Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 37

Discussie: Lak-test-projectje

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Lichtjes schuren en nog een dunne waas erop. Blanke lagen smelten er straks keurig in. Komt met geduld echt wel goed.
    Wat ik me eigenlijk afvraag...moet de kleurlaag perfect vlak en glad zijn voor de blanke lak er op gaat?

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Wat ik me eigenlijk afvraag...moet de kleurlaag perfect vlak en glad zijn voor de blanke lak er op gaat?
    hoeft niet maar je moet uiteindelijk toch naar een perfect vlak dus kan je daar best zovroeg mogelijk mee beginnen, anders moet je heel veel blanke lagen gaan spuiten om genoeg speling te hebben om op te schuren tot perfect vlak. zoals eerder als is aangegeven: voorbewerking is alles: hoe strakker de grainfiller / primer enz... hoe strakker de kleur erop kan en hoe minder blanke laklagen je nodig hebt.
    volgens mij kan je een gitaar perfect lakken met 1bus primer, halve bus kleurlak en 1bus clearcoat, maar dan moet het naakte hout echt heel strak geschuurd en gegrainfild zijn.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Toch al weer een hoop goeie informatie gelezen hier, waarvoor dank!
    Kris

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard Lak-test-projectje

    Net nog eens iets harder opgeschuurd:


    ... en nog maar eens een dun laagje blanke lak.

    Nu enkele weken opzij leggen...

    Als er ooit een deftig project van komt zal dit toch wel thuis gebeuren. De body hangt hier tussen de collega's duidelijk niet veilig. En dan krijg je steevast: "Oei, ik dacht dat die lak al droog was!"

    Grrrr......
    Laatst gewijzigd door Stoffel43; 22 februari 2017 om 14:13
    Kris

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Lakken is nog wel een van de lastigste dingen als je met gitaarbouw begint. Pas na een gitaar of 3 kreeg ik het een beetje onder de knie.

    Overigens is de keus van je polijstmiddel ook redelijk belangrijk voor het eindresultaat. Ik ben er ondertussen achter dat je na commandant 4 eigelijk nog fijner polijstmiddel machinaal moet gebruiken om m echt spiegelglad te krijgen.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    hoeft niet maar je moet uiteindelijk toch naar een perfect vlak dus kan je daar best zovroeg mogelijk mee beginnen
    Ah, ok; ik vroeg me af of je, als je zo'n sinaasappelhuid blank aflakt, en die laklaag glad maakt, niet tóch die sinaasappelhuid op de een of andere manier nog ziet.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Lakken is nog wel een van de lastigste dingen als je met gitaarbouw begint. Pas na een gitaar of 3 kreeg ik het een beetje onder de knie.

    Overigens is de keus van je polijstmiddel ook redelijk belangrijk voor het eindresultaat. Ik ben er ondertussen achter dat je na commandant 4 eigelijk nog fijner polijstmiddel machinaal moet gebruiken om m echt spiegelglad te krijgen.
    ik zit aan 70+ gitaren en kan het eigenlijk nog altijd niet perfect. Lakken is gewoon officieel een klotejob

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Jij bent toch ook nog voorzitter van de lakhaatclub?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard Lak-test-projectje

    Ik vind het eigenlijk wel tof om te doen. Deze eerste poging kan je natuurlijk niet goed noemen, maar mits enkele pogingen zal dat wel beteren.
    Mijn volgende vraag aan de spuiters onder jullie: kan je met een pistool als het onderstaande of iets van rond deze prijs een fatsoenlijk resultaat halen? Of blijf ik dan beter bij de spuitbussen? Ik heb al een redelijke compressor met vochtafdrijver...
    https://www.bol.com/nl/p/hvlp-aflakp...56&itm_role=in
    Mss is het al meteen duidelijk dat ik hier totaal geen verstand van heb... 😜
    Laatst gewijzigd door Stoffel43; 22 februari 2017 om 22:09
    Kris

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je hebt gelijk barno. Als ik in de winkel zo'n gitaar uit bamië zie van €150 valt me op dat die wel heel strak gespoten en gepolijst zijn. Wat doet zo'n fabriek dan goed zou je je afvragen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top