Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    150

    Standaard Check of de voeding van twee pedalen

    Ik zet m'n eerst stappen in de wereld van effect pedalen, vandaar de volgende vraag. Ik heb een Boss RC3 looper en wil nu een delay pedal aanschaffen. Over alle delay pedals zijn juichende reviews te lezen. Op basis daarvan, en op basis van mijn budget overweeg ik een TC Electronic Flashback. Volgens mij kun je je daar geen buil aan vallen. Andere kandidaten zijn de Boss DD3 of DD7, waar de DD7 alweer een stukje duurder is.

    M'n Boss pedaal wordt gevoed door een Boss adapter (PSA 230S - 500 mA). Kan ik een verloopkabeltje eraan hangen (daisy chain) en met die ene adapter de looper en de delay pedal van stroom voorzien? En zo ja, zit er merkbaar kwaliteitsverschil tussen dat soort kabeltjes? Of is het toch beter om een aparte adapter voor het delay pedal aan te schaffen?

    Je ziet door de bomen het bos niet meer! (alleen maar goed, dan is er wat te kiezen!)

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Ah effecten, wees voorbereid op een verslaving!

    De meeste pedalen kun je met die standaard Boss adapter wel voeden. Sommige pedalen hebben een voeding nodig met extra Spanning of een omgekeerde polariteit, maar zowel de Boss RC-3, DD-3, DD-7, en TC Flashback gebruiken allemaal de standaard adapter. Je kunt dus gewoon een daisy chain gebruiken.

    De meest standaard adapters (die bijna alle pedalen dus nodig hebben) zijn 9V DC adapters met een negatieve polariteit (minpool aan de binnenzijde). Verder zijn er adapters verkrijgbaar in verschillende mili amperes. Elk pedaal dat je aan dezelfde voeding hangt zal daar een deel van in beslag nemen. Op de volgende site kun je vinden hoeveel mA elk pedaal nodig heeft: http://stinkfoot.se/power-list
    Je kunt de mA's van al je pedalen gewoon optellen, en in jouw geval zou dat dan niet meer dan 500 mA mogen zijn. Delays en Loopers kunnen nog wel eens veel mA nodig hebben, maar vaak hebben overdrives en distortions bijvoorbeeld heel weinig nodig.

    Oja, en die flashback is echt een goeie delay! Ik vind persoonlijk de DD-3 en DD-7 ook uitstekend. De DD-7 en Flashback zijn vergelijkbaar, en de DD-3 heeft iets minder opties.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Ik heb de Flashback Mini op mijn bord en heb er gemengde gevoelens over. Die toneprints die je er in kan laden zijn leuk omdat je zo met 1 pedaal heel veel geluiden kan testen maar de app die erbij zit is ronduit klote.
    Dus het pedaal is goed, zeker als je eenmaal jouw settings gevonden hebt, maar als je veel wilt wisselen gaat de app je frustreren.

    Daarom heb ik er ook een Ibanez Analog Delay Mini naast zitten, lekker simpel knopjes draaien

    En natuurlijk moeten er wat verschillende overdrive, distortion, fuzz etc pedalen bij. Ow, en wat modulatie zoals Chorus en/of Phaser. En vergeet de Wha niet, en een compressor, Equalizer etc etc etc. En dan haal je het niet meer met je ene voeding dus koop maar gewoon meteen iets met 10 uitgangen; je vult ze toch wel.

    Weet waar je aan begint!

    Leuke hobby die gitaren maar het loopt zo snel uit de hand hé.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 mei 2007
    Locatie
    Het Hoge Noorden des Lands
    Berichten
    216

    Standaard

    Zelf heb ik het een hele tijd met een Ibanez adapter plus daisy chain gedaan en dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Voor echt zware pedalen zoals de Trio+ of bv. een multi-effect heb ik wel steeds een aparte voeding gebruikt, maar bv. gewone pedalen voor overdrive + distortion + nog een overdrive + chorus + delay ging altijd prima op die ene adapter. Op den duur vond ik het toch allemaal wat twijfelachtig worden en heb ik een goede voeding aangeschaft. Maar toen was ik al wel een heel aantal plezierige jaren verder.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."


    ― Philip K. Dick

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    150

    Standaard

    Dank voor de snelle reactie. Goed om te weten dat ik niet nog een adapter hoef aan te schaffen maar een daisy chain voorlopig voldoende is (voorlopig dan, als het aantal pedalen binnen de perken blijft - eerst die delay maar eens proberen). Volgens stinkfoot.se kan ik met m'n huidige adapter nog wel even vooruit, maar ik zal toch maar een daisy chain met meerdere uitgangen aanschaffen 'just in case'.

    Ik heb ook nog even naar Sander-H's ervaring met de Flashback mini gekeken. Volgens mij heeft de standaard Flashback nog een knop waarmee je al iets meer settings 'onder een knop hebt', of zijn 'toneprints' weer iets anders? Die bomen en dat bos! Ongelooflijk wat er te koop is op dit gebied!

    We gaan het meemaken, nogmaals dank voor de terugkoppeling!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    De iets grotere versie heeft inderdaad een draaiknop met een hoop opties, en een toneprint setting. Daar kun je leuke dingen in laden waarbij er b.v. een Chorus bij je delay zit of een bepaald type delay dat gebruikt wordt door een artiest.
    Achteraf had ik misschien ook die iets grotere moeten pakken, dan heb je tenminste altijd een rij opties snel bij de hand.

    En die daisy chain kabeltjes met 5, 8 of 10 pluggen zijn bijna even duur dus neem er eentje met speling. Altijd handig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top