Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Dual Showman Reverb - Mogelijkheden voor speakercabinet

    Beste mensen van gitaarnet,

    Ik heb hier een mooie, mijn mening , Fender Dual Shoman Reverb '73 . Een head met bijbehorend speakercabinet 2x12. Werkt allemaal goed. Ik vraag jullie naar mijn mogelijkheden omtrent andere speakercabinetten.
    Dit zit achter op de Showman:

    - 2 ingangen : 'Speaker' en 'Ext.Speaker'
    - tekst: 'Total load 4 OHMS 100 watts R.M.S.'

    VRAAG I : Ik heb hier een Marshall JCM 900 1936 2x12 staan. Kan mijn showman samen werken met de Marshall? Op de achterkant van het cabinet zit:

    - 2 ingangen: 'right input - 16 Ohms' en 'Left input 16 Ohms // Mono input 150W RMS 8 Ohms'
    - Overige tekst : Stereo 75w/CH.

    Vraag II: Wat zijn mijn mogelijkheden met de 'Ext. Speaker' van de showman?

    Als ik mij niet vergis kan ik het originele cabinet en een ander cabinet tegelijkertijd aansluiten? Waarbij moet ik dan rekening houden?

    Alvast bedankt,

    Mvg, Buddy

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Je hebt handige websites waar je simulaties kunt doen. In jouw geval mag je nooit onder de 4Ohm impedantie uitkomen. Erboven kan geen kwaad, dan werkt je versterker juist iets minder efficiënt (uit het blote hoofd heb je 67% efficiëntie als je een 8Ohm load op een 4Ohm amp zet, vergeleken met 100% efficiëntie bij een 4Ohm load op een 4Ohm amp), maar aangezien je toch vermogen te over hebt, gaat dat niet veel impact hebben.

    Terugkomend op je vragen:

    vraag 1: in Mono gaat het sowieso lukken. Stereo durf ik niet te zeggen (want 100W RMS van de amp, en slechts 75W per cabinet-deel, maar ik denk dat het, aangezien je dan de twee outputs gebruikt, verdeeld wordt in 50/50, en dan zou het wel moeten gaan). Qua impedanties kan het (want 8Ohm en 16Ohm ligt hoger dan 4Ohm)

    vraag 2: totale impedantie moet 4Ohm of hoger zijn. Dus twee 8Ohm cabinetten in parallel (beide speaker outputs van de amp gebruiken) geeft 4Ohm, en werkt dus. De mogelijkheden zijn "eindeloos", zolang je je aan de regel houdt dat je uiteindelijk (meer dan) 4Ohm overhoudt.


    De mogelijkheden werkende met je origineel 4Ohm 2x12 cabinet zijn zeer beperkt. Je mag in ieder geval ze nooit parallel aansluiten op je amp met een ander cabinet, aangezien je dan al onder de 4Ohm totale impedantie gaat, en je de amp dus gaat opblazen. Als je dan toch graag wil werken met je originele cabinet en een ander, moet je de speakers gaan herbedraden (origineel zijn het twee 8Ohm speakers in parallel, wat een 4Ohm load geeft. Bedraad je ze serieel, dan krijg je een load van 16Ohm, wat wel kan werken met een ander cabinet)
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 23 januari 2017 om 11:38
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht

    De mogelijkheden werkende met je origineel 4Ohm 2x12 cabinet zijn zeer beperkt. Je mag in ieder geval ze nooit parallel aansluiten op je amp met een ander cabinet, aangezien je dan al onder de 4Ohm totale impedantie gaat, en je de amp dus gaat opblazen. Als je dan toch graag wil werken met je originele cabinet en een ander, moet je de speakers gaan herbedraden (origineel zijn het twee 8Ohm speakers in parallel, wat een 4Ohm load geeft. Bedraad je ze serieel, dan krijg je een load van 16Ohm, wat wel kan werken met een ander cabinet)
    Dit is dus precies omgekeerd. Bij een hogere belasting impedantie gaat de "loadlijn" van de uitgangstrafo dalen en krijg je enorme inductie pulsen die de wikkelingen kunnen doen samensmelten en sluiting veroorzaken in de trafo. Bij een lagere impedantie stijgt de "loadlijn" bijna tot verticaal en zakt het vermogen in elkaar. Immers de spanning van de voltage swing * stroom is het vermogen dat in de trafo wordt gepompt. Omdat de swing bijna tot 0 is gereduceerd, is het vermogen in de trafo 0 en dus ook uit de speaker. Dit is precies de reden dat Fender zijn speaker uitgang kortsluit als er geen speaker in is geplugd.
    Dit gaat dus alleen op voor buizenbakken.
    Nico


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Grappig om te zien dat je vaak in discussies over dit onderwerp tegenstrijdige verhalen hoort ...

    Ik gebruik nu mijn Dual Showman met een Aracom attenuator. Van de Aracom kun je de ingangs en uitgangsimpedantie instellen (dus 16 ohm amp kan naar 8 ohm speakerkast, 4 ohm naar 16 etc.). Wel handig en volgens mij kan het geen kwaad, maar ergens heb ik toch het vermoeden dat mijn ampo het best zou klinken als ik er gewoon een 4 ohm kast op aan zou sluiten.

    Maar goed: voor topic starter geldt dus - als ik het goed begrijp - of 1x 4 ohm kast, of 2x 8 ohm kasten in parallel (want 8 gedeeld door 2 is 4 ohm), dan zit je altijd goed?!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top