Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Vraagje over p90's

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard Vraagje over p90's

    Ik ben van plan in mijn nieuwste project een set p90's te zetten omdat ik die gewoon fijn vind klinken. Maar als ik mij orienteer op welke kom ik er niet echt meer uit.

    Sommige lui zweren bij bare knuckle of lindy fralin maar gezien de prijzen gaan die het echt niet worden.

    Andere zijn heel tevreden met de supergoedkope wilkinsons of powerd by lace.

    Mooie middenmoot lijken toneriders te zijn voor tond de € 100 per set.

    Ik kom er dus niet zo goed uit. Keramische magneten schijnen hier geen probleem te zijn maar zelfs een aanrader ivm extra helderheid. Daarbij zijn er ook stacked p90 die wel als een p90 ipv een p100 klinken te zijn... enz enz

    Dus wie schoolt mij even bij over dit euvel? Ze komen in een mahonie neckthru gitaar, waarschijnlijk met 500 k pots.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    als je 'echte' P90's wil moet je sowieso al geen keramische magneten hebben want die 'horen' er niet in. Qua prijs zou je wat mij betreft terecht kunnen bij de Tonerider Vintage P90's want die hebben Alnico II magneten. En aanders de H 90 met Alnico V magneten. De rest is gewoon "geen P 90" dus ook die stacked gevallen en P100's niet. Overigens de GibsonP90's zij ook okee maar ongeveer 2 x zo duur als de Toneriders....
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  3. #3

    Standaard

    Je zult vast nog meer acties krijgen, maar ik bijt de spits af kennelijk.

    Je vraag is een beetje lastig te beantwoorden. Ik ben erkend P90-ofiel, dus ik heb er wel wat staan. Ik heb zelfs een bas met P90's. Mooi allemaal natuurlijk, maar het zou al schelen als je zou vertellen wat het is dat je zoekt in een nieuwe gitaar.

    De vraag je bij te praten over humbuckers (of steeds vaker humbuckels) is net zo lastig. Officieel moet ik telkens 'over het algemeen' en 'in vergelijking tot de meeste' zeggen, maar dat maakt het verhaal niet duidelijker.

    So here goes:
    P90's waren in aanvang dus zeg tot 1975 gelijk. Dat wil zeggen de nekpup had dezelfde impedantie als de brugpup. Of de midden pup.
    Die optie wordt nog steeds toegepast. Er is (bijvoorbeeld bij Governor) een soort overkill ontstaan. Daarbij is de brugpup twee keer zo heet als de halspup. Er zullen zeker liefhebbers voor zijn, maar voor mij zou dat te nerveus zijn.

    Meestal hebben P90's een veel lagere output, ook de meest moderne. Zo had ik aanvankelijk niet in de gaten dat de 2 stuks identieke die ik voor €30,00 bij Conrad heb gekocht keramisch zijn.
    Lagere output dus en behoorlijk bromgevoelig. Maar daar staan grote voordelen tegenover. Prachtig romig hoog en mooi helder laag. En een giga focus op aanslaggevoeligheid. Jij bepaalt hou hard of zacht je toon is en dat doe je met je vingers, je plectrum swaffelen, je zegt het maar.

    Ze zijn in allerlei soorten van magneten. Die met zowel alnico als keramiek zijn pups van Trev Wilkinson. Komen dus uit Fret Kings of losse verkoop.
    Kun je dus, afhankelijk van je wiring, de alnico kant inschakelen, de keramische of beide. Dan is het een soort humbucker dus.

    Allerlei grotere en kleinere namen hebben allerlei mengvormen bedacht. Ikzelf ben daar niet zo blij mee.

    In Haarlem zit Oigun. Fenomenaal maker van dit soort pups.
    The Creamery in da UK maakt voor vreselijk nette bedragen beeldschoon klinkende P90's.
    Conrad heeft nog 2 stuks voor 30 piek (identiek, dat wel). Heb ze sinds maart 2016 en ze gaan nog niet weg. Worden geleverd zonder schroeven.

    Daarnaast voert bijna iedere ondedelenleverancier die dingen. Heb ik CHGuitars uit de UK al genoemd? Nette kwali en nette prijs.
    Kortom, er zijn vast nog veel andere invalshoeken. Maar nu is er vast een begin.

    Happy hunting.
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 11 januari 2017 om 21:30 Reden: Sorry Mike, ik kan ook niet even met mijn dochter praten hè?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik ben geen scherpslijper... mijn huidige project zijn 2 gitaren. In met alnico 2 humbuckers en een met p90's. Die mogen best een stuk contrast hebben. Meer in de geest van en zeker niet vintage correct want dat zijn mijn gitaren ook niet.

    Kernwoorden: lekkere bite. Helder maar niet laf. Alles wat een humbucker en een fender single coil dus niet zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Zelf ook helemaal gek van P90 en heb ze nu in 3 van mijn gitaren zitten en en komen er meer.

    Veel goeds gelezen over iron gear uit de uk. Zou je ook eens naar kunnen kikken. Qua prijs erg interessant, net als de specs.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Zelf ook helemaal gek van P90 en heb ze nu in 3 van mijn gitaren zitten en en komen er meer.

    Veel goeds gelezen over iron gear uit de uk. Zou je ook eens naar kunnen kikken. Qua prijs erg interessant, net als de specs.
    Ik heb geen ervaring met Iron Gear, maar de specs zien er goed uit.
    Ze doen stoer over het niet veranderen, maar gebruiken wel Alnico V.
    Alnico II blijft het dichtst in de buurt van de originele.

    Heb lang lang geleden in een band gezeten met een lead gitarisrist met een LP met zo'n triangelding als tail piece. Werd toen door 'de gitaristen' erg oubollig gevonden, maar als ik alleen al aan het geluid denk, begin ik nog te kwijlen.

    Wel doen De Iron jongens het kalm aan met de impedantie. Rond de 8. Nice.
    Persoonlijk (mening dus) vind ik het niet-heet zijn juist een plus.

    Zag net nog op een site van een van de grote jongen impedanties van 15+; dat schreeuwt je tegemoet. Maar TS, misschien is dat juist wat jij zoekt???
    Vriendelijke groet, Gus

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik kwam dit nog tegen http://shedguitars.wixsite.com/fletcherpickups/p90s

    Handwound en erg goedkoop en je kan zelf je magneten bepalen. Zou het wat zijn?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Of deze

    https://alegree.myshopify.com/collec...-sized-pickups

    Erg intressant nu de pond zo laag staat.
    Laatst gewijzigd door Napoje; 12 januari 2017 om 12:57

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    misschien goede info voor de TS, wel Duits trouwens
    http://www.gitarrebass.de/workshops/...m_medium=email

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    laatst een setje Tonerider Hot90's in een gitaar gezet en ik kan zeggen dat het hardstikke goeie pups zijn. Ze klinken zoals een P90 moet klinken. Ze zijn niet héél sterk overwonden voor Hot P90's, een setje underwound Lollar P90's is maar een beetje softer.


    Voor de Toneriders kun je blind gaan. De afwerking en stevigheid van die pups is ook helemaal top.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top