Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard Danelectro 12 string

    De laatste tijd ben ik erg gecharmeerd door 12 string sounds ( Birds, Beatles, Tom Petty) .

    Ik heb al een pedaaltje ( Digitech Mosaic) dat dit geluid imiteert maar ben stiekem toch benieuwd naar de "real thing".

    Ik wil er wel niet teveel voor betalen.
    Vandaar dat de DanElectro 12 string mijn aandacht trekt. Heeft iemand hier ervaring mee ?

    Zijn er speciale punten waar ik op moet letten bij de aankoop van een (elektrische) 12 string ?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb twee electrische 12-strings gehad (Rickenbacker 360/12 & 370/12), de ene met een standaard 6-zadel brug, de andere met een aftermarket 12-zadel brug. De intonatie bij de eerste was bedroevend vanaf de 10e fret (de octaafsnaren werden dan behoorlijk vals), bij de tweede was het "acceptabel". Ik denk dat die Danelectro's effectief 12 zadels hebben, en je dus zuiverder kunt intoneren.

    Qua "sixties jangle", het zal wel werken, maar een Danelectro gaat altijd als een Danelectro klinken, "een beetje dozig", maar niets dat je niet kunt oplossen met een compressor (en een treble-booster).
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3

    Standaard

    Normaal zou ik netjes mijn mond houden, als ik maar zo gedeeltelijk ergens over ben geïnformeerd. Maar omdat kennis over Danelectro's niet zo algemeen is, ben ik toch zo vrij....

    Ik heb alleen ervaring met Danelectro origineel (super lieve rammelbakken) en uit de Korea tijd. Van de laatste heb ik een 4 en een 6 snaar die technisch onberispelijk zijn en pups hebben die een randje heter zijn dan de ouwe series. Ik heb die gitaar en bas na aankoop op mijn persoonlijke favoriete manier afgesteld en heb er helemaal nooit meer naar om hoeven kijken.

    China waren de eerste berichten niet best van, maar het schijnt dat de QC daar inmiddels op orde is.

    green lady (GN) heeft er ook eeen aantal gescoord op de Noorder Gitaar Dag. Misschien zit dar een 12 snaar exemplaar bij. Even een PM en je bent wijzer.

    Silvertone is een sterk aan Danelectro) verwant merk. Dat is opnieuw geïntroduceerd een jaar of anderhalf geleden, maar de modellen die nu op de markt worden gebracht zijn constructief stukken beter dan de oudere exemplaren. Goed hout voor body en hals.
    Vorig jaar was er sprake van dat men ook een 12 snaar in petto zou hebben, maar of die plannen realiteit zijn geworden is me niet bekend. Die persoon loopt hier niet nu rond . Misschien naar Ricky Parfitt's uitvaart.

    Gear4Music.com doet alle silvertone modellen, dus misschien is het de kortste klap om daar je licht op te steken als je een Silvertone remake zou willen overwegen.

    Je ziet, schetsmatige info, maar misschien is iets beter dan niets.
    Good hunting.
    Vriendelijke groet, Gus

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties.

    Ik heb zelf een Koreaanse Danelectro (afgesteld voor slide) en dat is echt een goed gitaartje. ( misschien zijn de potmeters iets minder, de tijd zal het uitwijzen).

    Overigens moet nog blijken of ik met een 12 string uit de voeten kan want ik heb nog nooit echt op een 12- snarige gitaar gespeeld...
    Is het verschil qua feel erg groot met een 6-snarige ? ( beetje domme vraag, ik weet het)
    Laatst gewijzigd door denis.hermans; 16 januari 2017 om 14:26

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denis.hermans Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie reacties.

    Ik heb zelf een Koreaanse Danelectro (afgesteld voor slide) en dat is echt een goed gitaartje. ( misschien zijn de potmeters iets minder, de tijd zal het uitwijzen).

