Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 36

Discussie: Fuzz VS volume

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Je kan de versterking van een schakeling afhankelijk maken van het ingangssignaal maar zou wel kiezen voor een tweetraps detectie. Daarmee bedoel ik dat je een schakeling maakt welke detecteerd wanneer een signaal boven bv 50mV komt en dan ook enkele miliseconden in die toestand blijft tot opnieuw aan de voorwaarde voor omschakeling is voldaan. Doe je dat niet dan krijg je de continuregeling van een compressor waarvan de versterking continu varieerd afhankelijk van je signaal. Het uitgangssignaal van die detector kun je dan gebruiken om de versterking van een opamp om te schakelen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ik zie twee voorversterker trappen parallel, met wat verschillende waardes aan de kathodes en verschillende waarde koppelcondenastoren. Verder zie ik, voor zo ver ik het plaatje kan zien 3 trappen versterking, gewoon netjes in serie erachteraan. Mis ik iets magisch?
    Nee, alternatief voor een volume op elk kanaal. Als je een mooie verhouding hebt ingesteld, kun je met de volumepot de hoeveelheid decibellen instellen. Maar ik dacht dat cluseau iets dergelijks bedoelde met post 4, snapte het nl. niet. Nu nog steeds niet.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Nee, alternatief voor een volume op elk kanaal. Als je een mooie verhouding hebt ingesteld, kun je met de volumepot de hoeveelheid decibellen instellen. Maar ik dacht dat cluseau iets dergelijks bedoelde met post 4, snapte het nl. niet. Nu nog steeds niet.
    Oké, ik zie wat je bedoeld. Ene helft clean, andere helft fuzz door de aanpassingen aan de kathode, de twee verschillende koppelcondenastoren en met name de verschillende anode weerstanden die dus per helft een totaal andere loadline en versterking/ vervorming geven. Als je dan kan mixen tussen die twee signalen, bijvoorbeeld met een expressie pedaal, dan ben je er ook.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Even voortbordurend op het mixen van clean en fuzz. Als ik nou een lege wah neem en links een booster inbouw en rechts en fuzz zodat ik van beiden het volume kan instellen. Als ik die twee signalen verbind met een lineaire potmeter in de wah, dan kan ik met mijn voet van clean naar fuzz met hetzelfde volume 100% fuzz + 0% clean naar 0% fuzz + 100% clean zonder volume verlies.

    Zou dat een idee zijn?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  5. #15

    Standaard

    Op diverse Amerikaanse gitaarfora wordt er regelmatig gesproken over de slechte combinatie van een Treble bleed mod en het opschonen van een Fuzz Face. Vaak wordt er geadviseerd om dan de 50's wiring voor een stratocaster te gebruiken. Dat laatste heb ik geprobeerd met mijn stratocaster en dat geeft een perfect resultaat bij het opschonen van een fuzz face achtig pedaal; geen volumeverlies en een vol geluid (Wind cries Mary en nog schoner als het moet). Bij het terugdraaien van het volume zonder dat je een fuzz gebruikt verlies je wel iets meer hoog dan bij een treble bleed mod maar je houdt een stuk meer hoog dan bij standaard "wiring" en eigenlijk klinkt het iets natuurlijker.
    Mischien zou je dat nog eens willen proberen, de link hieronder vertelt meer over deze wiring:

    http://www.premierguitar.com/article...a_stratocaster

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Cool! Ga ik bekijken. De boel ff omsolderen is toch zo gedaan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ik zal ook eens kijken wat mijn fuzz met een van de junioren doet. Die hebben wel allemaal een fifties wiring

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard



    Dit had ik in gedachten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ik zal ook eens kijken wat mijn fuzz met een van de junioren doet. Die hebben wel allemaal een fifties wiring
    Mijn ervaring is overigens enkel met een stratocaster met redelijk low output elementen (fender custom shop '69).
    Dat zal qua opschonen ook best wel meewerken, in een junior met 8k p90 elementen (gok ik) is het effect misschien minder.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht


    Dit had ik in gedachten.



    Ik denk dat we allemaal een beetje hetzelfde bedoelen maar dit.......

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ja, maar hoe doe je dat met je volumepot op de gitaar?
    maakt het probleem groter.

    Ben je bereid het met een voetpedaal te regelen wordt het ineens een stuk eenvoudiger natuurlijk. De tekening die jij nu laat zien is in principe in staat jouw wens te vervullen met een kantekening. Zoals jij het wil maken gaat het weg gedraaide signaal lekken dus je zal ze altijd beide horen. Laat je ze over een eigen potmeter lopen (tandempotmeter) die je tegengesteld gebruikt zal het wel werken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top