Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Yamaha THR10c op externe batterij - 15v vs 16v?

    Zat eraan te denken om mijn THR10c op batterijen te gaan zetten...

    Op zich werkt de THR10 met ik dacht 8 AA batterijen, maar dan moet ik er evt dus 16 hebben (8 klaar als de andere 8 aan het opladen zijn). Opeens bedacht ik me dat ik een externe batterij (met een hele zwik pinnen/adapters) voor mijn laptop heb:

    https://www.amazon.com/dp/B00B45EOYS/

    Deze levert: 12V / 4A, 16V / 3.5A or 19V / 3A

    De THR adapter is 15V/3A... Nu is ampere niet zo'n punt (apparaten nemen wat ze nodig hebben begrijp ik) maar moet voltage wel matchen. Hoe nauw komt dat kijken, ik had gelezen dat de adapter een voltage met afwijking van +/-20% garanderen (vind ik trouwens wel vrij ruim). Zou 16v werken of blaas ik dan mn THR10 meteen op?

    Alternatief is proberen op 12v/4A en zien of dat genoeg voltage is voor (low-level) volume welke ik toch altijd gebruik.

    Lijkt me fijn als ik er gewoon een externe batterij op kan aansluiten (onze oude flat heeft alleen geaarde stopcontacten in de keuken) en hopelijk gaat die ook wat langer mee dan losse batterijen

    Anyway, is dit redelijk safe? (16v vs 15v) Of eigenlijk per direct af te raden. Ondertussen aan het kijken naar andere opties, maar die dingen worden al vrij snel erg prijzig. Just wondering.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    AA batterijen (elke gebruikelijke staafbatterij) leveren 1,5 volt per stuk. Met 8 stuks kom ik op 12 volt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Wat ik er van begrijp is dat: spanning = headroom.

    Vaak werkt gitaar apparatuur ook wel op een lagere spanning maar met minder headroom, dus eerder optredende vervorming.
    12V pedalen kun je vaak gewoon zonder problemen op 9V aansluiten.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dagrim1 Bekijk bericht
    (onze oude flat heeft alleen geaarde stopcontacten in de keuken)
    Heb/had ik ook last van. Ik heb gewoon een aarde draad aan 1 van de keuken outlets vastgemaakt en achter een plint doorgetrokken naar de plek waar mijn versterkers staan. Vervolgens een verdeeldoos op een ongeaard stopcontact, de aardedraad aan die verdeeldoos en geen brom/ruis meer (Uiteraard allemaal netjes en veilig aangesloten/weggewerkt, ik weet wel een beetje waar ik mee bezig ben.)

    Verder denk ik dat die 16volt ipv 15 niet zo'n kwaad kan maar probeer het eerst op 12, kan ook al genoeg zijn.

  5. #5

    Standaard

    Thanks voor de reacties! Blij dat het niet meteen 'wat! Ben je gek geworden!' is

    Ben nu niet thuis dus kan even niet direct naar de specs van de adapter kijken, maar als ik op internet check staat daar 15v/3A bij... Zie dat het handmatig in te stellen is, dus kan sowieso zien hoe hij het op 12V trekt... Ben benieuwd!

    En over dat doortrekken van een aarde draad, hmmm... Keuken zit compleet in de andere hoek, ben bang dat dat voor mij wat lastiger gaat zijn (ok, en doordat ik daar totaal niet handig in ben hehe). Zat er wel over na te denken, wat de opties zijn, maar eerst dit maar eens uitvogelen. Gebruik ik die externe batterij ook nog eens.

    Denk dat ik vanavond maar eens een poging waag, zou wel leuk zijn als dit werkt...
    Laatst gewijzigd door dagrim1; 24 januari 2017 om 15:56

  6. #6

    Standaard

    Net even getest en lijkt inderdaad prima te werken op 12V Zit ook een passend adapter/connectortje bij dus helemaal top...

    Was even een korte test (aanzetten en zien of er uberhaupt geluid uit komt) maar ziet er veelbelovend uit, top!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    AA batterijen (elke gebruikelijke staafbatterij) leveren 1,5 volt per stuk. Met 8 stuks kom ik op 12 volt.
    Qua pure stabiele gelijkspanning is dit het ja. Maar bij een oudewetse ongestabiliseerde netadapter heb je net een paar volt extra nodig om met een regulator uiteindelijk op gestabiliseerd 12V uit te komen. Dat verklaart die 3V extra.

    En die versterker doet het met een andere voeding ook wel op een paar volt minder, hooguit komt er dan wat minder herrie uit.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8

    Standaard

    Niet per se waar. Met digitale apparatuur kan het ook zijn dat onvoldoende spanning betekent dat de processor niet rondrekent. Maar het kan geen kwaad om te proberen.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  9. #9

    Standaard

    Zal nog eens kijken of ik een vergelijk kan maken tussen de externe batterij en de adapter... Ik heb verder niet meer kunnen testen (en vanavond ook niet helaas, hoewel de reden Dropkick Murphys concert is dus ik zal niet te veel klagen ) maar zal er de komende tijd nog eens naar kijken.

    Kan me herinneren dat met batterijen er wel wat issues met (de eerdere) THR10 waren. Vol volumne klapte hij eruit oid, dat soort geintjes. Nou ja... Ben er tot nu toe iig heppie mee dat het aardig lijkt te werken!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Batterij is sowieso de beste gelijkspanning die je kunt krijgen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top