Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Hybrid View

  1. #1

    Standaard Vragen m.b.t. renovatie van een gitaar:

    Ik heb hier een Ibanez SB-70 die zo veel meer kan zijn dan ze nu is en ik heb nu een aantal vragen m.b.t. de gitaar.

    Ik wil de (niet originele en afschuwelijk lelijke) laklaag die er nu op zit afschuren. Kan ik de gitaar mooi genoeg krijgen om de body blank te laten of trekt de lak (geen idee wat voor) te diep in het hout?


    Op de brug zitten wat slechte plekjes (oxidatie?). Is dit nog netjes te krijgen en zo ja hoe?


    De pick-ups zijn verkleurd. Is dat nog mooi te krijgen of kan ik het plastic beter vervangen?


    De nek heeft een aantal slijtplekken en de frets moeten vervangen worden. Is dit iets wat ik zelf zou kunnen doen of kan ik dat beter uit besteden (prijzig).


    En als laatste (en het meest problematische). De snaren lijnen niet mooi op met de nek. Dit kan verholpen worden met de kam maar dan komt daar behoorlijk veel spanning op te staan. De tuners kan ik niet verplaatsen. Iemand hier tips voor?


    Advies wordt zeer op prijs gesteld, kan ik als het weer wat beter wordt aan het werk

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je kan de body afschuren maar je weet nooit wat er onder vandaan komt. Misschien een dekkende kleur erover?

    Dat messing kan je wel polijsten. Maar voor weinig koop je ook een nieuwe

    Die elementen horen die niet creme? Als ze toch verkleurd zijn krijg je ze helaas nooit meer wit. Dat komt door weekmakers in kunststoffen, dat zit door en door.

    Misschien kun je de hals losschroeven en weer proberen recht te zetten. Mocht het niet lukken, gaten uitboren en opvullen met rondhout en opnieuw boren.

  3. #3

    Standaard

    - Dit model was standaard blank gelakt dus als de vorige eigenaar er geen rare dingen mee heeft gedaan (anders dan roze schilderen) maak ik me daar niet zo druk om.
    - Ik heb dit type brug wel kunnen vinden maar met andere gaten en wil liever niet in de body gaan boren als dat niet nodig heeft.
    - De elementen horen licht crème te zijn. Deze zijn rook geel.
    - In de nekpocket heb ik niet heel veel ruimte. Ook niet nadat ik de verflaag heb verwijderd ben ik bang.

  4. #4

    Picker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ChrisWMan Bekijk bericht
    - Dit model was standaard blank gelakt dus als de vorige eigenaar er geen rare dingen mee heeft gedaan (anders dan roze schilderen) maak ik me daar niet zo druk om.
    - Ik heb dit type brug wel kunnen vinden maar met andere gaten en wil liever niet in de body gaan boren als dat niet nodig heeft.
    - De elementen horen licht crème te zijn. Deze zijn rook geel.
    - In de nekpocket heb ik niet heel veel ruimte. Ook niet nadat ik de verflaag heb verwijderd ben ik bang.
    Hallo,

    Ik zit me even af te vragen hoe je op het idee komt dat deze overgeschilderd is - is de laklaag zo slordig ?
    Ik ben er vrijwel zeker van dat dit de originele lak is. Ze zijn ook in andere kleuren dan blank geleverd, zie
    deze link voor een met een roze body.
    Waarmee ik overigens niet gezegd heb dat je hem mooi moet vinden... (vind hem zelf foeilelijk )

    Greetz,

    Han.
    --
    dadgad (and other open tunings).

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dadgad Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik zit me even af te vragen hoe je op het idee komt dat deze overgeschilderd is - is de laklaag zo slordig ?
    Ik ben er vrijwel zeker van dat dit de originele lak is. Ze zijn ook in andere kleuren dan blank geleverd, zie
    deze link voor een met een roze body.
    Waarmee ik overigens niet gezegd heb dat je hem mooi moet vinden... (vind hem zelf foeilelijk )

    Greetz,

    Han.
    99% van de gitaren die ik tegenkom zijn natural of gestained. Denk dus dat ze zijn overgespoten.
    En wat je al zij, hij is foeilelijk (de lak in ieder geval). En de gitaar stinkt naar sigarettenrook.

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    12 september 2013
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    49

    Standaard

    Stainen werkt alleen bij kale gitaren en dan bedoel ik niet alleen op zicht kaal maar ook alles uit de nerf. De voor en achterkant lukt wel, maar met name de kopsekanten is een probleem omdat verf of filler daar heel diep de lengte richting van het hout ik kan trekken. Ik heb het nooit gemeten maar zou zomaar 1 mm kunnen zijn. Probeer maar eens 1mm van je body te schuren.... iets om overna te denken

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je kan je hals wel zelf spuiten, maar dan zou ik wel even de lak faqs lexen op dit forum.

    Hoe zitten die snaren eigenlijk van achter? Zitten die snaareindes nou tegen de brug aan? Hoort dat wel zo?

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    12 september 2013
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    49

    Standaard

    Ik zou beginnen met die snaren op de juiste manier over de topkam te laten lopen....
    Die lak heb je er zo vanaf. Vraag is inderdaadd wat er onder zit.
    Slijtage op frets is afhankelijk van de ernst. Misschien is levelen al voldoende.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Inderdaad eerst de snaren er goed overheen leggen. Lak haal je er zo vanaf, frietjes lijken me nog prima om een keer te levellen en dan heb je uiteindelijk een hoop geleerd, als je het zelf doet.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel31 Bekijk bericht
    Ik zou beginnen met die snaren op de juiste manier over de topkam te laten lopen....
    Die lak heb je er zo vanaf. Vraag is inderdaadd wat er onder zit.
    Slijtage op frets is afhankelijk van de ernst. Misschien is levelen al voldoende.
    Dat is juist het probleem. Als ik de snaren goed in de topkam leg en de gitaar stem dan lopen de snaren er door de spanning weer uit. Ze maken een hoek tussen de tuner en de nek waardoor de spanning bij de topkam ligt.
    Het lijkt haast alsof de tuner te laag zit of de nek erg scheef is.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top