Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 37

Discussie: Lak-test-projectje

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Mijn idee voor de volgende.
    2x Busjes grondlak van de action à €2. Gladschuren.
    1 bus kleur acryl
    2 a 3 bussen blanke lak action à € 2

    Echt... het geeft een prima resultaat en kost geen drol.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik heb ook een gitaar gedaan met rustins plastic coat met een roller. Gaat ook prima. Iets meer schuurwerk maar de weg is belangrijker dan het doel zeggen ze weleens.

    Tenzij je natuurlijk prof bent en moet produceren...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Mijn idee voor de volgende.
    2x Busjes grondlak van de action à €2. Gladschuren.
    1 bus kleur acryl
    2 a 3 bussen blanke lak action à € 2

    Echt... het geeft een prima resultaat en kost geen drol.
    Hoeveel busjes????

    Ik heb met 1 busje kleurlak (400ml) de 4 lagen gezet, en het busje was nog niet leeg...
    Dan met 1 bus clear varnish van motip (500ml) 5 lagen gezet, en er zit volgens mij nog voor 2 lagen in. Met 2 à 3 bussen blanke lak kan ik me wel voorstellen dat je er niet zomaar doorheen schuurt, maar is dat toch niet wat veel? 😱
    Kris

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    aantal lagen hangt af van hoe strak de ondergrond is,hoe gelijkmatig je kan spuiten en natuurlijk hoe dik je de lagen erop zet. Als je straks de clearcoats helemaal dof gaat schuren (zodat je zeker bent dat alles helemaal vlak is vooraleer je gaat polijsten) heb je met drie dunne lagen clearcoat natuurlijk niet veel speling. En met polijsten gaat er nog een laagje af.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Owkeej, dan misschien toch nog enkele laagjes blank er bovenop alvorens te gaan schuren...
    Kris

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Action lak gaat inderdaad hard, maar de bussen kosten maar 2 euro. Gebruik ze vaak als sealer of primer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Jou gitaar had al iets van grondlak dus hij zal niet zoveel lak opzuigen. Ik heb zoiets ook gedaan. Paar lagen grondlak spuiten. Schuren tot ie echt glad is en zo nog wat lagen. Op blank hout heb je wel wat meer bussen nodig. Ze zijn er in wit en grijs dus wel de juiste voor donkere of lichte lak nemen.

    Daarna red ik het met een bus van 500 ml om een kleurlaag te zetten. En ik gebruik geen peperdure motip bussen voor de kleur van €20! Per bus bij deautohandel. Op marktplaats zitten wat bedrijven die alle ral kleuren leveren voor ongeveer 7 € per bus.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Qua primer ben ik helemaal mee. Die had ik niet meer nodig. Maar die 2 a 3 bussen blanke lak lijken me er wat over.
    Trouwens die peperdure motip heb ik hier bij de auto-onderdelenshop €9 betaald. Dat was de blanke lak, maar de kleurlakken kosten precies hetzelfde hoor.
    Kris

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    €20 bij brezan voor betaald...

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Op het gevaar af dat ik weer op m'n kop krijgt van de mannen die het beter kunnen dan ik (en die zijn er): goede voorbewerking is essentieel. Dus om te beginnen had die filler-primer wellicht toch wat meer aandacht gekregen kunnen hebben. Als die niet strak is, kan je in de kleur- en clearcoat gaan schuren tot je blauw (of paars) ziet maar wordt het nooit echt fraai. Vervolgens is van belang de omgevingstemperatuur en de temperatuur van de lak. Let er op dat je de juiste afstand houdt bij het spuiten. Als je meer afstand neemt, krijg je eerder een 'druppel' effect. Voorzover ik heb begrepen noemen ze dat 'droog spuiten'; iets wat ze met de metallic lakken (bijvoorbeeld Pelham Blue of candy apple red) ook doen / deden. Het schijnt dat de droging dan al onderweg van de spuitmond naar het object begint. Bij spuiten op kleinere afstand vloeit de lak nog wat meer. Dat heeft het risico van 'zakkers', daarom ben ik afgestapt van spuiten van een gitaarbody die verticaal hangt of staat.
    Te schraal spuiten werkt dan ook niet want dan vloeit de lak te weinig. Bij te lange droogtijden tussen de laklagen 'versmelt' de volgende laklaag ook niet optimaal; dan moet je in wezen de boel weer 'bot' schuren voordat je de volgende laag opbrengt.

    En een dunne kleurlaag (één busje) daar schuur je eerder doorheen. ook met waterproof schuurpapier. Sinaasappelhuid in de kleurlagen krijg je volgens mij niet gauw gecorrigeerd met dunne laagjes clearcoat.
    Laatst gewijzigd door MikeD; 22 februari 2017 om 09:43
    een aap die wel bananen eet speelt vals

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top