Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 39
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard

    Ik heb een Danelectro 12-string gehad, maar 'm toch vrij snel weer verkocht. Via Marktplaats voor weinig, dus durfde het risicio wel te nemen en liet hem opsturen vanwege de afstand van 250 km heen en 250 km terug. Bleef niet lang op stemming en ook het geluid was niet echt mooi. Beetje "dozig". Alle waar naar zijn geld, lijkt me. Uiteindelijk een Japanse 12-string Fender Stratocaster aangeschaft. Een erg fijn instrument, maar wel duurder en voor zover ik weet ook lastig aan te komen. Overigens ook weer verkocht, omdat ik hem eigenlijk veel te weinig gebruikte........ Ach ja, GAS blijft een ding!
    Laatst gewijzigd door guitarkid; 20 januari 2017 om 11:07
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Da's dus niet zo goed... Bedankt voor je commentaar.

    Deze clip vind dan weer wel overtuigend : cover van dead or alive vzn Bon Jovi.

    https://youtu.be/iQQAVZvdSGw

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Geen electrische 12 string gehad, wel meerdere akoestische. Zoek nog wel naar een electrische 12 (wil er ooit eentje hebben). Heb altijd veel naar bands geluisterd die ze veel gebruikten (Byrds, Led Zep, Rush, Beatles etc.) dus wil er tzt per se eentje hebben.

    Rickenbackers: deze gitaren hebben een korte mensuurlengte, dus de frets zitten erg dicht bij elkaar. Voor een 12 string is het fijn als je je vingers fatsoenlijk neer kunt zetten en je de gitaar zo goed mogelijk kunt intoneren (een 12 string is natuurlijk altijd een beetje vals, vandaar de chorus achtige sound die typerend is voor een 12 snarige gitaar).

    De Danelectro heb ik nooit aangedurfd (misschien ten onrechte hoor). Voor mijn gevoel is het gewoon moeilijk om een goede 12 string te bouwen voor zo weinig geld. Het probleem met een 12 string is het stemmen van de gitaar (dat is namelijk een verschrikkelijk gedoe). Mijn eerste 12 string was eentje die je echt niet kon stemmen (dus de hele tijd draaien, draaien, draaien in plaats van spelen). Als ik een electrische 12 zou kopen zou het een Fender zijn omdat ik denk dat die het makkelijkst spelen en stemmen (op basis van mijn ruime ervaring met teles en strats en gibsons etc.). Helaas wordt de Fender XII (de Stairway to Heaven gitaar) niet meer gemaakt, dus zou het een 12 string strat worden (maar die zie je ook niet zo vaak, behalve op ebay, daar komen ze regelmatig voorbij).

    Wat betreft spelen: aanslaan van volle akkoorden klinkt iets anders dan op een gewone gitaar, maar het grote verschil (en hier komt een 12 echt tot zijn recht) is als je 'm gebruikt voor loopjes. Dat is te gek; een 12 string is een heel orkest. Met zo'n pedaaltje benader je het geluid wel, maar om de snaren echt te voelen is totaal anders (mede daarom heb ik destijds mijn Digitech Harmonyman ook verkocht).

    De doubleneck: is natuurlijk te gek, dan kun je ook afwisselen tussen 12 en 6, maar deze gitaren zijn echt loodzwaar (en boven jouw budget denk ik). Ik heb het wel eens overwogen, zo'n doublenech (is natuurlijk super 70's).

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    doubleneck: als het jou niet uitmaakt dat er Haley benton op de kop staat: https://www.thomann.de/nl/harley_ben..._alar_308769_0

    de 12 snarige 'helft' heeft alleen geen brug met 12 intoneerbare zadels.

    Maar dat heeft de Gibson 1275 voor bijna 5000 pieken ook niet https://www.thomann.de/nl/gibson_custom_eds_1275_hc.htm
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Helaas wordt de Fender XII (de Stairway to Heaven gitaar) niet meer gemaakt, dus zou het een 12 string strat worden (maar die zie je ook niet zo vaak, behalve op ebay, daar komen ze regelmatig voorbij).
    Leuk, nooit geweten! Ging er vanuit dat het de 12-string van de Gibson dubbelneck was.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Doubleneck vind ik er ongelooflijk uitzien en als het een goede gitaar is stoort het merk me geenszins maar ik heb oiit een hernia gehad en dat wil ik echt niet meer meemaken. Dus om redenen van gewicht en ergonomie helaas...

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid Bekijk bericht
    Leuk, nooit geweten! Ging er vanuit dat het de 12-string van de Gibson dubbelneck was.
    Hij is de doubleneck gaan gebruiken om Stairway live te kunnen spelen (ivm solo). Daarna is ie meer dingen op die doubleneck gaan doen (Song remains the same enzo). Volgens mij heeft hij die doubleneck toen speciaal laten bouwen omdat het model op dat moment niet meer in productie was (hij wijkt geloof ik ook af van de meeste andere doublenecks van Gibson, de snaren hebben een grotere afstand tussen tune o matic en staartstuk).

    Laatst gewijzigd door NLF; 23 januari 2017 om 10:57

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denis.hermans Bekijk bericht
    Doubleneck vind ik er ongelooflijk uitzien en als het een goede gitaar is stoort het merk me geenszins maar ik heb oiit een hernia gehad en dat wil ik echt niet meer meemaken. Dus om redenen van gewicht en ergonomie helaas...
    Ja, en je moet ook zin hebben om iedere keer 18 snaren te stemmen :-)

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid Bekijk bericht
    Leuk, nooit geweten! Ging er vanuit dat het de 12-string van de Gibson dubbelneck was.
    Zie je wel, mijn complete post in de berm van de elektronische snelweg gedumpt...

    Als ie straks als dubbelpost alsnog verschijnt, dan weet je hoe het komt.

    Er is destijds wel gezegd dat het de Fender 12 van Tim Buckley is geweest die oor die opnamen zijn gebruikt.
    Tim had er inderdaad een, is ermee in Engeland geweest, ook op de BBC.

    Of dat sluitend bewijs is, is maar de vraag. Er is ook beweerd dat Tim de chauffeur van Sly Steward is geweest. Iets dat achteraf ook pure bull is gebleken.
    Het lijkt mij sterk dat dit soort stories rechtstreeks uit de pen van Tim of Jimmy P zouden zijn gekomen, alhoewel Jimmy in zijn eerste leugentje niet is gestikt.

    Maar luisterend naar de opname, ben ik er van overtuigd dat het een Fender 12 is geweest. Dat dan weer wel.
    Tot er footage van de opname opduikt die mij in het ongelijk stelt.

    Alles is mogelijk.....
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Ik ben tijdens mijn middagpauze even langs Bax shop te Antwerpen geweest en daar hing een Dano 12 string.
    De gitaar was wel totaal niet gestemd dus dat heb ik even snel proberen te doen. Eerlijk gezegd viel het geluid mij wel tegen .
    Ik kreeg geen mooie klank. De klank bleef onaangenaam schel.
    Ik benadruk dat dit niet noodzakelijk aan de gitaar ligt : gitaar was niet 100 % gestemd, snaren leken jirt degelijk "opgerekt" geen compressor, ben niet vertrouwd met tonesettings die je moet maken...
    De potmeters deden ook niet zoveel tenzij in de "uiterste" standen.
    De basisafwerking van de gitaar was wel hoed.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top