Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: AX8 versus L6 Helix

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2002
    Locatie
    Borne (OV)
    Berichten
    2.569

    Standaard AX8 versus L6 Helix

    Hallo allemaal,

    Ik heb besloten om mijn rack gear weg te doen en terug te gaan naar een one unit oplossing, een modeler.
    Optreden doe ik haast niet meer dus het is jammer om mijn goede gear alleen maar stof te laten happen.
    Ik zal dus voornamelijk thuis recorden en incidenteel een optreden doen.

    Ik hou van high end, maar een Axe FX vind ik te duur en zo'n Kemper bijvoorbeeld ook (+ extra investering nodig).
    De AX8 en Helix lijken me prima opties.
    En in eerste instantie zou ik voor de Helix gaan, i.v.m. user interface, overzichtelijk gelabelde knoppen en het expressiepedaal. Het liefst heb ik geen extern expressiepedaal meer nodig, maar sound comes first he.

    Ik speel progressieve metal en ben door dit filmpje toch wel beetje aan het twijfelen geraakt:
    https://www.youtube.com/watch?v=afe8iReQLGU

    De Helix krijgt er flink van langs en om eerlijk te zijn klinkt naar mijn mening de AX8 in dit filmpje beter.
    Toch zijn er ook reacties dat de Helix lang niet zo slecht klinkt (buzzy) als in het filmpje.
    Tevens geven een aantal personen aan dat met custom impulses het verschil zo goed als weg is.

    Heeft iemand ervaring met beide apparaten?
    Ik ga sowieso een Helix uitproberen maar een AX8 kun je volgens mij nergens testen of wel?

    Alvast bedankt.
    Laatst aangepast door Maiden Michiel : vandaag om 6:66
    Te koop: Kitty Hawk 4x12", Marshall JTM60

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Moeilijke vraag. Het zal voor iedereen anders zijn wat hij/zij mooi of belangrijk vindt. Het klotige is dat je dat soort spul vaak nergens goed kan testen of vergelijken en dat je ook wat tijd nodig hebt om het echt goed te testen met je eigen spullen etc. Dus het blijft een gok.
    Maar ik heb de Axe fx hoger zitten qua sound dan Line 6. De Helix is misschien wel gebruikersvriendelijker en simpeler. Een Axe fx/AX8 is minder plug and play. Maar mijn voorkeur heeft de AX8.

    Misschien die nieuwe Headrush fx ook nog een optie?
    Laatst gewijzigd door apekop; 2 februari 2017 om 16:19
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2002
    Locatie
    Borne (OV)
    Berichten
    2.569

    Standaard

    Thanks voor de tip, dat ga ik zeker even checken (wat lijkt ie zo op het eerste gezicht op de Helix zeg)!
    Laatst aangepast door Maiden Michiel : vandaag om 6:66
    Te koop: Kitty Hawk 4x12", Marshall JTM60

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 oktober 2003
    Locatie
    Zuidelijke Nederlanden
    Berichten
    2.111

    Standaard

    Ik heb nog maar 2 dagen een ax8 en de helix nog nooit live gehoord, enerzijds kan ik niet veel zinnigs zeggen... of juist wel.... heb in het verleden al wat multi fx ghad, gt 3, 5, 6, digitech 2120, pod's, tonelab .... en binnen een paar dagen waren ze weer terug de deur uit, want na een avond klooien had ik nog geen enkele echt goede klank. Met de ax8 is dit wel even anders. Met wat hulp van youtube en een vriend heb ik hier al een aantal presets waar ik zo mee op een podium kan. Ik vind het al bij al nog behoorlijk begrijpbaar om presets te maken (zeker met de editor).

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Er is nog steeds een hele hoop geneuzel rondom de huidige (top)modelers, meestal zijn het dan het ene kamp van het andere merk tegen het andere kamp van het andere merk. Kemper vs. Fractal, Fractal vs. Line6, enz. Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt om in het hogere segment van modelers te kijken, dan is er eigenlijk geen slecht klinkend merk. Kemper niet, Line6 Helix niet, Fractal AX8 niet. Zodra je dat laat varen, komt het aan op gebruiksvriendelijkheid, aansluitmogelijkheden, dat soort dingen. Je geeft zelf al aan dat Kemper qua moneyz te hoog gegrepen is en dus gaat voor ofwel een AX8 ofwel een Helix. Het is gewoon een feit dat de userinterface van de AX8 niet kan tippen aan die van de Helix. Beide apparaten hebben overigens last van een ouderwetse signal drop bij het switchen van presets maar daar zijn ook weer voor beide apparaten work arounds voor toe te passen.
    Ander feitje is dat Fractal met regelmaat gratis updates released, bij Line6 is dat nog maar afwachten. Dit kan je ook mee laten wegen.
    Gewoon beide apparaten bestellen, 14 dagen naast elkaar proberen en de "verliezer" terug sturen.
    Onthoud wel dat, als iemand op youtube of één of ander forum zegt dat een dergelijk apparaat slecht klinkt, dit in 99 van de 100 gevallen ligt aan de gebruiker.
    Met een beetje (on)geluk komt Herrieman hier wel weer zeggen dat het allemaal kut is en dat buizen het beste is.....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2002
    Locatie
    Borne (OV)
    Berichten
    2.569

