet vanuit dat die 5532 iets met het klankkarakter gaat doen. Zolang je geen last hebt van spontane oscillaties (mijn eerste ervaring met een 5532n op 9 volt) lekker laten zitten. begin eerst maar eens alle 10uF, 16V elko's te vervangen. Die gaan bij Iba's van deze leeftijd bijna altijd rotten.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  10. #10

    Standaard

    Met https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...f1a81w&cad=rja

    Valt te bepalen dat de SA571 uit werkweek 37 van 2006 komt én RoHS compliant is. Niet origineel dus.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top