Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard 12 string gitaar - flatwound snaren ?

    Nog even ivm 12 strings :

    Vaak wordt bij 12 string gitaren aangeraden om flatwounds te gebruiken.


    Heeft hier iemand van het forum ervaring mee ?

    Is de string tension verschillend met gewone snaren en moet je dan de trussrod bijstellen indien je overschakelt ?

    Mvg,


    Denis

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Is dat zo? Ik kocht altijd gewoon een setje 12 string snaren. Geen flauw idee of die flatwound waren.

  3. #3

    Standaard

    Heb nog nooit flatwounds op mijn 12 string gezet.
    Ik zou eerlijk gezegd ook geen reden weten waarom dat zou moeten.
    Ik wil niet teveel negatieve dingen roepen, maar ik lees hier veel bedenkingen, muizenissen, kleine zorgen over 12 string.

    Als er nou een soort van rammelbak is voor rammelmuziek, dan is het de 12 string wel.
    Messing zadeltjes en dan ook per snaar? Van mij mag het. Maar wordt de kick er beter van?
    Humbukkels, want made in China tegenwoordig, hoeft zeker niet slechter te zijn, wordt de jengel er beter van? Kijk toasters, single coils, daar kan ik de lol wel van inzien.

    Wil je echt een idiote suggestie horen? Against the grain? Radicaal anders?

    Ik ga ervan uit dat je bekend bent met de Nashville stemming. Dat is niet perse een andere stemming (bij mij wel, bij mij staat er nooit een gitaar standaard gestemd), het is vooral een andere manier van besnaren.

    Ik heb dus mijn 12 string Nashville gedaan.
    Ik geef je de garantie, dat is een jengel slaggitaar daar sla je steil van achterover.

    Ken je dat niet, die Nashville, laat dat dan even weten. Zoals alles in het leven: het is heel simpel.
    Kortom:
    - bij mij altijd normale 12 string snaren
    - round wound kan ik goed pruimen voor bijvoorbeeld jazz, dave bartolomew/fatsdomino (jump)
    - bij 12 string zou je een max aan jengel moeten nastreven (mening)
    - alle sophisticated dingen doen afbreuk aan de jengel (mening)
    - lang leve de jengel (Wet)

    Vriendelijke groet, Gus

  4. #4

    Standaard

    Haha..

    Prachtig relaas.

    Ik ben het (gedeeltelijk) eens met bovenstaande. We kunnen hoog of laag springen, het blijft een rammelbak:
    - 6 saddles of 12 saddles? Meh, ik heb er 6 en die doen het prima. Het is juist de bedoeling dat de hoogte iets van elkaar verschilt. Ken je de POG van Electro Harmonix? Dat is een digitale 12-string namaker. Daar zitten dus ook schijfjes op waarmee je kan bepalen in hoeverre de octaaf (in het geval van de POG octaven) detuned 'ontstemd' geraken.
    - Flatwounds of roundwounds? Tja, dan moet ik bekennen dat ik heel erg fan ben van flatwounds op mijn 12-snarige. Dit omdat het bij roundwound voor mij té helder, te kletterig (oftewel: té jangle) wordt. Houdt er rekening mee dat ook dit een voorkeur / mening is.

    Keyword is altijd: 'Uitproberen en kijken wat je zelf fijn vindt'.
    Ik heb ooit begrepen dat er vroegah veel meer gebruik gemaakt werd van flatwounds. Dat was voor mij een overweging om het eens uit te proberen daar ik die geluidjes wilden benaderen. Zo ook voor een compressor live. Begreep dat 12-strings zelfs geregeld door 2 compressors (!) heen werden gelust.

    Het blijft een gehoor / feel dingetje, Qua stringtension zit er wel wat verschil tussen, maar niet belachelijk veel. Houdt er rekening mee dat dit per merk iets verschilt.

    Overigens, bij 12-strings was het in de sixties wel heel gebruikelijk om alles een halve toon lager te stemmen daar de neck (zeker bij ES-335's) het niet altijd even trok. Slanke nekken waren destijds 'in' wat natuurlijk niet echt rijmt met zwaardere stringtensions. Denk niet dat dit van toepassing is op je nieuwe danelectro maar toch :-) houdt er rekening mee!

