Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Soldeerbout?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard Soldeerbout?

    Ik ben gewoon eens nieuwsgierig naar meningen en adviesen hierover.
    Ik heb zelf een goedkoop soldeer station met potmeter temperatuur regeling voor 25 euro ofzo. Voor het bekende merk weller betaal je voor een dergelijk station 300 euro.
    Wat is het verschil? In principe worden beide bouten warm en solderen ze beide.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Wat is het verschil? In principe worden beide bouten warm en solderen ze beide.
    Duurzaamheid, nalevering van onderdelen etc.


    Mijn boutje is idd ook een weller. In gebruik sinds eind jaren 70. Toen voor 200 gulden - ( ja van die dingen met een kop van wilhelmina erop) - gekocht
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Denk dat ik nu zo'n 7 jaar met groot regelmaat soldeer. Met mijn tweede cheapo soldeerbout. Geen punt meer over.

    Vorige week heb ik flink zitten solderen bij onze geluidsman thuis, hij heeft een goed ding. Maakt toch wel verschil hoor. De mijne doet het nog prima. Het verschil is, denk ik, of je 3 keer per jaar een andere potmeter in een gitaar soldeert of een schakeling aanpast, of dat je dagelijks uren bezig bent.

    Then again: een werkstationnetje is ook gewoon heel fijn. Zo'n ding met een paar klemmen die je draden voor je vasthouden. En zo'n ding waaraan je je bout afveegt zodat hij niet slijt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Soldeer de hele dag door, mijn puntje gaat een half jaar mee en zijn niet goedkoop. Dat is de prijs die je betaald voor prettig werken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5

    Standaard

    Wat Frans in Post 2 en 4 zegt. Niets aan toe te voegen. Behalve dat mijn Weller WECP20's allen van Marktplaats komen en de duurste 60 eur was. Dus geen 300. Wel een kwestie van een beetje geduld hebben.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.570

    Standaard

    Maar voor de prijs van een Weller koop je 15 stationnetjes van de Lidl. Een losse punt kost denk ik net zoveel als één Lidl ding. Dus ach... Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je een goeie koopt als je er zoveel mee moet werken als Frans en andere beroepsbakkers. Maar als je een keer een pedaaltje in elkaar soldeert of nieuwe elementen of andere routing in die ene gitaar van je wil maken, voldoet zo'n Lidl station ook prima.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ik heb nu zo een mooi merkloos lichtblauw apparaatje. Puntje is nu ver versleten en heb me altijd gestoord dat de punt niet zo scherp en fijn is. Zijn wel losse punten voor te koop maar ik zat die even te denken wat ik ging doen.

    Ik soldeer redelijk wat. Diverse paaltjes en inmiddels twee versterkertjes. Verder kabels etc. Repareren van spullen etc.
    Maar ik vind 300 euro weer veel geld. Je hebt natuurlijk ook nog hoop er tussenin zitten. Dingen als velleman of aoyue ofzo.

    Tweedehands kijken voor weller vind ik ook wel een idee.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Mijn tip: let op dat je de punten los kan kopen die je nodig hebt voor het werk dat je ermee wilt doen.

    Bijv: ik wilde SMD solderen en wilde een fijnere chisel punt. Helaas was die niet beschikbaar. Daar kom je dan achter als je hem al een tijdje hebt.

    Soms zijn de punten los ook best prijzig. Dan kan je ook voor een merk/systeem kiezen dat wat minder duur is...

    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Je kan natuurlijk ook een losse bout kopen, die heb je onder de 100 euro. Alleen een 24V~ trafo regelen. Ligt vast nog wel ergens in de hobbydoos. De veer kun je ook kopen voor zo'n 7 euro. Als boutje koop je dan geen elektronisch geregelde maar een type magnastat TCP of WTCP. Die van mij is bijna 50 jaar oud en reken maar dat hij gebruikt is.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Zo'n goedkoop station met draaiknop heeft geen thermostaat. Er zit gewoon een dimmer in. Als je veel smelt gaat dus de temperatuur van je bout omlaag en dat kan vervelend zijn. Ik heb zelf een 30 Watt bout zonder knopjes ofzo, gewoon een bout en een stekker voor 20 euro en ik ben er erg blij mee.

    Die chinese soldeerstationnetjes met een draaiknop gaan na 2 jaar stuk en dat is gewoon fucking irritant.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top