Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 82
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard Rebuild Super City DEA200

    Bezig met deze plexi-like (4xEL34 met 750V anodespanning) heb ik een vraag over de voeding. Hier het principe schema:



    Herinner me dat er iets was met de fase van de twee hoogspanningswikkelingen, hoe zat dat ook alweer?
    Weet iemand of heeft iemand een exact schema hoe de boel geschakeld moet worden? De bedoeling is de centertap van de uitgangstrafo te filteren met 100uF en de schermroosters met 50uF.
    Voor de volledigheid, deze voedingstrafo heeft geen centertap zoals op het schema hieronder, ik wilde dit laatste schema wel aanhouden wat capaciteit betreft voor de verschillende trappen.



    Bedankt alvast!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Je hebt helemaal niks met fase te maken hier. Het enige wat je nodig hebt zijn twee onafhankelijke windingen zonder gebruik van een eventuele centertap.

    De Elko's welke in serie staan zou ik maar uit me hoofd laten. Je maakt gewoon de eerste voeding van 400V= af wat wil zeggen wikkeling > graetzgelijkrichter > elko. Dan doe je hetzelfde op de tweede wikkeling. Je hebt nu twee onafhankelijke voedingen. Bij de eerste voeding hang je de min aan massa. De plus is voor je scherm. Diezelfde plus knoop je ook aan de min van de tweede voeding. De plus van de tweede voeding is dan voor je OT center.

    Vraag me wel af of je hier aan moet beginnen als je deze vraag moet stellen.

    Dit is ABSOLUUT DODELIJK hoor!
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Dank je, en weet ik dat laatste. Dus zo?



    En de waarde van de bleederweerstanden, maakt dat nog verschil?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Dank je, en weet ik dat laatste. Dus zo?



    En de waarde van de bleederweerstanden, maakt dat nog verschil?

    Dat lijkt er meer op. Wel heb ik een beetje moeite met de ongelijke elko's. De onderste voeding heeft samen ook wel 100uF maar daar zit wel een smoorspoel tussen. Ik denk dat je beter voor beide voedingen 100uF kan nemen, de vervang capaciteit voor de 750V voeding is dan 50uF. Invloed van de volgende elko's kun je uitsluiten met een seriediode. Bleeders is niet zo belangrijk als de waarde maar ongeveer gelijk is. Neem maar iets van 220k per elko. Hoe groter hoe beter maar ze moeten ook wel binnen een bepaalde tijd ontladen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Super, bedankt, per ongeluk krijgt het bordje ter plekke genoeg turrets, geen probleem een extra elko. Die seriediode is toch om de voeding van de voorversterker op een constante spanning te houden, is het juist niet leuk als die wat varieert?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2009
    Locatie
    IJSSELSTEIN
    Berichten
    692

    Standaard

    Ik heb ook een Supercity DEA 200 gehad. Laten controleen door Nico Verduin die zich rotschrok van die idioot hoge anodespanning.
    Het biedt eignlijk alleen maar nadelen. Bloedlink, vreet buizen en de sound ....mjah.
    Maak er een leuke superlead of superbass van, soundwise interessanter.
    Mijn DEA 200 was klinisch clean en eigenlijk alleen geschikt om muizn te doden.
    Op standje 10, tot 30 meter...
    You bought a guitar to punish your ma...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Deze krijgt kema-keur, van de buizen weet ik, sound is een superlead (Marshall 1959SLP) met meer vermogen verwacht ik. Kwaliteit van de uitgangstransformator weet ik niet. Was van plan 'm op één hoogspanningswikkeling te laten draaien, maar dan klopt de OT niet meer optimaal. Dat ie lang clean blijft is de bedoeling, maar als ie doods/plat klinkt door de hoge spanning ga ik wat anders bedenken, ws. een nieuwe OT voor precies de spanning van één wikkeling.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Die seriediode is toch om de voeding van de voorversterker op een constante spanning te houden, is het juist niet leuk als die wat varieert?
    Niet echt, de voeding voor de preamp wil je juist vrij van schommelingen veroorzaakt door de eindtrap. Zou deze de preamp kunnen beinvloeden bestaat de kans op een instabiele amp en daarin storingzoeken wil je echt niet als beginner.

    De reden voor een seriediode is om de twee in serie staande voedingen capacitief gelijk te houden. Het kan geen kwaad zonder diode maar het voelt gewoon niet goed, aard van het beestje. Deze enkele diode komt dan tussen de eerste elko en de choke, voor de goede orde kathode aan de choke trouwens. Neem gewoon een 1N4007, die koop je per kilo.


    Ik neem aan dat de OT en PT bij elkaar horen? Je kan namelijk niet zomaar de spanning verhogen zonder de impedantie aan te passen. Verder heb ik wel amps geserviced welke op 950V= werkten hoor, gewoon met 4 x EL34. Vraag niet hoelang ze meegaan maar blazen deed het wel.

    edit:
    Nog ff nagekeken, het ging om een Maquis met 4x EL34. Deze perste er 170Watt uit. De vier buisjes staan te boek voor 100Watt max dus je kan wel nagaan wat hier gebeurt. Hoewel de servicebeurt in 2013 was heb ik hem nog niet terug gezien wat dat dan ook zeggen mag
    Laatst gewijzigd door cluseau; 17 januari 2017 om 21:32
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    ...... De reden voor een seriediode is om de twee in serie staande voedingen capacitief gelijk te houden. Het kan geen kwaad zonder diode maar het voelt gewoon niet goed, aard van het beestje. Deze enkele diode komt dan tussen de eerste elko en de choke, voor de goede orde kathode aan de choke trouwens. ...... :
    Ah, okee, snap het.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Zucht, maar dit is ie, check die voedingstrafo. Eerste beer: B+ en bias tegelijk kunnen omschakelen. Voorlopig niet trouwens, heb rust nodig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top