Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Hybrid View

  1. #1

    Standaard gitaar emi bron opsporen?

    Beste gitaar collega's ,
    Ik zit hier met een vervelend probleem
    soms (vooral tijdens de dag) heb ik een soort ruis op via mijn instrument / gitaar kabel. Dit is niet de typische 60 hz hum ,maar meer een hoog frequent geluid ( rond de 3 ;4 Khz) . Dit geluid verdwijnt soms tijdens het spelen zoals gisteren om 18 u , smorgens vroeg rond 7u is het er nooit dan soms vanaf 9 u . Dus het moet zeker een apparaat zijn van de buren of verder ( ja hoe ver reiken radiosignalen..) IK woon ook niet zover van industrie zone Maar wat kan zoal deze storing brengen? Het ligt zeker niet bij mezelf (heb al de hoofdplong... en van alles geprobeerd afgelegd) . Dus oorzaak zeker niet bij mij en ook niet aan gitaar of versterker !
    Ik denk persoonlijk aan een oude radio of mss iemand met zo een grote antenne als hobby.

    Gitaar met humbuckers heeft idem probleem. Zoals gezegd als ik het puntje van mijn gitaar kabel aan raak hoor ik het ook zeer luider. En is er een remedie tegen?

    Bedankt

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door samdevos Bekijk bericht
    ( ja hoe ver reiken radiosignalen..)
    Al zeker tot Mars want anders konden we die autootjes daar niet besturen en kregen we er ook geen beelden van.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door samdevos Bekijk bericht
    Dus het moet zeker een apparaat zijn van de buren of verder. Ik woon ook niet zover van industrie zone Maar wat kan zoal deze storing brengen?
    Toen ik nog op een apartement in het centrum van de stad woonde had ik EMI van de stadsbussen wat ik door mijn gitaarversterker of koptelefoon hoorde. Een hoog fiepend geluid dat leek samen te hangen met een toerental.
    Hier hoor je vanaf 14seconden hoe dat klinkt: https://soundcloud.com/eric-latour-6...mming-am-radio
    Komt uit deze reddit post: https://www.reddit.com/r/amateurradi...ming_am_radio/
    Aan zoiets kan jij ook ten prooi gevallen zijn. Een machine/generator bij de buren of op het industrieterrein zou zoiets kunnen veroorzaken.
    Het is mogelijk dat de bron van jouw EMI ook een accoustische component heeft (net zoals je dat geluid van die bussen ook met het 'blote oor' kan horen) dus qua opsporing:
    -loop eens rond en luister of je die fieptoon buiten ook zo kan horen
    -verbindt een losse pickup met een POD of ander klein gitaar+koptelefoon versterkertje en wandel in de riching waar het luider wordt. Of misschien zelfs zonder de pickup en gewoon je kabel als antenne

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door samdevos Bekijk bericht
    En is er een remedie tegen?
    Als je denkt aan shielding oid, vrees ik ervoor. Bij de bron aanpakken of je van de bron verwijderen of eventueel de hoek tov de bron wijzigen.
    Laatst gewijzigd door jan7; 17 februari 2017 om 13:29

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    jaren 80, leuke gitaar, goedkope versterker en gitaarkabel, overdrive ertussen en je had zo nu en dan een Russische radio zender door je geluid. goed afgeschermde gitaarkabel lijkt mij altijd een goede keus, maar of het in dit geval helpt?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    578

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    jaren 80, leuke gitaar, goedkope versterker en gitaarkabel, overdrive ertussen en je had zo nu en dan een Russische radio zender door je geluid.
    Of de lokale piratenzender...vroeger ooit een repetitie moeten stoppen omdat die gast er doorheen bleef lullen...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top