    Bij mij staat ie een halve toon lager, al is het uit voorzorg :P
    Laatst gewijzigd door Chew; 11 februari 2017 om 16:43 Reden: #flatwounds ff iets minder elite maken :)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Duhsjaak idd. bedankt voor je relaas. Altijd met een knipoog maar tegelijkertijd toch ook serieus !
    Nashville tuning ken ik maar heb ze nooit zelf toegepast. Bedankt voor de tip.

    @Chew : bedankt voor je reactie.
    Loont inderdaad de moeite om flatwounds eens te proberen als ik een 12 heb.
    Flatwounds zijn wel een stuk duurder dan roundwounds heb ik gemerkt.

  6. #6

    Standaard

    @Chew
    Dat lager stemmen had deels eeen beetje trieste oorzaak.
    In Brabant werd van alles, dat stugger was dan leer, gitaren gemaakt.
    Veel van mijn Indo vriendjes (m/v) boorden extra gaten in de headstock en zetten daar twee of drie extra hoge snaren bij.

    Veel van die gitaren hadden geen trusrod. En gingen als een malle kromtrekken als je de snaarspanning niet ging verlagen.
    Daarna werd het een beetje een geuzending: mijn gitaar redt het geweld niet, maar ik wel hoor.

    Dat de 'geweldige' gitaren uit die tijd zo geweldig zijn, komt door dat alle dat niet geweldig was in de vuilnisbak is gegaan.
    Want vrijwel niemand kon het soort gitaren betalen waarop je doelt.
    De Maskers speelden op Fenders, de Tielmans op LP's. De rest op Egmonds of (als je geluk had zoals ik) op een gitaar met zo'n gelamineerde Duitse hals. En die laatste (echt tonewood hè, dat snap je) kon met gemak 18 snaren aan.
    Maar het Nederlandse spul was 100% loupezuivere ontbijtkoek.

    De meesten van ons hebben gelukkig geen idee hoeveel beter een gitaar van 2017 doorgaans is dan een gitaar van toen die je drie of vier netto maandsalarissen kostte.
    De tielmans gasten speelden vrijwel altijd open D uiteraard. En veel indorockers ook.
    Terwille van de show.
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 12 februari 2017 om 08:34

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Pure poëzie 😀

  8. #8

    Standaard

    Grappig hè, dat vind ik nou van je foto's.
    Vriendelijke groet, Gus

  9. #9

    Standaard

    Weer wat geleerd :-)

    Ik ben, in het geval van elektrische gitaren, ook een devout tegenstander van de verhalen op het gebied van 'tonewood'. Of je nu op een plastic gitaar speelt, of één van hout. Magnetische velden verstoren zijn magnetische velden verstoren. Ik hoop overigens niet dat ik hiermee een gevoelig onderwerp aanhaal bij onze mede gitaarnetters :P

    Mijn vader was een felle tegenstander van elektrische instrumenten. Hij weet alles van autoharpen, citers en mandolines, maar Egmonds, Burns en Höfners; geen idee! Hij vond het allemaal maar niks.

    Leuk dan ook om eens input te horen van iemand die de tijd (en de kennis / ontwikkeling omtrent elektrische gitaren) daadwerkelijk heeft meegemaakt!
    Laatst gewijzigd door Chew; 12 februari 2017 om 13:31

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht

    Kortom:
    - bij mij altijd normale 12 string snaren
    - FLAT wound kan ik goed pruimen voor bijvoorbeeld jazz, dave bartolomew/fatsdomino (jump)
    - bij 12 string zou je een max aan jengel moeten nastreven (mening)
    - alle sophisticated dingen doen afbreuk aan de jengel (mening)
    - lang leve de jengel (Wet)

    Vriendelijke groet, Gus
    Herlezend heb ik over een domme fout heengekeken.
    Maar kon m niet meer herstellen.
    Voila.

    En sorry voor eventuele verwarring.
    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top