Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard Work in progress: 12" FRFR cab

    Ik had het al eens ergens vermeld, ik ben benieuwd hoe de beleving van FRFR is als je gebruik gaat maken van een "conventionele" setup, dus met een 12" speaker (één of meer in een behuizing). De 12" speaker is dan wel van het type coaxiaal, dus een hoog-weergever "in" de 12" speaker. Op diverse fora wordt de combi Eminence Beta 12CX + ASD1001 + PXB2:2K5CX geadviseerd dan/ wel gebruikt. Ook gebruikt een Amerikaanse FRFR-cab-bouwer deze combi in zijn cabs (ben het merk even kwijt), maar die kosten een klein vermogen.
    Dus heb zelf maar wat ingrediënten gekocht. Als cab heb ik voor de Laney IRT112 gekozen. Betaalbaar, licht in gewicht en toch een flink volume, als in liters. Helaas hadden zowel Bax als Thomann niet alle Eminence spulletjes op voorraad.

    De Laney was er vrij snel. Ondanks het formaat inderdaad een licht gewicht cab. Helemaal van 15mm multiplex, behalve het speakerpaneel, deze is 18mm multiplex. Twee dikke handvaten op de bovenste hoeken, a la Kool & Elfring, maar tegenwoordig ook standaard op bijna alle Laney cabs en amps. De HH speaker die in deze cab zit klinkt heel behoorlijk!! Maar goed, die gaat eruit.

    Ondertussen de 12" speaker en de hoog driver ook binnen gekregen, de cross over laat nog op zich wachten.
    Vandaag alvast alles ingebouwd en bedraad, de cross over komt morgen of dinsdag binnen, dan is het alleen nog een kwestie van die erin zetten, alles solderen en gaan met die banana. Alvast wat pica's:












  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Leuk. Wat voor modeller ga je gebruiken bij deze speakerkast?

    En had je niet liever gebruik willen maken van de stereo mogelijkheden van de je modeller?
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Leuk. Wat voor modeller ga je gebruiken bij deze speakerkast?

    En had je niet liever gebruik willen maken van de stereo mogelijkheden van de je modeller?
    Kemper Profiler.

    Eerst maar even één speaker, zien of het bevalt. Bevalt het, dan is een tweede zo gemaakt.

  4. #4

    Standaard

    Mooi hoor. Ik heb zelf een zelfbouw kit met de Beyma 12CX + 1" coax driver genomen. Alleen is er ook een Beyma 15" subwoofer toegevoegd zodat ik de set ook met de gehele band kan gebruiken tijdens oefenen. Alles in combinatie met een Master Audio 1502 3 kanaals versterker (2x200W + 1x500W).

    De 12" coax speakers werken goed voor modeling. Kleinere speakers comprimeren het geluid teveel. De grotere 1000W speakers zoals QSC12 maken het imo iets te steriel voor kleinere ruimtes.

    Succes!
    Laatst gewijzigd door tnijland; 19 februari 2017 om 19:36

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Heb afgelopen vrijdag ook een hele rits actieve monitors getest, waaronder de vermaarde Yamaha DXR-10 - "The One", als het om dit soort toepassingen gaat. Daarnaast ook Alto, JBL, EV en HK. Aan het begin klinkt het allemaal heel indrukwekkend maar na 10 min. werd ik bij allen "moe" van het geluid. Sowieso is alles in de pricerange van rond de € 300,- een no go. Het begint een beetje interessant te worden vanaf € 600,-. De HK Pulsar was misschien nog wel het mooist.

    Deze Laney ga ik in ieder geval aansturen met een Synq 1K0, goed voor 2x 500W, klasse D. Ook deze amp zit is onderdeel van het experiment.

  6. #6

    Standaard

    Leuk experimentje! Weet je ook de oorzaak waarom je moe werd van het luisteren naar FRFR?
    Ibanez RGD 2120Z ISH, RGD 2127Z ISH, RGD V-Custom en Gibson RD Artist
    EVH5150III 6L6 <>BOSS MS-3
    Hotone Ampero + Ampero Control

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Ben benieuwd naar 't eindresultaat. Ik gebruik nu deze combi: https://www.guitar.com/articles/tech...ne-tweeter-mod

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herrieman Bekijk bericht
    Leuk experimentje! Weet je ook de oorzaak waarom je moe werd van het luisteren naar FRFR?
    Denk dat het aan de overall klank van de DXR-10 ligt. Misschien ken je dat wel, in de ene studio ben je na een halve dag afluistering (Tannoy?) helemaal naar de klote, in de andere studio ben je na een hele dag afluistering (Adam?) nog redelijk fris. Genoemde merken zijn ter illustratie

    Ondertussen de cross over ook binnen gekregen en ingebouwd. Gisteren mee gerepeteerd, op oorlogssterkte, en ik kan je zeggen dat dit naar meer smaakt. Gewoon een dikke, dynamische sound. En nee, geen last van moeheid. Ik twijfel nu alleen nog of ik er een tweede Laney cab bij koop/ maak of dat ik toch naar een semi open back 2x12 ga. Keuzes, keuzes, keuzes.
    In ieder geval is de combi van Eminence Beta 12CX + ASD1001 + PXB2:2K5CX een aanrader. Eminence geeft aan dat je kan experimenteren met de polariteit van de ASD1001. Heb dat gedaan maar kon geen noemenswaardige verschillen waarnemen.
    Op fora wordt wel eens vermeld dat de ASD1001 te overheersend is maar ook dat kan ik niet bevestigen, eerder ontkrachten.
    Binnenkort meer!!

  9. #9

    Standaard

    Goed te horen dat het bevalt!

    Die IRT cabs zijn vrij onderschatte jongens. Ik heb zelf 4 IRT212 en er V30 ingezet.
    Handzaam, niet te zwaar en goed stapelbaar ook de 2x12 versie Klinken vol met genoeg laag.

    Advies: als het voor heftiger rock of metal is hou die achterkant voor de 2e dan ook dicht. En check even of de speaker zelf wel een open achterkant aan kan. Bettet save dan kapot.
    Ibanez RGD 2120Z ISH, RGD 2127Z ISH, RGD V-Custom en Gibson RD Artist
    EVH5150III 6L6 <>BOSS MS-3
    Hotone Ampero + Ampero Control

  10. #10

    Standaard

    Mooi project!
    Op zoek naar een Midi controller?
    www.voes.be

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top