Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    125

    Standaard Kraak / ruis in signaal - WD40 in output van Godin?

    Hallo allemaal,

    Sinds vandaag merkte ik dat er een kraak / ruis in mijn signaal zit. Ik speel via een Godin LGX-SA via een pedalboard op een Peavey Classic 30. In mn pedal board zit de ruis niet, ook als ik direct in de versterker prik blijft de ruis bestaan. Verschillende kabels geprobeerd... zelfde probleem. De kraak / ruis verdwijnt als ik de volume op mn gitaar dicht draai.

    Mijn conclusie is dus dat de ruis in mn gitaar of in mn amp zit, mogelijk in de contacten van de output of input. Nu is mijn vraag: op mijn Godin zit wat extra elektronica dan op een normale gitaar, o.a. synth acces en piezo's. Kan het kwaad om WD40 / siliconenspray in de inputs te spuiten om deze schoon te maken? Levert dat geen risico op voor de andere elektronica?

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    WD40 en siliconen spray zijn GEEN contact cleaners!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  3. #3

    Standaard

    Geen WD40, maar contact cleaner gebruiken.

    Als je een 13-pins kabel gebruikt, zit het probleem mogelijk in de aardeverbinding tussen de kabel en de plug, dat is een geklemde verbinding die na wat corrosie gaat kraken bij beweging. Contact cleaner dan in het spleetje in de plug spuiten en de kabel daar 10 seconden heen en weer bewegen.
    Als je geen 13-pins kabel gebruikt weet ik het even niet.
    Systeembericht
    Sorry, er zijn geen posts om te bekijken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    125

    Standaard

    Ok... wat kan je dan aanraden? Ik had dit in gedachten: https://www.praxis.nl/gereedschap-in...250-ml/5448621

    En als ik geen siliconen spray gebruik maar contact spray, weet je dan ook of ik dat veilig in mn gitaar kan gebruiken?
    Laatst gewijzigd door mcannegieter; 17 februari 2017 om 10:06

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    125

    Standaard

    Ok dankje. Ik gebruik niet de 13 pins in dit geval maar een normale kabel. Daar kan toch ook een issue zijn met contact dacht ik?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Als het verdwijnt als je het volume op je gitaar dichtdraait, zit het dus in of vóór die volumepot. Niet in je kabel, niet in je output, maar in je pots, elementen of bedrading van je gitaar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    125

    Standaard

    Hmm dat klinkt moeilijker om zelf op te lossen. Kan wat contact spray op de volumepot eventueel helpen? Wil graag zoveel mogelijk zelf eerst thuis proberen voordat ik een reparateur inschakel...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Kan, maar als het je pots zijn is dat wel uitstel van executie. Wat je kunt doen is de control plate eraf halen en daarin wat gaan rommelen. Als ie op een gegeven moment ergens heel erg kraakt, zit het daarin.

    Ik weet niet hoe het is met die van jou, maar ik had laatst een Godin LG in huis, en die had een nogal bijzondere bedrading aan de toonpot, en die kraakte ook wat. Is dat misschien een zwak punt van Godin? Normaal gesproken kan ik er zelf wel wat aan doen, maar bij die Godin zou ik het zelf niet aandurven.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    125

    Standaard

    Ok bedankt voor de tips. Ik ga er eens mee aan de slag.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik weet niet hoe het is met die van jou, maar ik had laatst een Godin LG in huis, en die had een nogal bijzondere bedrading aan de toonpot, en die kraakte ook wat. Is dat misschien een zwak punt van Godin? Normaal gesproken kan ik er zelf wel wat aan doen, maar bij die Godin zou ik het zelf niet aandurven.
    Die Godin (want het door Kim Wilsom genoemde exemplaar is de mijne) heeft een coiltap via een push-pull tonepot. Aangezien ik praktisch nooit iets verandering aan mijn toonregeling en mijn coiltap niet gebruik is me de kraak nog niet opgevallen (morgen even checken) maar het zou zomaar de bron kunnen zijn. ik heb in het verleden wel mijn 5 standenschakelaar vervangen omdat die kraakte, dat kun je ook simpel checken door deze te bewegen met je volume open en dicht.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top