Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1

    Standaard populier, wilgen of plataan voor elektrische hals

    Beste bouwers,

    Mijn vraag wordt in de titel al omschreven. Denken jullie dat deze drie houtsoorten stijf en stabiel genoeg zijn om er halzen uit te maken? Ik kan namelijk een partij van deze 3 houtsoorten op de kop tikken voor een schappelijke prijs. Bovendien lijkt het mij wel interessant om eens wat alternatieve houtsoorten te gaan proberen in mijn bouwsels.
    SPELUHHHHHHH!!!

  2. #2

    Standaard

    Wilg is een lichte houtsoort, die veel kan "werken" bij invloeden van buiten af.
    In langere lengtes vanaf zeg 1 meter heeft het de neiging onder invloed veel te vervormen.
    Populier, is min of meer gelijk aan wilg, zijn verwant aan elkaar, en het hout bevat veel vocht, vers gezaagd zelfs meer vocht dan hout.
    Om deze reden moet het populieren hout goed gedroogd zijn en zal hierbij veel krimpen.

    Beide soorten wegen bijna niets, kan problemen geven met gewichtsverhoudingen in het instrument.
    Beide soorten zijn weinig vorm vast en worden veel gebruikt voor pallets, sinaasappelkisten en lucifers, spullen met weinig waarde zeg maar.

    Plataan is kwalitatief al veel beter en zou een mooie keuze kunnen zijn voor een hals.
    "Ik ben wie ik ben.
    Wie ik ben is wat jij ziet.
    Wat jij ziet is wat jij oordeelt.
    Maar wat jij (ver)oordeelt, dat ben ik niet......"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je zou de hals uit 2 of meer stroken in de lengte kunnen samenstellen als het hout niet kwartiers gezaagd is waarbij je de ringen tegengesteld lijmt. Dat geeft wat meer zekerheid tegen torderen

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Plataan kan wel prachtig zijn voor een topje. Voor de hals kan ik niets zinnigs zeggen omdat ik de 3 soorten niet goed genoeg ken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  5. #5

    Standaard Houtsoorten

    Hallo,

    Plataan heet in het (Amerikaans) Engels sycamore, en wordt in de instrumentenbouw wel gebruikt. Kan een
    hele mooie nerf hebben, maar het gebruik van scherp gereedschap wordt aangeraden !

    Wilg en populier vallen meer in de categorie "waaibomenhout", eigenlijk niet bruikbaar voor serieuze projecten.
    Nou ja, met name de populier wordt in de klompenmakerij wel gebruikt - maar die barsten dus met enige regelmaat

    Greetz,

    Han.
    --
    dadgad (and other open tunings).

  6. #6

    Standaard

    Bedankt allemaal voor de reacties. Plataan is dus superieur t.o.v. de andere twee.
    Fender gebruikt(e) wel populier voor body's volgens mij maar die schijnen toch een stuk minder te klinken als body's van elzen als ik de fora mag geloven. Over wilgen is nauwelijks iets te vinden w.b.t. gitaarbouw.

    Heeft iemand persoonlijke ervaring met het werken met plataan?
    SPELUHHHHHHH!!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Als je "poplar" leest ivm gitaarbouw, gaat het wel om iets anders dan wat wij kennen als populier. Populier, Wilg, Plataan, allemaal ongeschikt als je een degelijke stabiele hals wil bouwen. Voor body geen probleem, alleen krijg je er deuken als je er al maar naar kijkt.
    Ik zou voor een hals gewoon gaan voor esdoorn of een of andere afrikaanse hardhoutsoort. kost niks en is strak genoeg, zelfs als je 't niet kwartiers gebruikt.

  8. #8

    Standaard

    Waarom niet een stuk Europees hardhout?

    De eik bijvoorbeeld, kneiterhard en mooie nerf,
    Acacia, mooie nerf en aparte kleurschakering, van zwart tot lichtgeel.
    Tamme kastanje, Esdoorn, Taxus, enz...
    Allemaal keihard en mooi.
    Exoten in de achtertuin zeg maar.
    "Ik ben wie ik ben.
    Wie ik ben is wat jij ziet.
    Wat jij ziet is wat jij oordeelt.
    Maar wat jij (ver)oordeelt, dat ben ik niet......"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je had het over het aanschaffen voor een schappelijke prijs. Als dat de reden is, ik heb een tijdje geleden bij de lokale houthandel hout voor een mahonie- en een essen body gekocht en op maat laten schaven voor nog geen €30. Een kwartiers esdoorn blank was €10. En dat is heel goed luchtgedroogd hout. Die blanks die ze aanbieden in webwinkels en fijnhouthandels zijn gewoon vreselijk duur.

  10. #10

    Standaard

    Waar was dat Napoje? Mijn lokale houthandel heeft geen "fijnhout". Bij eiken houdt het wel een beetje op daar. Welke houthandels in Noord-Holland hebben mooi gitaarbouw materiaal (naast de Amsterdamse Fijnhout handel)?
    SPELUHHHHHHH!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top