Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1

    Standaard Huidenlijm: verkrijgbaarheid en gebruik

    In een ander draadje wordt mij geadviseerd huidenlijm te gebruiken (zie: lijmen vettige houtsoort). Ik wil dit graag een kans gaan geven. Het is in mijn situatie wellicht de beste oplossing en het heeft ook iets ambachtelijks. Dat spreekt mij wel aan.

    Na wat Googelen kom ik echter nogal uiteen lopende prijzen tegen. Het varieert van €9,50 voor 1 kg tot €21,80 voor 500 gram. Een erg groot verschil en ik moet een beetje op de kleintjes letten dus...... De vraag is nu: Is huidenlijm altijd huidenlijm. Oftewel kan er spaken zijn van verschil in kwaliteit? Er zijn nl veel aanbieders in de schildersbenodigdheden-branche. Waar bestellen jullie je huidenlijm?


    Wat is ongeveer de open-tijd? Om het bovenblad te verlijmen heb je toch wel meer tijd nodig dan voor b.v. het verlijmen van een hielblok. Ik heb wel gelezen dat verwarmen van het hout de opentijd verlengt maar hoeveel?

    Wie kan mij uit ervaring adviseren?

  2. #2

    Standaard

    er is inderdaad verschil in kwaliteit in huidenlijm.
    Ik bestel de mijne tegenwoordig bij Dictum in duitsland. 20euro voor een kilo of zoiets, als ik me goed herinner van mn laatste bestelling. Daar doe je best lang mee.

    Lijm altijd laten zwellen met KOUD water gedurende pakweg een half uurtje voordat je hem opwarmt (au bain marie).
    De viscositeit van de lijm moet je zelf regelen door aan te lengen met warm water. Afhankelijk van de toepassing gebruik ik dikkere of minder dikke lijm. Als vuistregel mag je er vanuit gaan dat de warme lijm de consistentie van warme olie moet hebben.

    Hout moet inderdaad voorverwarmd worden voordat je het lijmt met warme lijm (vb. op schotelverwarmer, hete luchtblazer kan in een aantal gevallen ook). Als voorverwarmen geen optie is moet je altijd naverwarmen zodat de lijm nog eens 'vloeit' in de voeg. Bij mijn bovenbladen en ruggen doe ik dat met een fakkel, bij bindingen bijvoorbeeld met de hete luchtblazer.

    Open tijd is afhankelijk van heel wat factoren: temperatuur van de lijm, temperatuur van het hout, kamertemperatuur enz.. Als je het hout niet voorverwarmt zal je open tijd maar 30 seconden ofzo zijn.
    In elk geval moeten de klemmen erop zitten voordat de lijmt geleert (begint dan op gelei te lijken), zeker bij verbindingen waarbij je niet kan naverwarmen. Pakweg na een minuut of 2, bij voorverwarmd hout. een pak minder dus dan bij andere lijmsoorten. Zorg dus dat je goed voorbereid bent, en oefen de verlijming enkele keren 'droog'.
    En misschien nog de belangrijkste tip: je verbindingen moeten perfect PASSEN. Huidenlijm vult niet, en werkt alleen bij echt 'hout-op-hout' contact.

    Werken met huidenlijm vereist wat oefening en ervaring, maar is nog altijd de beste verlijming volgens mij.
    Als je graag wat meer open tijd hebt in je verlijming kan je ook werken met fish glue, maar zelf ben ik daar niet zo'n groot voorstander van.

    Er bestaat ook zgn 'liquid hide glue', maar blijf daar ver uit de buurt.

    veel succes!

  3. #3

    Standaard

    Tnx Warmong,

    De lijm is besteld dus ik ga er zo snel mogelijk mee aan het testen.

    Fer

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top