Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Milko Bekijk bericht
    Dit is toch niet zo lastig? Het is gewoon een G9 met een F in de bas. Er zit een A(de 9) in en een F in de bas. Dit akkoord kun je gewoon in de C toonaard spelen.

    Milko sluiten.
    Ik vind dat ook niet lastig. Het is gewoon de V van Cmaj. Maar dat kan er ook even bijgezegd worden. Kleine moeite om erbij te zeggen dat het een dominant ( of een tussendominant ) is.Bij Voorbeeld.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Nou ja niet zo maar de V, maar de V9/IV. Dus ja hij vervult de dominant functie maar er Is meer mogelijk

    Context is alles.

  3. #13

    Standaard

    Goeie Milko. Het is ook waardevolle info de context, absoluut.
    Ik vraag me dus alleen oprecht af of iedere gitarist die een nieuw greepje/klankje zoekt daarop zit te wachten...

  4. #14

    Standaard

    Hi Fusion,

    je geeft mij commentaar. Daar reageer ik inhoudelijk op met een kanttekening (met een aantal van jouw vorige post in het achterhoofd).
    Ik geef jou op mijn beurt een suggestie. Daar ga jij klaarblijkelijk helemaal niets mee doen, je vind dat ik me een beetje aanstel. Jammer van het eenrichtingsverkeer hier en in de voorgaande discussies. Dat is de tijd niet waard. Laten we de discussie staken en bezig gaan met gitaarspelen.

    Vincent

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentZaalberg Bekijk bericht
    Goeie Milko. Het is ook waardevolle info de context, absoluut.
    Ik vraag me dus alleen oprecht af of iedere gitarist die een nieuw greepje/klankje zoekt daarop zit te wachten...
    Op zich mee eens. Maar als het alleen om 'nieuwe klankjes' gaat volstaat het gooien van een dobbelsteen om een greep willekeurige tonen te vinden.

    Als een gitarist rond die positie op de hals naar een variant van G9 zoekt, ligt als eerste voor de hand het volledige akkoord G9 IX: x-10-9-10-10-10. Wil hij een volledige G9 met de f in de bas dan ligt meer voor de hand G9/F VII: x-8-7-7-8-7. Maar de meesten zullen daar het funkslagje G9 (zonder G) IX: x-x- 9-10-10-10 voor nemen. En als ze dan toch blijkbaar de grondtoon wel kunnen missen maar liever de f in de bas hebben dan ligt voor de hand G9/F IX: x-8-9-10-10-10. Net als jouw greep heeft deze geen grondtoon, een f in de bas en de d als hoogste noot.

    Al deze grepen zijn makkelijk te pakken. De jouwe is dat niet. Daarom moet je zien uit te leggen waarom een gitarist jouw greep zou gebruiken in plaats van een x-8-9-10-10-10. Dat kan met tekst: waarom een verdubbeling van de d die waarschijnlijk ook al door de bas wordt gespeeld als die ook al de grondtoon moet doen, en niet de verdubbeling van de f die veel karakteristieker is voor een G7 of G9? Of het kan in een voorgespeeld voorbeeld, in een progressie.

    Zonder die context is jouw voorbeeld een volstrekt willekeurige greep zoals miljoenen anderen, onbruikbaar vanwege het gebrek aan toepassingen en onhandige speelbaarheid.

  6. #16

    Standaard

    Hi Schrevel,

    goed toegelicht. Ik snap wat je bedoelt.
    "Zonder die context is jouw voorbeeld een volstrekt willekeurige greep"
    Daar zeg je denk ik wat ik er juist zo grappig aan vind. Dat je een meer uniek/verrassend geluid maakt met een vreemde/weinig gebruikte omkering. Creatief met liggingen zeg maar. Natuurlijk is dat even oefenen maar dat is de kleine variatie in klank dan weer waard denk ik dan. De meest lelijke of gekke liggingen kunnen op een goed moment in de muziek natuurlijk heel leuk klinken. Hoe je dat akkoord gaat toepassen dat laat ik nu compleet aan de speler zelf maar daar zou ik heel kort wat suggesties kunnen proberen in een komende video. Dank!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentZaalberg Bekijk bericht
    Hi Fusion,

    je geeft mij commentaar. Daar reageer ik inhoudelijk op met een kanttekening (met een aantal van jouw vorige post in het achterhoofd).
    Ik geef jou op mijn beurt een suggestie. Daar ga jij klaarblijkelijk helemaal niets mee doen, je vind dat ik me een beetje aanstel. Jammer van het eenrichtingsverkeer hier en in de voorgaande discussies. Dat is de tijd niet waard. Laten we de discussie staken en bezig gaan met gitaarspelen.

    Vincent
    Tot je volgende topic!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top