Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard 'Extended range'-gitaren

    Ha gitaristen!

    Wie van jullie gebruikt er hier 7-,8- of 9-snarige gitaren en waarom?
    Ik heb geregeld discussies met mensen over dit soort gitaren en heb er onlangs ook een blogpost aan gewijd: http://www.gitaarnet.nl/entry.php?53...-8-of-9-snaren

    Wat is jullie mening over 'extended range' gitaren en gitaristen?

    12-snarig reken ik in dit geval niet mee, omdat die qua bespeelbaarheid grotendeels hetzelfde aanvoelen als 6-snarige gitaren en in octaven gestemd zijn.

    Laat maar horen!

  2. #2

    Standaard

    Nou ik heb je hele verhaal gelezen hoor.
    Heb zelf een aantal jaren met zevensnarige gitaren live staan spelen.
    Alhoewel ik me veel meer thuis voel op een zes snarig apparaat. thuis pielen is allemaal 6 snaar , op die 7 raak ik weer geregeld de weg kwijt door te weinig op dat ding spelen.
    Maar voor die muziek was het wel handig omdat je niet meer hoefde om te stemmen , gewoon standaard stemming en gaan.
    Lage tonen slaggitaarpartijen en hoge in normale stemming staande solo´s.
    Mooi contrast gaf dat.
    Achtsnarig lijkt mij makkelijker dan een zevensnarige trouwens.
    Tosi Abasi stemt zijn gitaren ook anders dan standaard stemming.
    Die stemt zijn gitaren in drie octaven verteld hij ergens in een videootje op youtube.
    Ja zo kan het dus ook he.
    Niet mijn muziek smaak maar hij doet soms wel toffe dingen.
    Vroeg me met die gitaarmuur achter mij toendertijd al wel af dat als je nog lager zou stemmen dan die standaard B op die zevensnaar hoe je dat dan in hemelsnaam helder kon houden ipv dat het een brij zou worden in het laag ?
    (ik heb het hier over 22 jaar geleden)
    En nu zie je de laatste jaren die aantallen snaren per kwartaal zo ongeveer op lopen.
    Over tien jaar staan al die metal gasten met een harp op het podium denk ik , nog meer snaren.

    Heb toen ook een jazzgitarist van dichtbij op een zevensnaar bezig gezien en ik vond dat toch wel knap hoor wat hij aan extra tonen uit dat ding kreeg.

    Dus hoe doen jullie dat tegenwoordig zonder ruzie met bassisten enzo?
    Of is het alleen maar raggen op de twee laagste snaren en geen bas gitaar?
    Ik kan me die zure koppen nog wel herinneren dat ik een duikbom op die lage B deed en met die vibratohendel onder de basgitaar door ging.......
    Vinden bas gitaristen op één of andere manier niet leuk als je die koppen altijd zag.
    Gitaar naar keuze -> 3 meter kabel -> versterker

    Soms op smaak gebracht met één of meerdere effecten naar keuze.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Bassisten hebben toch ook extensions? Lage B zeker. Het moet natuurlijk wel hoorbaar blijven, subsonisch gerommel dat we alleen maar kunnen voelen is leuk maar voegt muzikaal niks toe.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Een 7-snarige gitaar snap ik nog wel. Maar een lage F# erbij zoals veel metal bands hebben vind ik over the top. Dan kom je echt in het vaarwater van de bassist, die in dat soort muziek sowieso al bijna niet te horen is en dan helemaal overbodig wordt aangezien hij er niet meer een octaaf onder kan zitten. Op een gegeven moment wordt het meer een spelletje van welke band het laagste kan heb ik het idee. Dus lager dan een B of A hoeft van mij echt niet. Dus uit respect voor bassisten doe het niet!

    Zulke gitaren zie je ook het meest in de metal of (zogenaamd) progressieve rock.
    Laatst gewijzigd door apekop; 2 februari 2017 om 16:58
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik heb 1 7-snaar en gebruik die nooit.
    Het is een zelfbouw gitaar, die op zich wel goed klinkt, maar het geluid van die B-snaar is mij te flubberig; ik kan er niet veel mee. Op veel van die lage B metal filmpjes hoor ik het ook; blubber all over the place.

    5-snarige bas is wel lekker, maar wat mij betreft smeekt dat echt wel om een 35" mensuur of groter, ipv 34".

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Ik heb meer behoefte aan een extra hoge snaar zodat ik hogere tonen kan toevoegen aan een akkoord. Akkoorden pakken zo hoog op de nek is lastig en daar mis ik weer de wat lagere tonen, een extra bassnaar gaat dit niet makkelijker maken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik heb ook een 7-snaarder. Ik speel er soms op voor het lage djent/riff werk. Verder eens met eerder commentaar: blubberig en soms even wennen met navigeren (je lage e-snaar zit niet meer bovenaan, dus die moet je ineens een stuk nauwkeuriger gaan aanslaan).

    Nog meer (lagere) snaren (dan 7) zie ik niet zitten en vind het meestal nergens naar klinken.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  8. #8

    Standaard

    Voor degenen die klagen over "flubber" in het laag; Kan je versterker het wel aan? Niet elke gitaarversterker is meteen super geschikt om ook maar de tonen van een lage B of nog lager snaar te kunnen produceren.

  9. #9

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top