Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard 12 string gitaar met slechts 6 apart verstelbare zadels - altijd problemen ?

    Hallo,

    Zoals ik in een eerder topic reeds gemeld heb ben ik aan het rondkijken voor een elektrische 12 string gitaar.
    Momenteel heb ik alleen een Danelectro getest.
    Deze bevalt mij wel, maar er werd mij op het forum terecht aangeraden toch ook eens verder te kijken, al was het maar om te kunnen vergelijken.

    12 strings hangen hier niet standaard in de winkel, dus ik zou ze moeten " opvragen".

    Het valt mij op dat heel wat van deze gitaren slechts 6 apart verstelbare zadels hebben.
    (Ik denk dan vb. aan de gretsch 5422 12- string)
    Geeft dit niet automatisch intonatieproblemen ? Indien dit het geval is kan ik mij de moeite besparen om deze gitaren te laten overkomen.

    Anderzijds blijkbaar heeft een Rickenbacker 12-string vaak ook maar 6 aparte zadels en daar heeft men toch wel wat kennis omtrent 12 strings...
    Is het "intonatieprobleem" voor sommigen dan gewoon een deel van de sound ?

    Hebben jullie hier ervaring mee ?

    ps : de Danelectro heeft 12 apart intoneerbare zadels.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Is een deel van de charme van een 12 snaarder niet dat er altijd wel 1 of 2 snaren niet helemaal lekker gestemd zijn?
    Perfect intoneren is toch een illusie volgens mij, als het maar in de buurt komt klinkt het goed.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Exactemundo. Een deel van de charme van de 12-string is de intonatie die een beetje "trekt", naarmate je hoger op de hals gaat, dan krijg je een natuurlijk chorus-geluid, wat bijdraagt aan de warmte ervan.

    Ik heb 2 Rickenbacker 12-strings gehad, een 360/12 en een 370/12. Die 370/12 kwam met een aftermarket 12-zadel brug, die je toestond om iedere snaar loepzuiver te intoneren. Klonk mathematisch perfect, maar in praktijk was het erg steriel & braaf. De 360 met zijn primitievere 6-zadel brug klonk VEEL rijker.

    Het hangt er een beetje vanaf, gitaren die als 12-string ontworpen zijn (Fender Electric XII, Squier Venus,...) hebben vaak een 12-zadelige brug. 12-strings die afgeleid zijn van hun 6-snarige neefjes (Fender Coronado XII, Gibson ES335/12, Rickenbacker 360/12, Guild Starfire XII,...) nemen vaak gewoon de 6-zadelige brug over.

    Waarom klinkt een akoestische 12-string zo rijk? Omdat die intonatie ook niet helemaal klopt naarmate je hoger op de hals gaat, omdat die 1 gedeeld zadel hebben voor alle 12 snaren.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Ik had idd. ook al en filmpje gezien van Justinguitar waar hij bij zijn akoestische 12 string de 2 hoogste snaren met opzet een beetje ongelijk stemde om ook het chorus effect te verkrijgen. Dus ik zat ook al in die richting te denken.
    Een aantal commentaren op youtubefilmpjes bleven echter stellig hameren op intonatieproblemen met 6 zadels...

    Blijft natuurlijk altijd het voordeel dat je met 12 zadels zelf kan spelen met het "fout intoneren" terwijl je bij 6 zadels gewoon moet zien wat mogelijk is.

    Maar niettemin is het dan op zijn minst de moeite om die gitaren te testen...

    @Mr Fingers sorry dat ik even op een citaat terugkom in een vorige post :

    Ik heb twee electrische 12-strings gehad (Rickenbacker 360/12 & 370/12), de ene met een standaard 6-zadel brug, de andere met een aftermarket 12-zadel brug. De intonatie bij de eerste was bedroevend vanaf de 10e fret (de octaafsnaren werden dan behoorlijk vals), bij de tweede was het "acceptabel". Ik denk dat die Danelectro's effectief 12 zadels hebben, en je dus zuiverder kunt intoneren.


    Ik was even geschrokken van de term "beroerd" die je gebruikte, mag ik nu concluderen dit dit slechts relatief is of vermeed je dan echt het spelen op hogere posities ?
    Laatst gewijzigd door denis.hermans; 10 februari 2017 om 10:28

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Als ik me niet vergis, was op de 15e positie de octaafsnaar "25 cents" van de stemming af. Dus wel merkbaar, maar niet kneitervals.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  6. #6

    Standaard

    Yay! Meer aandacht voor electrische 12-strings!
    Bring back the electric 12-string in de popcultuur!

    Ik zie dat Mr. Fingers het al helemaal voor je uit-een-had-gezet. Mijn relaas had dus niet gehoeven. Goede reminder, eerst lezen dan reageren

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Chew alle commentaar is welkom en wordt met aandacht gelezen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Ik heb al een paar jaar zo`n Eko Rickenbacker kopie die het redelijk doet. Gebruikte hem in sixties band voor de te verwachten nummers. Sinds deze week een Line 6 Variax ( ja even vloeken in de kerk ) erbij en daar zitten ook de 12 snaren variaties bij. Zowel acoustisch als electrisch bruikbaar. Is wellicht ook alternatief en goed op stemming te houden......
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko Bekijk bericht
    Ik heb al een paar jaar zo`n Eko Rickenbacker kopie die het redelijk doet. Gebruikte hem in sixties band voor de te verwachten nummers. Sinds deze week een Line 6 Variax ( ja even vloeken in de kerk ) erbij en daar zitten ook de 12 snaren variaties bij. Zowel acoustisch als electrisch bruikbaar. Is wellicht ook alternatief en goed op stemming te houden......
    Dat is niet wat je wil. Ik zelf heb een tijd een Digitech Harmonyman gehad en daarmee kon je een hele goede 12 string sound krijgen. Maar je wilt gewoon 12 snaren voelen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Ik heb zelf al een digitech mosaic en die is op zich wel leuk maar ik wou idd. ook de real thing wel eens voelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top