Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    18 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    70

    Standaard Marshall Lead 12 wordt erg warm

    Waarde gitaristen,

    Ik heb sinds een tijdje een Lead 12 van Marshall en ben er erg blij mee. Klinkt (na een beetje eq-en) echt heel lekker. Alleen na een tijdje wordt hij erg warm en geeft dan bij maximale gain settings een brom. Deze stand gebruik ik eigenlijk niet maar toch. De koelribben van de power-transistors zijn dan zo heet dat ik me er aan kan branden.
    Dit lijkt me niet normaal en wat kan dit zijn? Iemand tips of ervaring hiermee?

    Is er in de buurt van Groningen iemand die tegen (geringe, lees flesje wijn, pakje shag, knuffel oid) vergoeding eens met mij naar dit probleem wil kijken?

    Ik ben dit versterkertje wel erg gaan waarderen. Als iemand een Lead 12, Lead 20, Master 30 of soortgelijk Marshall Solid State versterker heeft en er van af wil tegen een redelijke prijs, laat maar weten.
    Er staat wel wat op MP maar is te ver weg, verzend niet of te duur.

    Dank alvast voor de reacties.

    Stef

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Hoi, in mijn Lead 12's zit een potmeter (RV1) om de ruststroom van de eindtrap in te stellen. Daar zou een hobby-Bob misschien aan gedraaid kunnen hebben waardoor deze nu te hoog staat. Volgens *een* schema van de Lead 12 zou er 12mA russtroom door de 0,33 Ohm emitterweerstanden moeten lopen. Met een voltmeter kun je checken of er ongeveer 4 mV over die weerstanden valt.

    Eventueel gewoon op gehoor afregelen: als de ruststroom te laag is zul je wat crossover vervorming horen. Of dat bij een solid-state JCM800 variant ueberhaupt van belang is, is maar de vraag natuurlijk...Bij sommige varianten zit er op de plek van RV1 gewoon een vaste weerstand.

    my 2c
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    18 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    70

    Standaard

    Te gek, bedankt! De RV1 potmeter heb ik gevonden en zo ver naar beneden gedraaid dat de klank clean nog goed is. Hij wordt niet meer zo warm! Super! Alleen is de gain nu wel een stuk minder, hij is ook stiller. Ik heb 'm denk ik iets te ver teruggedraaid. Die transistoren mogen best iets warm worden denk ik. Waarom zouden ze anders koelribben hebben? Dit zou best eens mijn probleem opgelost kunnen hebben. Neemt niet weg dat ik nog best een 20 of 30 watt variant wil hebben. (liefst met reverb)

    Over welke weerstanden zou ik dan 4 mV moeten meten?
    Laatst gewijzigd door steeferdesteef; 3 februari 2017 om 22:42

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    De bedoelde weerstanden staan "tussen" de koelribben in; vlak naast de koelribben en iets verhoogd op de print en zijn wat groter dan de "kleine" weerstanden.
    Het probleem is een beetje dat er verschillende versies van de Lead 12 zijn; en het schema op www. komt niet precies overeen met mijn beide Lead 12's.
    Je kunt crossover (met die potmeter) ook op je gehoor afregelen: zet de amp clean en sla 1 snaar heel zacht aan, en draai die potmeter zover terug dat je net vervorming begint te horen. Draai de potmeter dan weer iets verder op totdat de vervorming weer verdwijnt. Nog een "tikkie" verder opdraaien en klaar.

    In rust zouden de transistoren nauwelijks warm mogen worden. Als je langere tijd op vol vermogen speelt zullen ze iets warm worden maar ondanks dat het kastje dicht is, lijkt mij dit ontwerp thermisch gezien redelijk robuust.

    Ik repeteer soms met mijn Lead 12 en na een avondje stevig spelen blijft de metalen achterkant en de tolex bovenkant van de amp ongeveer op kamertemperatuur.

    Ik heb ook een Lead 30 en die klinkt (met de gain redelijk ver open, of een TS ervoor) echt beter; daar kun je ook gewoon met een drummer meekomen in een kroeg (been there...). Komt wellicht ook door de 12"speaker.
    Maar het blijven one-trick ponies: clean vind ik ze te steriel; gain half open "farten" ze een beetje en pas met de gain op driekwart en verder kom je in de Marshall-crunch area ;-)
    Ter vergelijk: ik heb ook een 30W full tube Marshall (JTM30) en die klinkt, ook clean, gewoon "anders". Moeilijk te definiëren, maar voller, overtuigender, en zeker veel luider. Is wel 2 x 10".

    EDIT: over die brom die je hoort: je zou je voedingselco's kunnen (laten) checken. Bij een amp van 30 jaar oud zouden die achteruit gegaan kunnen zijn waardoor je 100 Hz brom introduceert. Meten en vervangen is een klusje dat een beetje serieuze electronica-hobby-ist voor je kan doen.

    Ook zou die brom veroorzaakt kunnen zijn doordat de ruststroom veel te hoog stond. Hierdoor werd de voeding relatief zwaar belast wat (zeker bij slechtere elco's) je bromprobleem zou hebben kunnen veroorzaakt....Zonder meten is dit natuurlijk allemaal wat speculatief...
    Laatst gewijzigd door fastfolkert; 4 februari 2017 om 11:13 Reden: paragraaf over brom toegevoegd
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top