Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 82
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Nieuwe poging, krijg inmiddels nachtmerries van die klote schakeling. Vrees dat dit 'm ook niet is, drie pots voor de hoogte van de spanning

  2. #32

    Standaard

    Ik kan je vrees bevestigen. Als je schema in de buurt zou komen zou ik je best willen helpen, maar in dit geval is mijn beste advies: versterker weer dichtschroeven en naar Frans brengen. Kost misschien wat, maar dan houd je er wel een leuke versterker aan over.

    Niet lullig bedoeld, maar jouw getekende schema zegt mij dat je andere problemen die je gaat tegenkomen ook niet zal oplossen.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Gaat me er niet om deze versterker zo snel mogelijk af te hebben. Vind het leuk er rustig aan af en toe mee bezig te zijn. Wordt m'n meest uitgebreide bouwsel, moet netjes en degelijk, vandaar dat ik het gehele schema tot in de puntjes goed wil hebben, ivm eventuele frustratie over latere ad hoc maatregelen. Naast een voeding voor vier relais, gelukkig eenvoudig, is de bias het laatste gedeelte.

  4. #34

    Standaard

    Als je het echt zelf wilt doen zou je voor je voeding en bias schakeling inspiratie kunnen opdoen bij Fender. Bijvoorbeeld het schema van de Fender Twin red knob of Fender 75. Die hebben een schakelaar waarbij de voedingsspanning en bias omlaag geschakeld kunnen worden voor minder vermogen.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Help liever. Gezocht naar dat Maquis schema, kan het niet vinden. Bias schakeling zo niet goed nee?

    Wil je best helpen maar niet het graf in.

    Serieus, gezien jouw tekenwijze en altijd bevestiging vragende post vind ik het heel onverstandig dat jij met 900V bezig bent. Je kan er donder op zeggen dat het gelijk over is hoor. Denk ff na man.

    Om je vraag een beetje te beantwoorden. Een balans potmeter is helemaal niet nodig. Wil je tussen 600 en 900V kunnen schakelen dan doe je dat ALLEEN met de anodespanning. De bias kun je gelijk mee schakelen dmv het overbruggen van een delertje. Hoe je dat moet doen? Daar zijn 1001 mogelijkheden voor zoals een relais schakeling, Simpel transistortje of een mosfetje. Automatisch corrigerend kan ook maar dat is denk ik te hoog gegrepen voor je. Kijk eens naar musicman, die past ook deze trucjes toe.

    Als je weeet hoe je het moet berekenen zou ik ook een kathode/fixed combinatie maken. Je hebt dan zeker geen balans potje nodig.

    Nou, over deze stof maar eens lekker gaan dromen komend weekend.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Als je het echt zelf wilt doen zou je voor je voeding en bias schakeling inspiratie kunnen opdoen bij Fender. Bijvoorbeeld het schema van de Fender Twin red knob of Fender 75. Die hebben een schakelaar waarbij de voedingsspanning en bias omlaag geschakeld kunnen worden voor minder vermogen.
    Zal die schema's opzoeken. Bedankt.

  7. #37

    Standaard

    De waarschuwing van Frans zou ik toch ook echt ter harte nemen! Een voedingsspanning van 8 a 900 volt is toch echt weer wat anders dan een gemiddeld buizen versterkertje. Denk aan je eigen veiligheid!

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik heb wel eens een klap gehad van mijn kleine Fender Champ ('73 SF) met maar 4 watt vermogen, deed al hels pijn!!!!!

    Met 900 volt ben je echt dood - hoe duidelijk moet dat zijn? Als je toch wil knutselen, bouw dan eerst je eigen kistje, als je zo doorgaat zal je die misschien nodig hebben.........

    Klinkt niet leuk, maar ik ben uiterst bezorgd om jouw

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Gevaarlijke spanning inderdaad. Oppassen geblazen bij het afstellen van de buizen tegen die tijd. Eerst de multimeter aan het meetpunt bevestigen (10-20 ohm kathodeweerstanden), pas daarna de versterker aanzetten.
    Wil deze instelling er wel op hebben, kan relatief eenvoudig, en ik vind het een leuke toevoeging op een dergelijke versterker.
    Maak me wel een beetje zorgen om de brightschakelingen, moeten goed gelayout worden, anders pikken die geheid storing op.
    Maar als het allemaal gaat lukken wordt het een veelzijdige rockbak, van JCM800 tot full-bright SLO en wat er tussen zit

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ik geef t op


    Bright schakelaar dichtbij de potmeter monteren. Op afstand afgeschermt draad gebruiken of relais, optocouplers toepassen.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 7 januari 2023 om 17:23
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top