Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: PRS en fout hout?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard PRS en fout hout?

    Een zeer goede vriend van me overweegt een 2de hands PRS CU24 Faded Whale Blue te kopen via een muziekzaak in de USA. Een NIEUWE CU24 (2017) die ik heb gezien had een zwart gelakte achterzijde (body en hals). Volgens mij was dat op eerdere versies een transparante laklaag. Ik ben echter geen PRS connaisseur en ik begon me af te vragen of het één en ander wellicht iets te maken zou kunnen hebben met het gebruik van 'fout hout'. Oftewel hout waarvoor een invoerverbod geldt. Ik meen daar iets over gehoord te hebben.

    Wie kan mij hier wat meer duidelijkheid over verschaffen?
    Moet mijn vriend uitkijken met het invoeren van een 2de hands PRS CU24 ivm het gebruikte hout?

    En (even iets anders) als het bedrijf de gitaar via bijvoorbeeld UPS laat bezorgen, moet mijn vriend dan ook nog rekening houden met invoerrechten?

    Mijn en zijn dank is bij voorbaat groot.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard PRS en fout hout?

    Wat het hout betreft durf ik niks zeggen. Maar douanekosten zullen er sowieso zijn. En dat kan best nog wel eens prijzig zijn. Wellicht heeft iemand hier daar ervaring mee..? Ik meen ergens eens gehoord te hebben dat dit wel tot 30% kan oplopen.

    Edit: ik hen zelf ooit deze ervaring gehad met zen fototoestel. Ik geloof dat de douane bepaalde kosten hanteert voor bepaalde rubrieken...
    Laatst gewijzigd door Stoffel43; 15 februari 2017 om 23:39
    Kris

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb in het verleden veel uit de VS geïmporteerd, maar niets van hout. Invoerrechten zijn 3,7% dacht ik (verschilt per productgroep) en de BTW 21%. Daar overheen komen nog afhandelings/douanekosten. Geen idee hoeveel dat is, maar kan me niet herinneren dat dit een hoog bedrag was.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    fout hout? mss heb je iets gehoord over het algehele verbod op export van illegaal of niet gedocumenteerd rosewood, dat inging januari 2017 en voor nogal wat ophef zorgt in de gitaarbouwwereld. nutshell: tot voor kort waren slechts enkele rosewood soorten verboden (brazilian oa...) maar vanaf heden zijn alle andere rosewood subsoorten ook aan strenge regels onderworpen, oa het zeer courante Indian Rosewood (ik schat zowat 90 % van alle rosewood toetsen komt van daar...). Voor export (niet binnen Europa maar dus wel usa enz...) moet elke gitaar die rosewood bevat voorzien zijn van speciaal certificaat over legaliteit/herkomst van dat hout.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik denk dat het dát is wat ik heb opgevangen. Ben je nu bij het invoeren van een pre-2017 gitaar met een fraai stuk rosewood ineens flink den løâl?
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    PRS gebruikt geen zwarte lak om "fout hout" te maskeren voor zover ik weet.
    Zoals ik het nu zie -zonder een absolute kenner te zijn- hangt (in ieder geval bij de modellen die ik bekeken heb) de kleur van de achterkant af van de kleur van de top. De achterkant is dan bij sommigen volledig naturel (bij trampas green top), donkerrood (zoals bij mijn fire red burst), of zwart (zoals bij faded whale blue).

    Bij het invoeren van een gitaar (die kost helaas meer dan €150,-) betaal je BTW én invoerrechten. De BTW wordt berekend over de kosten van het product + de transportkosten + de (mogelijke) inklaringskosten + de invoerrechten.
    De invoerrechten zijn 3% meen ik.

    Dus als een gitaar €1000,- kost en €50,- transport + inklaringskosten (noem eens wat), dan betaal je onder de streep zo'n 1277,-.

    Ik heb er vaker naar gekeken, maar de prijzen op ebay in de USA zijn best hoog vind ik; het is in ieder geval lang niet altijd lonend.


    Trouwens, wat die cites verklaring betreft...ik heb vorige week een PRS gekocht. Die is na 1 januari 2017 naar de dealer gekomen (zeg maar rond 9 februari), maar gebouwd in 2016 in de USA.
    Er zit geen cites verklaring bij. Wel een sticker op de koffer "pre convention goods not subject to CITES EU REG blablabla".
    Ik ken de regelgeving niet, maar blijkbaar zijn gitaren die nog voor 2017 gebouwd zijn, makkelijk in de EU te krijgen?
    Denk dat ik deze sticker maar goed bewaar

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Over invoeren uit de VS, zie hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...e-van-invoeren

    Ik weet niet of die nog helemaal actueel is maar de vuistregel (Totale prijs = Aankoop + transportkosten + 25%) klopt denk ik nog aardig.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Ik weet niet of die nog helemaal actueel is maar de vuistregel (Totale prijs = Aankoop + transportkosten + 25%) klopt denk ik nog aardig.
    Dan kom ik idd ergens aan een meerprijs van rond de 30%, toch?
    Kris

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Iedereen alvast bedankt voor de info. Ik vermoed dat mijn grote vrind het na deze verhalen wel uit zijn hoofd zal laten om een gitaar uit Amerika te laten overkomen.

    Maar voor mijn eigen nieuwsgierigheid..., als er iemand is die me iets meer kan vertellen over het verhaal van barno, dan verneem ik dat graag. Dat zou dus betekenen dat Gibson (om maar een voorbeeldje van een producentje van populaire gitaartjes te noemen) zo goed als géén gitaren meer zou mogen leveren aan Europa, tenzij ze iedere gitaar voorzien van een gefalsificeerd keurmerkje, want geen normaal denkend mens zal geloven dat de firma Gibson ineens ál het rosewood uit zijn eigen voortuintje plukt, toch?
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Het zal wel loslopen met dat rosewood. Alleen is het wel zo men terwille van de maffiapraktijken ivm schaarser wordende houtsoorten (naar verluid wordt er soms zelfs meer geld mee verdiend dan met drugshandel) nu eist dat ieder die rosewood gebruikt zal moeten aantonen dat dit legaal is geoogst en bekomen. Een goede zaak au fond want laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk van de pot gerukt als houtsoorten dreigen te verdwijnen alleen omwille van de esthetische voorkeur van gitaristen. En nee, voor de sound hoeft het niet en zijn er tientallen alternatieven. Maw de voorkeur voor rosewood voor fretboards verdedigen is een beetje zoals het geilheil bezingen van neushoornpoeder.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top