Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik heb er te weinig sjoege van om het met zekerheid te zeggen, maar let op met stereo speakercabinetten, zou ik zeggen!

    Mijn engl 4x12 stuurt het signaal bij stereo weliswaar naar 2x2 speakers, maar de "sleeve" van beide jacks blijven met elkaar verbonden; ik kan me voorstellen dat niet alle amps dat kunnen waarderen.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Yep, in theorie zou het een probleem kunnen opleveren, maar gelukkig is de oplossing vrij simpel ...

    Vooropgesteld dat iedere gainstage, dus ook die in je trappers zitten, front-end en in de loop,
    bij een multi-amp setup een fase 'probleem' zou kunnen veroorzaken.
    Je kunt dus niet zeggen, tel gewoon de gainstages van je amp, en dan komt het verder wel goed ...

    Je kunt of de fase van een van de inputs veranderen, beetje splitter heeft bijvoorbeeld buiten een
    ground-lift vaak ook een polarity switch. Maar ook een omgepoolde speakerkabel doet de truuk.
    (google eens 'reverse phase speaker cable')

    Ik speel zelf al jaren met een wet/dry/wet setup, en de enige keer dat ik echt een fase probleem
    ervaren heb was toen de boel voor een opname gemicked werd. Vreemd genoeg bleef dit probleem
    bij andere sessie's, met exact dezelfde set-up, weer uit ...

    Bij een multi-amp setup selecteer je amps juist om hoe hun 'combinatie' klinkt, niet omdat ze
    uit een evenredig triode aantal zijn opgebouwd

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik heb er te weinig sjoege van om het met zekerheid te zeggen, maar let op met stereo speakercabinetten, zou ik zeggen!

    Mijn engl 4x12 stuurt het signaal bij stereo weliswaar naar 2x2 speakers, maar de "sleeve" van beide jacks blijven met elkaar verbonden; ik kan me voorstellen dat niet alle amps dat kunnen waarderen.
    En check ook even de impedantie van de individuele speakers of deze match met de impedantie(s) aangegeven
    op de speaker outputs van beide amps.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik heb er te weinig sjoege van om het met zekerheid te zeggen, maar let op met stereo speakercabinetten, zou ik zeggen!

    Mijn engl 4x12 stuurt het signaal bij stereo weliswaar naar 2x2 speakers, maar de "sleeve" van beide jacks blijven met elkaar verbonden; ik kan me voorstellen dat niet alle amps dat kunnen waarderen.
    Als je 2 verschillende versterkers gebruikt zou ik dit niet doen inderdaad. Die box is bedoeld voor een stereo eindtrap.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2006
    Locatie
    Turnhout, België
    Berichten
    2.173

    Standaard

    Lehle P-split. Ground en fase switches,

    MS

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Yep, in theorie zou het een probleem kunnen opleveren, maar gelukkig is de oplossing vrij simpel ...

    Vooropgesteld dat iedere gainstage, dus ook die in je trappers zitten, front-end en in de loop,
    bij een multi-amp setup een fase 'probleem' zou kunnen veroorzaken.
    Je kunt dus niet zeggen, tel gewoon de gainstages van je amp, en dan komt het verder wel goed ...

    Je kunt of de fase van een van de inputs veranderen, beetje splitter heeft bijvoorbeeld buiten een
    ground-lift vaak ook een polarity switch. Maar ook een omgepoolde speakerkabel doet de truuk.
    (google eens 'reverse phase speaker cable')

    Ik speel zelf al jaren met een wet/dry/wet setup, en de enige keer dat ik echt een fase probleem
    ervaren heb was toen de boel voor een opname gemicked werd. Vreemd genoeg bleef dit probleem
    bij andere sessie's, met exact dezelfde set-up, weer uit ...

    Bij een multi-amp setup selecteer je amps juist om hoe hun 'combinatie' klinkt, niet omdat ze
    uit een evenredig triode aantal zijn opgebouwd
    Dan kan ik toch net zo goed de inputs op de kast aanpassen, per speaker een eigen jack input.
    2 amps die tegelijkertijd spelen, beiden 20 Watt, wel verschillende amps, verschillende voicing.
    Toooooooooooooooone!!!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Vanaf het moment dat het signaal gesplitst wordt moet er een evenredig aantal gainstages volgen ja. De oplossing voor als dat onverhoopt niet het geval is, is idd een polarity switch.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lindstrom Bekijk bericht
    Dan kan ik toch net zo goed de inputs op de kast aanpassen
    Ik zou eerst de boel eens 'normaal' aansluiten om te kijken of je überhaupt een probleem hebt/ervaart ...

    Als het doel is (uiteindelijk) met meerdere amps te gaan giggen, dan zou ik toch echt voor een goede
    ABY switcher kiezen. Je voorkomt daarmee zoveel gehannes met (mogelijke) groundloops en fase problemen, meestal net op het moment dat het niet uitkomt, weet ik uit ervaring ...
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 14 februari 2017 om 13:56

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Ik zou eerst de boel eens aansluiten gewoon om te kijken of je überhaupt een probleem hebt/ervaart ...

    Als het doel is (uiteindelijk) met meerdere amps te gaan giggen, dan zou ik toch echt voor een goede
    ABY switcher kiezen. Je voorkomt daarmee zoveel gehannes met (mogelijke) groundloops en fase problemen, meestal net op het moment dat het niet uitkomt, weet ik uit ervaring ...
    Ok nu raak ik de weg toch weer ff kwijt. ABY switchen doe ik dan toch voor de amp? vanaf gitaar naar amp(s)
    Na de amps de 2 amps separaat elke in één van de 2 luidsprekers die wel de kast delen.
    Toooooooooooooooone!!!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lindstrom Bekijk bericht
    Ok nu raak ik de weg toch weer ff kwijt. ABY switchen doe ik dan toch voor de amp? vanaf gitaar naar amp(s)
    Na de amps de 2 amps separaat elke in één van de 2 luidsprekers die wel de kast delen.
    Yep, de keuze A, B, of allebei (Y) maak je inderdaad voor de beide amps met de switcher.
    Mocht je inderdaad een fase probleem ervaren dan kun je dit oplossen door bij een van beide
    outputs (A of B) van de switcher de polariteit om te draaien.
    De ouputs van je versterker laat je dan gewoon ongemoeid, dit verdient uiteraard de voorkeur.

    EDIT: Met ongemoeid bedoel ik nadat je het cabinet hebt voorzien van 2 individuele inputs, en ook even gecheckt hebt of het qua impedantie allemaal klopt.
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 14 februari 2017 om 14:28

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top