Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Ground loop canceling diodes en kapotte trafo

    Yep, hier zijn we weer!

    Ben een buizen preamp aan het bouwen met aparte voeding; deze gaat via een kabel naar de FX return van een eindtrap, waarvan de trafo de geest heeft gegeven (evenwel zonder de fuses door te branden). Ik meet een piepkleine weerstand tussen één pool van de gloeidraden en één van de IC voeding...

    Mijn vraag: om ground loop hum tegen te gaan heb ik in de kabel van preamp naar eindtrap twee diodes in tegengestelde richting parallel geplaatst. Dit zou normaal geen probleem mogen leveren, toch?

    De enige verklaring die ik heb, is dat de ground connectie van mijn preamp voeding even onderbroken was (breadboard), en hij daardoor alle stroom trok van de center tap van de IC die dan oververhitte.

    Maar ja... de preamp trekt ongeveer 8mA lijkt mij weinig.

    Mijn probleem of gewoon slechte trafo? (is al 15-20 jaar oud)

    Beetje feedback wordt geapprecieerd!
    Grt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Je verhaal is een beetje vaag. Ik denk dat die diodes ervoor kunnen zorgen dat het signaal niet goed doorkomt. Verder heeft elke kant van de gloei meestal een lage weerstand naar aarde. Hoe weet je zo zeker dat je trafo de geest heft gegeven?

    Ik denk dat dat verhaal over die ground loop oplossen zo logischer is:

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Als je 8mA meet op de gloeistroom meet is dat veeeeeeeeel te weinig. Als je dat meet op de de hoogspanning kan dat best kloppen. Stel je hebt 2 x ECC83 in gebruik haal je dat niet eens. Hooguit als je alles in de oversturing gooit.
    Nico


  4. #4

    Standaard

    Ik geloof... dat ik er geen drol van begrijp. Heb je iets van een schema met wat je aan het doen bent?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top