Ik heb al een tijdje een Gretsch Electromatic g5222. Hij is technisch identiek aan de Fender Champion 600, maar heeft naar mijn smaak wat betere looks:


Nu merkte ik per toeval dat er, zelfs met het volume van de versterker op 0, toch nog geluid uitkomt. Welliswaar bijna onhoorbaar en redelijk distorted.
Met een stevige clean boost ervoor, en dus het versterker-volume op 0, heb ik een leuk fuzzy distortion effect.
Het volume is dan nog steeds laag, te vergelijken met een normaal TV volume, maar voor mij perfect want ik speel meestal 's nachts gitaar.
Nu ken ik zelf niks van buizenversterkers en dus vraag ik mij af of iemand kan uitleggen/verklaren vanwaar deze distortion/fuzz komt.
Misschien belangrijke bijkomende info:
-de volume knop werkt niet goed tussen 0 en 3 (7 tot 9uur). Hij kraakt, hapert en binnen die range geeft het op sommige plaatsen geen geluid.
-als ik die clean boost ervoor hang en het versterker-volume vanaf 0 steeds hoger draai verandert mijn fuzz effect eerst in een farty distortion en vanaf 3u, waar de volume-knop zonder haperen begint te werken, heb ik gewoon een luid clean geluid.

Tenzij dat dit mankement gevaar oplevert wil ik het dus zeker behouden, want het is voor mij de perfecte fuzz met een perfect volume.
De vraag is enkel om een technische verklaring voor de distorton.
Ik heb het schema bijgevoegd: