Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 9 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 82
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Een Ua van 1000v? zijn maar weinig buizen die dat leuk vinden denk ik.
    Ik vermoed dat je fixed bias bedoeld ipv mixed, dan ga je niet wegkomen met 'las ergens 40ohm kathode weerstand'. Zul je moeten berekenen wat de juiste waarde kathodeweerstand gaat zijn voor de biasinstelling die je wil bereiken.

    (overigens niet het hele draadjes gelezen. Val net in, vandaar de wat on-onderbouwde reactie).

    Als je iets wil leren over amps en de werking ervan. Kan ik je van harte deze pagina aanbevelen https://www.valvewizard.co.uk/

    Hier ben ik zelf ook de hobby begonnen. Ooit eens met veel hulp van Frans en Nico hier op het forum een AX84 single ended ampje gebouwd. Inmiddels een marshall achtige amp met plexi en jcm kanaal erin en allerlei mods (trap niet in de valkuil om elk idee wat je te binnen schiet gelijk er in te bouwen. Start met een werkende basis en ga modden en toevoegen vanuit daar. Alles gelijk maakt het straks onoverzichtelijk met storing zoeken). En als laatste heb ik een SLO100 gebouwd met dubbele EQ. Overigens merk ik dat ik de SLO bright altijd aan heb staan, dus wellicht overwegen of het de moeite voor je is om die toe te voegen.

    Het is leuke materie om dingen te leren. Maar tip van mij is beginnen bij de basis. Preampbuis snappen, eindbuis snappen, biasinstelling snappen, voeding en filtering snappen.
    Ik ben ook veeeeeeeeeerre weg van het niveau van bijvoorbeeld Frans, Dirk of Nico op dit forum. Maar als je die basisdingen onder de knie hebt, kun je in ieder geval al de hulp en tekst van deze heren beter plaatsen en snappen.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 13 januari 2023 om 11:45
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Wordt wat met het afstellen, zal nog eens goed zoeken naar een goed datasheet met een duidelijke grafiek. Probleem met de kathode weerstanden is de ruimte, wordt passen en meten. Zou het beste zijn met vijf weerstanden? Wel mixed bias, moet natuurlijk luider zijn dan de andere gitaar. Verdubbelen van de spanning alleen bij speciale gelegenheden, weet trouwens niet meer zeker wat de anodespanning dan precies is.

    Valvewizard heb ik losse schakelingen van gezien, zal de site eens wat uitgebreider bekijken, heldere artikelen.
    Gaat inderdaad allereerst om de basis, moet nog, de eindbuizen krijgen twee railtjes voor de gloeistroom. Verder enkele eilandjes, oa voor de bright/crunch schakelingen, vlak voor/achter de schakelaartjes. Crunch gaat via een relais trouwens. Die eq, goed idee, heb de midpot al aangepast voor extra gain/minder eq.

    Leerzame versterker is dit, doe er meer fundamentele kennis mee op. Snap in dat verband de irritatie van Frans ook wel, soms wat pusherig achter hapklare brokken aan. De bijdragen van de vaklui komen vaak wel binnen, soms pas na een tijdje dat het kwartje valt, maar ik steek er veel van op.

    Zo ziet ie eruit op het moment, waar het lampje zat zit nu de depth pot:


  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dit is nou precies wat ik bedoel
    En wat ik vanochtend dacht.
    IK zit me echt even heel serieus af te vragen of ik geen mod-machtsmisbruik ga toepassen en dit draadje lekker op slot gooi. Om de ts te beschermen hoeft het niet want die opereert toch in de "ik hoor wat je zegt maar ik doe er niets mee" modus maar wellicht om anderen van slechte ideeen af te houden.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Je/jullie zou(den) ook even pas op de plaats kunnen maken ipv enthousiasme de kop in te drukken

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Je/jullie zou(den) ook even pas op de plaats kunnen maken ipv enthousiasme de kop in te drukken
    Ho!
    Ben je je ervan bewust dat in dit draaadje meerdere mensen je hebben gesuggereerd, met argumentatie, waarom het misschien een goed idee zou zijn om even heel goed na te denken of dit project, gezien je kunst en kunde, wel een goed plan is. Dat is niet vanuit het perspectief om jou je enthousiasme te ontnemen maar omdat we, ik vermoed collectief, het niet leuk zouden vinden dat je enthousiasme als gevolg heeft dat er binnenkort ergens een uitvaartcentrum vol zit met rouwende familie en vrienden.

    Meerdere mensen suggereerden je dus "een pas op de plaats" te maken omdat ze bezorgd over je waren. Ga dat niet lopen uitleggen als dat ik/wij de gemene forummers zijn die jou je enthousiasme willen ontnemen. Kom nou effe.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Las in een datasheet dat bij een Ua van 250V Ia 100mA is. Stel Ua 1000V, dan is Ia ook 4x zo hoog, 400mA. Weet niet zeker of dit zo is.
    Bij 400mA valt er 0,4 maal 40 is 16V spanning over de kathode weerstand. Zou betekenen 6,4W, kan misschien net met 5 watt weerstanden, de werkelijke spanning ligt wat lager.
    Je enthousiasme is bewondering waardig, maar volgens mij zie je een paar kleine details over het hoofd.

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    ....... maar volgens mij zie je een paar kleine details over het hoofd.
    Zoals?

    Voorbeeldje voor tmms:
    Stel je werkt aan een amp met een Ua van 250V=. Kom je aan de Ua te hangen met je beide handjes loopt er afhankelijk van je lichaamsweerstand een bepaalde stroom met een daardoor ontwikkeld vermogen in je hart. Is de spanning nu 4x zo hoog geldt dat ook voor de stroom.
    Het ontwikkelde vermogen in je hart is dan "16x" zo hoog.



    Dat wil zeggen bij gelijkblijvende lichaamsweerstand. Zouden de cellen al een beetje verkolen DAALT die lichaamsweerstand en neemt het vermogen evenredig toe. Dit gaat niet met de snelheid van het licht vanwege het te verdampen vocht maar toch sneller dan jij kan ingrijpen.

    Begrijp je dit misschien wel?
    Laatst gewijzigd door cluseau; 14 januari 2023 om 12:50
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Was al

    Wat de kathode weerstand en stroom betreft, de koeling moet voldoende zijn bedacht ik me.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Je snapt echt niet dat jij met jouw leven speelt……Wees nu alsjeblieft niet zo eigenwijs en doe wat het meest voor de hand liggend is: stoppen met die hap!

    Wees niet trots en koppig, maar luister vooral niet naar mij, maar luister dan alsjeblieft naar de experts hier. Hoe duidelijk kunnen we met zijn allen zijn om jou in leven te houden? Wat moeten we nu nog zeggen voordat het bij jou doordringt dat je helemaal niet verstandig bezig bent…….

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Mmm. Maak je om mij niet ongerust hoor, het wordt maar even gevaarlijk, bias afstellen. Gewoon een beetje opletten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top