Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36

Discussie: Fuzz VS volume

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard Fuzz VS volume

    Ik zit erover te denken om een fuzzface op een breadboard te zetten en eraan te gaan rommelen, maar ik heb geen idee of wat ik wil überhaupt reëel is:

    Ik wil met volume op de gitaar maximaal een lekker fuzz hebben, niet extreem, maar wel lekker. De fuzzface doet dat redelijk,

    Maar:

    Ik wil bij het terugdraaien van het volume dat ie naar clean gaat, zonder veel volumeverlies. Bij de fuzzface is dit volume verlies behoorlijk aanwezig en tevens is alle dynamiek compleet weg. Een strat is niet meer vol en breed qua klank maar blijft wat neuzig klinken ( bij fuzz voluit vind ik dat niet erg, maar clean mag dat niet)

    Een compressor er achter zetten helpt wel met het volume, maar drukt de boel, clean, helemaal in elkaar.

    Ik heb geen idee waar te beginnen. Het liefst heb ik een trapdoosje met 1 schakelaar en regel ik alles op de gitaar, maar als ik moet werken met een wha-achtig pedaal met bijvoorbeeld 2 pots ofzo dan is dat wel iets wat ik in overweging zou nemen.

    Heeft iemand suggesties in welke richting te zoeken?

    PS: amp is een Fender achtig geval, altijd clean.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    je hebt al een treble bleed geinstalleerd in je strat ?

    ik heb zelf mijn compressor als boost geintalleerd dus Level omhoog en sustain onder 12 uur, dan compressed hij veel minder maar geeft tie nog wel een kick aan je geluid
    life sucks and then you die

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    je hebt al een treble bleed geinstalleerd in je strat ?

    ik heb zelf mijn compressor als boost geintalleerd dus Level omhoog en sustain onder 12 uur, dan compressed hij veel minder maar geeft tie nog wel een kick aan je geluid
    Treble bleed: ja!

    Compressor anders instellen dus en kijken of dat meer werkt. Er moet wel iets NA de fuzz gebeuren. Ervoor helpt helemaal niets (logisch ook)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Als ik het goed begrijp wil je van het fuzz signaal traploos en verliesloos kunnen regelen naar volledig clean? Das toch niet zo moeilijk, gewoon twee versterkertrapjes maken. Een voor het fuzz signaal en een voor clean. Die twee signalen meng je dan in een derde trapje.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Als ik het goed begrijp wil je van het fuzz signaal traploos en verliesloos kunnen regelen naar volledig clean? Das toch niet zo moeilijk, gewoon twee versterkertrapjes maken. Een voor het fuzz signaal en een voor clean. Die twee signalen meng je dan in een derde trapje.
    Ja, maar hoe doe je dat met je volumepot op de gitaar? Kan me wel indenken dat het met een wah-achtig pedaal met dubbele pot ofzo te doen zal zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Moest aan deze denken, ongebruikelijke maar interessante schakeling:


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ja, maar hoe doe je dat met je volumepot op de gitaar?
    Dat maakt het idd lastig. Wil je op je gitaar het verschil kunnen maken tussen fuzz en clean dan zou je bijna zeggen dat de elektronica daarvoor tussen de opnemers en je potmeter moeten komen, in je gitaar dus. Je zou een klein printje in de gitaar kunnen maken maar dan heb je ook weer voeding nodig, lijkt mij niks.

    Andere mogelijkheid is om het signaal te mixen dmv een potmeter op je gitaar terwijl de schakeling zich ergens anders bevindt. Je hebt daar een aantal heen en weer verbindingen voor nodig dus je begrijpt dat dit ook niks wordt.

    Het mooiste lijkt me als je een soort auto gain regeling kan maken welke het clean ophaald aan de hand van jouw signaal level maar als je dan niet of zacht speelt val je automatisch terug naar clean. Wordt wel verdomd gecompliceerd voor een pedaaltje, zou het ff niet weten.

    Laatste mogelijkheid is de schakeling van tmms, ben je in een keer klaar .
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Moest aan deze denken, ongebruikelijke maar interessante schakeling:

    Ik zie twee voorversterker trappen parallel, met wat verschillende waardes aan de kathodes en verschillende waarde koppelcondenastoren. Verder zie ik, voor zo ver ik het plaatje kan zien 3 trappen versterking, gewoon netjes in serie erachteraan. Mis ik iets magisch?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat maakt het idd lastig. Wil je op je gitaar het verschil kunnen maken tussen fuzz en clean dan zou je bijna zeggen dat de elektronica daarvoor tussen de opnemers en je potmeter moeten komen, in je gitaar dus. Je zou een klein printje in de gitaar kunnen maken maar dan heb je ook weer voeding nodig, lijkt mij niks.

    Andere mogelijkheid is om het signaal te mixen dmv een potmeter op je gitaar terwijl de schakeling zich ergens anders bevindt. Je hebt daar een aantal heen en weer verbindingen voor nodig dus je begrijpt dat dit ook niks wordt.

    Het mooiste lijkt me als je een soort auto gain regeling kan maken welke het clean ophaald aan de hand van jouw signaal level maar als je dan niet of zacht speelt val je automatisch terug naar clean. Wordt wel verdomd gecompliceerd voor een pedaaltje, zou het ff niet weten.

    Laatste mogelijkheid is de schakeling van tmms, ben je in een keer klaar .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Waar ik wel ineens aan moet denken is als je het andersom benaderd. Je klacht is dat het fuzz signaal harder is dan het clean toch? Als we nu eens in staat zijn het fuzz signaal te begrenzen en het clean niet. Je hebt dus een schakeling nodig welke het uitgangsniveau van je gitaar beoordeeld en aan de hand daarvan een route kiest voor het vervolgsignaal. Resumerend, veel output dan kiest hij een geknepen versterkertrap, minder output dan kiest hij de route welke meer cleane versterking geeft. Niet onmogelijk hoor, trek maar een blik opampjes open.


    edit:
    Schiet me ook te binnen dat je een autogain schakeling kan maken maar dan ga je dus richting een compressor en dat wil je ook niet.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 30 januari 2017 om 19:59
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Waar ik wel ineens aan moet denken is als je het andersom benaderd. Je klacht is dat het fuzz signaal harder is dan het clean toch? Als we nu eens in staat zijn het fuzz signaal te begrenzen en het clean niet. Je hebt dus een schakeling nodig welke het uitgangsniveau van je gitaar beoordeeld en aan de hand daarvan een route kiest voor het vervolgsignaal. Resumerend, veel output dan kiest hij een geknepen versterkertrap, minder uitgangsniveau dan kiest hij de route welke meer cleane versterking geeft. Niet onmogelijk hoor, trek maar een blik opampjes open.
    Ja, dat zou het idee kunnen zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top