    Overigens moet nog blijken of ik met een 12 string uit de voeten kan want ik heb nog nooit echt op een 12- snarige gitaar gespeeld...
    Is het verschil qua feel erg groot met een 6-snarige ? ( beetje domme vraag, ik weet het)
    Houd er rekening dat je 2 keer zoveel snaren aanslaat / plukt. Speelt in principe hetzelfde als een 6-string maar ik merkte bij mijn eigen 12-snarige elektrische gitaar wel dat dit het spelen beïnvloedt. Je slaat al gauw te hard aan. Vervolgens werd dit dan te jangly naar mijn smaak;

    Kreeg de tip om (naast compressor) een slappe plectrum te gebruiken en flatwound snaren van TI of Pyramid erop te zetten. Schot in de roos: instant byrds / beatles klanken






    Edit: overigens heb ik zelf geen danelectro 12-string. Ik begreep dat ze qua prijs / kwaliteit op zich prima zijn. Let bij eventuele aankoop op de hals! Bij sommige elektrische 12 strings is het fretboard veel te krap voor alle snaren (Rickenbackers hadden hier met name last van). Als de Danelectro niet bevalt dan kan je nog altijd naar een Gretsch of een Eastman uitwijken! Die zitten volgens mij zo'n beetje in dezelfde prijscategorie.
    Laatst gewijzigd door Chew; 16 januari 2017 om 15:33

  6. #6

    Standaard

    Toen ik in de markt was voor een 12-string heb ik ook naar die Danelectro gekeken. De reden dat ik die toen niet heb gekocht was dat de zadels niet individueel intoneerbaar waren maar alleen per paar. Ik zie dat er inmiddels een andere brug op zit die dat wel heeft. Dit zou voor mij nu de winnaar zijn!

    Wat de feel betreft: Ja, dat is even wennen. Solo's zoals je ze normaal speelt kun je vergeten tenzij je zwaar gespierde klauwen hebt. Een iets bredere hals (45mm) is inderdaad geen overbodige luxe ook al ben je smaller gewend op je 6 snaar. Elvis speelde zelfs op een Burns Double Six met een hals van 48 mm of meer. Dus zeker even uitproberen wat voor jou het beste werkt.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Burns "Double Six" is inderdaad ook een aanrader. Tandje beter als de Danelectro ook.

    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #8

    Standaard

    Daarmee ben ik het helemaal eens. Maar de vraag (het budget) was toch Danelectro. Dan praten we toch over enige honderden euro's, en burns is doorgaans toch eens veelvoud. Veel fout, zeg ik dan met mijn crea brein.

    Hierboven in post #2 staat dat zelfs Rickenbacker intonatieproblemen hebben. Iets dat je bij gitaren inde prijsklasse van €1500 plus niet hoeft te verwachten. Sterker: waar ik vind dat dat niet mag voorkomen.
    Fuck it, het is geen hogere wiskunde een electrische gitaar hoor. Alles boven prijs X zijn vette lunches van directie en what have you.........

    Dus dan denk ik, dan is het misschien niet zo'n gek idee om €1000 in je zak te houden en de Danelectro aan je neefje te geven als die je niet bevalt.

    Ik persoonlijk (strikt persoonlijk: mening, dus zwaar aanvechtbaar) voel er steeds minder voor om zonder aanwijsbare (kwaliteits-reden' meer aan een gitaar uit te geven dan pakweg €500,00.

    Alors, veel gelul waarvan je je afvraagt, Is dit nog een aanvulling op wat TS heeft gevraagd???

    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 16 januari 2017 om 20:24

  9. #9

    Standaard

    Waar Elvis op speelde was een groen Hagstrom 12 string.
    Leuk leuk leuk, maar ook hier weer serieus veel meer poen dan een Danelectro of een Silvertone.

    Ik wil de suggesties niet de grond in boren. Maar de qua budget uitwaaierende suggesties hier mogen best eens tegen het licht worden gehouden.

    Bij voorbeeld: als iemand een €600 euro vraag stelt, komt dat niet uit de lucht vallen.
    Dan vind ik het redelijk buiten de marge om een 1200 oplossing toegeven, zonder daarbij de beweegredenen aan te geven.

    Poen en budget speelt een serieuze rol. Bij mij wel in ieder geval.
    Vriendelijke groet. gus

  10. #10

    Standaard

    Die Burns staat voor € 798 bij de Duitse dozenschuiver. OK, het is meer dan een Danelectro maar nog steeds een nette prijs.

    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top