Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    26 januari 2014
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    58

    Standaard Ecc99 in blackstar ht5

    Wil de buizen uit een blackstar ht5 vervangen. 1 maal 12ax7 en 1 maal 12bh7. De 12bh7 is lastig te verkrijgen, waardoor ik in plaats daarvan Ecc99 wil gebruiken. Kan dit zonder problemen? Iemand ervaring hiermee?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    12bh7 is gewoon te bestellen hoor.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Bijvoorbeeld hier, diverse merken nette prijsjes ...

  4. #4

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    26 januari 2014
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    58

    Standaard

    Blijkbaar heb ik dan niet goed genoeg gezocht. Dank voor jullie reacties. Dan wil ik het volgende vragen. Zou ik de ecc99 kunnen gebruiken zonder de versterker opnieu

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    26 januari 2014
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    58

    Standaard

    Blijkbaar heb ik dan niet goed genoeg gezocht. Dank voor jullie reacties. Dan wil ik het volgende vragen. Zou ik de ecc99 ipv 12bh7 kunnen gebruiken zonder de versterker opnieuw af te stellen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allard85 Bekijk bericht
    Blijkbaar heb ik dan niet goed genoeg gezocht. Dank voor jullie reacties. Dan wil ik het volgende vragen. Zou ik de ecc99 ipv 12bh7 kunnen gebruiken zonder de versterker opnieuw af te stellen?
    De 12BH7 functioneert in de HT5 als een (Balans/PP) eindversterker buis en deze zou inderdaad
    opnieuw afgesteld moeten worden. De vraag is ook meer wat beoog je met zo'n swap te bereiken,
    even los van de vraag of het überhaupt mogelijk is. Op die positie verwacht ik eigenlijk niet veel
    meer dan (iets) meer/minder vermogen, maar verder zal het klankmatig maar weinig uitmaken.

    Als je toch wat wil 'proberen', dan zou de eerste buis (ECC83) een betere kandidaat zijn, die
    hoeft ook niet opnieuw afgesteld te worden. Ongetwijfeld is hier specifiek voor de HT-5 op het net
    het nodige over te vinden, bijvoorbeeld bij het Blackstar forum ...

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    26 januari 2014
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    58

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    De 12BH7 functioneert in de HT5 als een (Balans/PP) eindversterker buis en deze zou inderdaad
    opnieuw afgesteld moeten worden. De vraag is ook meer wat beoog je met zo'n swap te bereiken,
    even los van de vraag of het überhaupt mogelijk is. Op die positie verwacht ik eigenlijk niet veel
    meer dan (iets) meer/minder vermogen, maar verder zal het klankmatig maar weinig uitmaken.

    Als je toch wat wil 'proberen', dan zou de eerste buis (ECC83) een betere kandidaat zijn, die
    hoeft ook niet opnieuw afgesteld te worden. Ongetwijfeld is hier specifiek voor de HT-5 op het net
    het nodige over te vinden, bijvoorbeeld bij het Blackstar forum ...
    Mij is verteld dat bij wisselen van dezelfde soort/ type buizen de versterker niet opnieuw afgesteld hoeft te worden. Het afstellen van de versterker zou nodig zijn bij wisselen met ander type/ soort buizen. Klopt dit of toch niet?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allard85 Bekijk bericht
    Mij is verteld dat bij wisselen van dezelfde soort/ type buizen de versterker niet opnieuw afgesteld hoeft te worden. Het afstellen van de versterker zou nodig zijn bij wisselen met ander type/ soort buizen. Klopt dit of toch niet?
    Volgens mij zit er toch teveel verschil tussen buizen van hetzelfde type. Of mij wordt al jarenlang iets op de mouw gespeld

  10. #10

    Standaard

    OK. En wat moet er precies afgesteld worden? Als ik het schema van het apparaat even Google heeft Blackstar nou niet bepaald mogelijkheden tot fijnafstelling aangebracht en is die buis gewoon kathode gebiased. Dus, zou het kunnen? Jep. Dat wordt solderen want om dat te doen ben je heiliger bezig dan de pauzen bij Blackstar zelf.

    En wat zou ik doen als ik zo'n apparaat op de werkbank had liggen? Ik zou er een andere 12BH7 inprikken.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top