    Standaard

    Beide apparaten bestellen zit er voor mij helaas niet in.
    En de Headrush, zie ik, komt pas ergens in april uit. Zo lang kan ik niet wachten (mijn preamp is al de deur uit).
    Ik denk dat ik dan gewoon naar MP rij en een Helix ga proberen en eventueel een tijdje thuis.
    Als dat dan niet bevalt kan ik altijd nog een AX8 kopen.
    Thanks voor de bijdrages!
    Laatst aangepast door Maiden Michiel : vandaag om 6:66
    Te koop: Kitty Hawk 4x12", Marshall JTM60

  7. #7

    Standaard

    Gewoon een pm-tje sturen naar heavey-matal-thunder om te vragen of je zijn Snax8 mag proberen.
    Of beter, neem een Helixje mee. Kan je de boel gelijk goed testen.

    en voor dml: tis allemaal zwaar kut natuurlijk ;-)
    Ibanez RGD 2120Z ISH, RGD 2127Z ISH, RGD V-Custom en Gibson RD Artist
    EVH5150III 6L6 <>BOSS MS-3
    Hotone Ampero + Ampero Control

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Gewoon beide apparaten bestellen, 14 dagen naast elkaar proberen en de "verliezer" terug sturen.
    De reden waarom winkels als Bax.shop met zo'n hoop B-stock blijven zitten en klanten vaak gebruikte spullen (terug gestuurd door klanten en dus eigenlijk B-stock) krijgen die als nieuw worden verkocht. Dit laatste is tevens de reden waarom ik er niet graag meer wat bestel.
    Laatst gewijzigd door apekop; 4 februari 2017 om 20:05
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    De reden waarom winkels als Bax.shop met zo'n hoop B-stock blijven zitten en klanten vaak gebruikte spullen (terug gestuurd door klanten en dus eigenlijk B-stock) krijgen die als nieuw worden verkocht. Dit laatste is tevens de reden waarom ik er niet graag meer wat bestel.
    Lekker belangrijk als je standaard 3 jaar garantie krijgt.

  10. #10

    Standaard

    Ik heb sinds een paar maanden een AX8 voor het in-ear spelen aangeschaft. Ik kende de Axe-Fx 1 en 2 ook al redelijk goed en wist dus wel enigszins wat me te wachten stond. De Helix en de Kemper ken ik alleen van een keertje proberen bij MP en de Musik Messe.

    De AX8 modeler geeft in tegenstelling tot een goede buizen amp niet snel een goed klinkend of fijn spelend resultaat. Je blijft continue aan het bijstellen en uitproberen om er iets bruikbaars van de maken en dat schrikt veel gitaristen af. De factory presets bij bijna alle modelers zijn vaak bedoeld om te laten zijn wat de modeler allemaal kan en zijn imo alleen bruikbaar als basis om verder een betere sound te maken. De cleane (bijv. Fender Twin, Deluxe) sounds zijn tov de oudere versies enorm verbeterd. Overstuurde sounds blijven wel mijn aandacht qua afstelling vragen. Je moet er dus minimaal een paar weken voor reserveren om er iets bruikbaars van te maken.

    Aan de andere kant, er zitten bijna 200 versterkers en diverse speaker cabinets in waarvan 90% waarschijnlijk voor een andere doelgroep is (ik speel bijvoorbeeld pop/rock en geen metal). Er zijn er enorm veel instellingen en combinaties mogelijk om je sound te creëren. Bovendien is de zoektocht naar mijn buizen amps, effecten en cabinets ook niet over een nacht ijs gegaan.

    Het is dus wel logisch dat iedereen veel tijd kwijt is met het maken van een goede sound want smaak is gelukkig persoonlijk en dat vergt een bijbehorende inspanning. Een modeler is wel direct geschikt voor recording en live PA en je kunt hem ook gewoon meenemen op vakantie ;-) Tijdens de betere optredens neem ik overigens nog steeds mijn buizen amp mee want ik heb nog steeds niet de kwaliteit en het speel plezier dat ik zoek maar begin al wel steeds acceptabeler in-ear sounds te krijgen...

    Volgens mij woon ik redelijk in de buurt dus je zou een keer een afspraak kunnen maken om de AX8 bij mij thuis te testen.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 5 februari 2017 om 13:39

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top