Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Amp ! Elektrische gitaar gekocht maar (nog) geen versterker.

    Hoi,

    Toen ik een jaar of achttien was had ik een Les Paul model van een of ander japans merk. Die prikte ik gewoon in m'n hifi versterker. Niet zo lang mee gespeeld (paar jaartjes), daarna zo'n 35 jaar akoestisch gespeeld, gewoon thuis voor mijn eigen plezier.

    Het leek me nu onlangs leuk om weer een elektrisch te gaan spelen, dus een Gibson SG special 2014 gekocht voor 600 euri. Helemaal nieuw en past in mijn low budget beleid. Ook nog Fenders geprobeerd, maar humbuckers vind ik toch leuker klinken en deze heeft ook nog spit-coil optie. Vooralsnog vind ik het dus best een fijne gitaar.

    Nu is het zo dat ik door de buren en mijn eigen gezin negen van de tien keer via een koptelefoon moet spelen. Ik heb dat nu zo geregeld dat ik de gitaar in mijn Tascam US-322 geluidskaart prik. En dan speel ik via Reaper waar ik een hele lading amp-, cabinet impulses en pedal vst's heb. Het aardige van de Tascam is dan dat ik er ook nog een microfoon in kan prikken en tegelijkertijd kan zingen.

    De "PC" is een Microsoft Surface m3. Ondanks dat het het lichtste model van de surface is, loopt het allemaal wel zonder hic-ups.

    Maar.... het geluid valt me tegen. Afluisteren klinkt beter via de geluidskaart van de surface dan via de Tascam, maar ook dan ben ik niet echt tevreden. En ik kan niet luisteren via de Surface terwijl ik speel vanwege de ASIO driver. En alleen met de ASIO driver krijg ik de latency op een acceptabel niveau.

    Dus denk ik er toch over om een modelling ampje te kopen. Uiteraard weer low-budget.

    Ik denk aan een VOX VX I (99,-), Vox VX II (125,-) of een Vox VT20X (165,-).

    Belangrijkste vraag (maar mogelijk een open deur) zal ik door zo'n versterkertje een beter geluid kunnen bewerkstelligen ook via de koptelefoon (koptelefoon is van goede kwaliteit).

    Voordeel van de Tascam vind ik dan wel weer dat je feitelijk clean opneemt en later bij het afspelen nog van amp en effecten kan wisselen.

    Verder als ik zo'n amp aanschaf en ik wil ook zang opnemen, dan moet ik mogelijk beide gelijktijdig gebruiken. Dat lijkt me er ook niet eenvoudiger op worden.


    Ik zou graag jullie tips en/of opmerkingen vernemen.



    Thnx, Bas.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Check de Yamaha THR5 (199,-) en THR10 (299,-), dat is een fijne amp voor thuis op laag volume spelen. Koptelefoon uitgang schijnt weer wat minder te zijn. Ik ben me er zelf op aan het oriënteren, ik heb hem nog niet, maar ik denk dat ik de THR10 koop voor de zomer.

    Ik heb op mij Ipad de apps BIAS FX, Tonestack, e.d., met een Apogee Jam interface. Latency is er niet, sowieso is IOS en OSX veel minder gevoelig voor latency dan Windows.

    Over koptelefoon spelen, ik vind gitaar dan niet lekker klinken, dan liever een THR5 of THR10 op fluister volume, of mijn Ipad over speakers. Koptelefoons die ik heb zijn best goed, daar ligt het niet aan (AKG 271 en Grado SR80). En ik vind het super irritant, al die snoeren, gitaarkabel, audio interface, koptelefoon snoer, ik zit dan al snel in de knoop.

    En een VOX Pathfinder 15R is een lekkere simpele solid state amp, heeft een goede (buizenachtige) klank, en hele aardige reverb. Maar kan alleen als zichzelf klinken, een digitale amp geeft meer mogelijkheden.
    Laatst gewijzigd door raabje; 29 januari 2017 om 21:32

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Al eens geprobeerd dan?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht

    En ik vind het super irritant, al die snoeren, gitaarkabel, audio interface, koptelefoon snoer, ik zit dan al snel in de knoop.
    Dit inderdaad!, niks lekker ontspannen op de bank afgesloten van de rest van de familie, maar een continue
    gevecht met die kut snoeren.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Boss Katana Amp moet ook geweldig zijn en ook qua prijs.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ateng Bekijk bericht
    Boss Katana Amp moet ook geweldig zijn en ook qua prijs.
    Cube klinkt fijner 😏


    Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏
    Allergisch voor zelfbenoemde experts, beterweters en azijnpissers.
    Niet zonder zonden, maar gooi met alle plezier de eerste steen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Check de Yamaha THR5 (199,-) en THR10 (299,-), dat is een fijne amp voor thuis op laag volume spelen. Koptelefoon uitgang schijnt weer wat minder te zijn. Ik ben me er zelf op aan het oriënteren, ik heb hem nog niet, maar ik denk dat ik de THR10 koop voor de zomer.

    Ik heb op mij Ipad de apps BIAS FX, Tonestack, e.d., met een Apogee Jam interface. Latency is er niet, sowieso is IOS en OSX veel minder gevoelig voor latency dan Windows.

    Over koptelefoon spelen, ik vind gitaar dan niet lekker klinken, dan liever een THR5 of THR10 op fluister volume, of mijn Ipad over speakers. Koptelefoons die ik heb zijn best goed, daar ligt het niet aan (AKG 271 en Grado SR80). En ik vind het super irritant, al die snoeren, gitaarkabel, audio interface, koptelefoon snoer, ik zit dan al snel in de knoop.

    En een VOX Pathfinder 15R is een lekkere simpele solid state amp, heeft een goede (buizenachtige) klank, en hele aardige reverb. Maar kan alleen als zichzelf klinken, een digitale amp geeft meer mogelijkheden.

    Moet wel zeggen dat het ech een wereld van verschil is met wat voor koptelefoon/in ear je gebruikt. Heb ook Bias Amp, Bias FX en Jam Up Pro en ze klinken te gek met mn Beats by Dre koptelefoon, matig met een Behringer studio koptelefoon maar geweldig met mn in ears die ik met de band gebruikt! Gisteren mn iPad meegenomen met optreden en in de kleedkamer wat amps gefine tuned en ik was echt verrast hoe te gek Bias Amp eigenlijk is.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door postbus31 Bekijk bericht
    Cube klinkt fijner ��


    Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad ��

    Niet volgens de test

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ateng Bekijk bericht
    Niet volgens de test
    Wel volgens mijn eigen test 😉
    Clean van de Cube beter, vreet pedaaltjes beter.
    High-gain van de Katana is beter, maar dat moet wel je ding zijn.


    Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏
    Allergisch voor zelfbenoemde experts, beterweters en azijnpissers.
    Niet zonder zonden, maar gooi met alle plezier de eerste steen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Dan is het persoonlijk denk ik want wat is beter?
    De Katana vreet ook pedaaltjes, de crunch klinkt lekker, 2x12 klinkt voller dus wat vind je beter? Heb ook over de Cube gespeeld zowel in een winkel als op podium dus tja. Weet niet welk Cube je hebt maar vind de 10GX, 20GX en 40GX thuis wel oké maar on stage te kort komen.

    Maar goed zoveel vermogen heeft de ts niet nodig dus volgens mij maakt het niet zoveel uit of je nou een Line6, Yamaha, Fender of een Cube neemt ze klinken op laag volume allemaal wel oké.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top