Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard HNGD: Rainsong Smokey SMH

    Houtpuristen kunnen dit topic beter even overslaan want het gaat hier om een carbon gitaar. Om precies te zijn: een hybride van carbon en glasvezel. Ik heb hem al een week in huis maar de foto's willen niet lukken. Al dat grauwe zwart en grijs. Dan maar de foto die Thomann als case-candy heeft bijgevoegd.


    Nee, mooi is deze Rainsong Smokey niet. Je zou 'm zelfs oerlelijk kunnen noemen.

    Waarom wilde ik zoiets aanschaffen als ik al een fraaie Taylor in huis heb? Tja, die Taylor is dan wel in huis maar hij ligt momenteel in zijn koffer te herstellen van de droogte de afgelopen weken... Fretbuzz en dat terwijl het vochtpercentage niet eens onder de 35% is gekomen. Dat gezeur heb ik hier nou altijd met akoestische staalsnarige gitaren (mijn elektrische en nylonsnarige gitaren hebben er gek genoeg geen last van).

    Als oplossing voor dit probleem heb ik nu deze carbon gitaar. Een Rainsong bevat geen enkel splintertje hout en is dus volkomen ongevoelig voor temperatuur- en vochtverschillen. Hij speelt daarbij ook nog eens licht als boter. De actie wordt vanuit de fabriek al lekker laag gezet aangezien ze weten dat die carbon hals toch niet kan vervormen.
    De dimensies zijn vrijwel gelijk aan mijn Taylor: korte mensuur 632mm, topkam breedte 44,5mm en ook een 12-fretter! Dat maakt de overgang wel zo makkelijk.

    En dan het belangrijkste: Hoe klinkt het? Carbon heeft op zich een nogal heldere klank, volgens sommigen wat aan de steriele kant. In dit model heeft Rainsong echter glasvezel toegevoegd om het geluid warmer te maken en dat is aardig gelukt. Eigenlijk komt het geluid op die manier dicht in de buurt van het mahonie in mijn Taylor. Dat heeft immers ook een vrij directe klank met veel midden en weinig complexe boventonen.
    Het woord resonant wordt vaak te pas en te onpas gebruikt maar als er 1 gitaar is waarop dit van toepassing is dan is het wel deze Smokey. Hij is zeer geschikt voor fingerpicking maar kan net zo makkelijk een stevig stukje slaggitaar aan. En dan kun je er een behoorlijk volume uit halen. Dit in tegenstelling tot mijn Taylor grand concert die dat echt niet trekt.
    Om de Smokey goed tot zijn recht te laten komen moet je trouwens wel zo snel mogelijk die doodse zwarte fabrieksnaren weggooien. Wat een ondingen!

    Al met al dus een perfecte vervanging voor mijn Taylor als die weer eens in quarantaine c.q. winterslaap gaat. Ik ben alleen bang dat die nu nooit meer uit zijn koffer komt.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    De actie wordt vanuit de fabriek al lekker laag gezet aangezien ze weten dat die carbon hals toch niet kan vervormen.
    Misschien niet vervormen, maar er zit wel een trussrod in dus het is wel gevoelig voor snaarspanning. Ik zou van zulk materiaal verwachten dat niet meer nodig te hebben.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.925

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Een Rainsong bevat geen enkel splintertje hout en is dus volkomen ongevoelig voor temperatuur- en vochtverschillen.
    Ik ben bang dat élk materiaal reageert op temperatuur- en vochtverschillen. Vooral temperatuur.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Misschien niet vervormen, maar er zit wel een trussrod in dus het is wel gevoelig voor snaarspanning. Ik zou van zulk materiaal verwachten dat niet meer nodig te hebben.
    Waarschijnlijk doen ze dat voor aanpassing aan persoonlijke voorkeuren.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jplm Bekijk bericht
    Ik ben bang dat élk materiaal reageert op temperatuur- en vochtverschillen. Vooral temperatuur.
    Je moet 'm natuurlijk niet in de open haard gooien, hè. Maar even serieus, normale temperatuurverschillen, van vrieskou tot hittegolf, hebben weinig invloed. Dat laatste heb ik overigens nog niet kunnen testen, maar ik ben wel meteen gaan stemmen en spelen na de bezorging vanuit het ijskoude laadruim. De volgende dag was de gitaar nog gewoon op stemming. Daarna nieuwe snaren erop en toen was er uiteraard even wat verloop i.v.m. rek van de snaren maar sindsdien heb ik niet meer hoeven stemmen.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Die stelpen kan ook nog een verkooptechnische reden hebben. Veel gitaristen zouden toch niet snel een gitaar zonder stelpen kopen, zelfs als het ding eigenlijk niet nodig is.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top