Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Diatonic scale unravelled

    https://youtu.be/NBSTWBTpLo4

    De diatonische toonladder. Leer hem binnen 15 minuten!
    En als je hem al kent: knock yourself out met de jamtrack

    M.v.g.,

    Vincent Zaalberg

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Heb er nog beetje doorheen gescrollt want ik snap de titel niet zo goed. 'DE' diatonische toonladder bestaat volgens mij niet Wel 'een' diatonische toonladder., wat zowel C# majeur als Financing frygisch of whatever zou kunnen zijn, maar bijvoorbeeld niet een octatonische ladder, of een pentatnosche, of ladder die niet twee halve-toons intervallen gescheiden heeft door 2 of 3 hele-toons intervallen, en precies 7 noten heeft. Behandel je dat ook?

  3. #3

    Standaard

    Waarschijnlijk heel goed bedoeld, maar weer een schoolvoorbeeld van verkeerd/nietszeggend gebruik van terminologie. Fusion is spot on: elke toonladder met 5 hele en 2 halve stappen is diatonisch en zonder de context heb je er geen ruk aan...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Psies. Kan dus zoals ik al zei (maar mijn mobieltje vernaggelde) een C# majeur ladder of F frygisch of Bb mixolydisch of whatever zijn.

  5. #5

    Standaard

    Je gebruikt iig de pink hier. Maar het is op deze manier geen wonder dat de kerktoonladders zo verwarrend zijn voor gitaristen.

    Het enige wat deze video uitlegt, afgaande op de eerste paar minuten zijn vingerzettingen. Tot overmaat van ramp is de demo die aan de eerste vingerzetting voorafgaat ook niet bepaald helder. Met name doordat het meest interessante wat gebeurt noten zijn die nu juist niet in die toonladder thuis horen.

    Zo doe je dat, voor de goede verstaander dan. Scofield gaat natuurlijk niet uitleggen hoe je boxjes speelt. Maar ook die boxjes hebben alleen zin binnen een context. Overigens wel grappig dat Sco hier nergens als Sco klinkt.


  6. #6

    Standaard

    Hi,

    "Kan dus zoals ik al zei (maar mijn mobieltje vernaggelde) een C# majeur ladder of F frygisch of Bb mixolydisch of whatever zijn."
    Klopt helemaal Fusion. Vandaar dat ik het algemeen hou met "diatonic". Reden dat ik in deze video dus niet voor een ionische of lydische of andere kerktoonladder ben gegaan is dat ik kijkers in het kort het meest basale concept van de zeven toons ladder wil laten zien in beperkte tijd. Hoe zou jij dat verpakken/onder woorden brengen als dit het uitgangspunt is?

    Nu even over iets anders. Ik richt me nu vooral tot medegebruikers Fusion en Harald. Ik vind dat jullie ook in andere post onnodig kritisch/negatief uit de hoek komen. Kan dat misschien ook anders? Afkraken om het afkraken daar hebben een aantal posts wel iets van weg hoor. Sorry dat ik het zeg maar het klopt natuurlijk niet wat er wordt gezegd over wat nu toevallig mijn video is: "Tot overmaat van ramp is de demo die aan de eerste vingerzetting voorafgaat ook niet bepaald helder. Met name doordat het meest interessante wat gebeurt noten zijn die nu juist niet in die toonladder thuis horen." Daarnaast is het dus ook onnodig.
    Laten we het vooral een educatief forum houden jongens.

    M.v.g., Vincent

  7. #7

    Standaard

    "Tot overmaat van ramp is de demo die aan de eerste vingerzetting voorafgaat ook niet bepaald helder. Met name doordat het meest interessante wat gebeurt noten zijn die nu juist niet in die toonladder thuis horen."

    Leg eens uit wat daar niet aan klopt? Bij die bends (0'57") ga je buiten de toonsoort. Dat had je dan nog nuttig kunnen gebruiken door uit te leggen waarom dat net wat spannender/minder statisch klinkt dan de rest. Maar dat doe je niet. Sterker nog, effectief leg je in het stuk wat ik gekeken heb helemaal niets uit, behalve een vingerzetting.

    Voor wat betreft "meest basale concept van een zeven toons ladder", dat leg je dus juist totaal niet uit. Je speelt het alleen maar voor, zonder uitleg, en zonder context. Scofield legt in het filmpje wat ik hier gepost heb in 10 minuten alle kerktoonladders uit. Uiteraard wel voor een publiek dat wel eens een toonladder geoefend heeft. Maar hij laat in die tien minuten alle kerktoonladders horen, tegen een basisakkoord. Daarbij kiest hij ervoor om de grondtoon constant te houden. Met goede reden overigens. Daar heb je wat aan.

    Het is constructief bedoeld. De kritiek die je krijgt is terecht. Je kunt best spelen, maar qua tutorial is het niet geslaagd.

    Voor wie maak je die video's? Wat wil je ermee? Wat wil je dat iemand ervan opsteekt? Voor mij is het niet duidelijk.
    Laatst gewijzigd door Harald; 16 januari 2017 om 12:39

  8. #8

    Standaard

    Hi Harald,

    zoals je jezelf nu uitlegt daar kan ik wel wat mee. Praat ook prettig
    Hmm ik snap nu wel waarop je doelt. Voor iemand die theoretisch wat meer verdieping zoekt is deze video helemaal niet verhelderend.
    Ik zie ook aan de vragen die je onderaan je post stelt (voor wie? doel?) dat je het idee al hebt dat de video niet op die groep gericht is. Tenminste dat was niet mijn bedoeling.

    Het idee voor deze video is om de gitarist die nog nooit een do re mi fa so la ti heeft gespeeld in zo kort mogelijke tijd de praktische middelen te geven muziek te maken/te experimenteren met do re mi fa so la ti. Welke toonsoort, kerktoonladder of grondnoot, dat is dan stap twee voor een volgende keer. Vandaar de structuur: een voorbeeld, vakjes, muziek maken. Heel praktisch 1,2,3 achter elkaar net genoeg om de beginner zo ver te krijgen het te gaan doen. En inderdaad iets wat jij als een pijnpunt ziet: weinig woorden/uitleg. Dat zie ik dan weer als iets wat later komt.

    Maar de discussie is gelukkig nu toch constructief. Ik zou wel willen weten wat jij zelf in een voorbeeld stukje muziek zou spelen?
    Want dat noemde je bovenaan dat je dat niet helder vond. Dat is dan voor mij voor komende video's weer winst.

    M.v.g., Vincent

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Hoi Vincent, dat ik in andere draadjes op dit forum hele felle discussies heb gevierd staat los van dit draadje. Ik heb volgens mij geen onvertogen woord gezegd hier en alleen maar een constatering als vraag verpakt gesteld. Zeker niet zeiken om t zeiken! Jammer dat je 't zo opvat en mij excuus dat 't toch zo overkomt.

    Ja ik had op je vorige video ook commentaar. Was ook terecht trouwens was verder ook neutraal geleverd toch? Wellicht laat je dat meespelen?

  10. #10

    Standaard

    Als het bedoeld is als vingerzettinginstructie voor een simpele do re mi, beperk je dan eerst echt tot do re mi, maar benoem dat ook, en laat het even heel simpel horen. Liefst eerst letterlijk gezongen als do re mi. En dan tegen een drieklank aan. De stap om dat over de hele hals te doen komt pas later. Benoem het ook duidelijk als voorbeeld van de majeur of ionische ladder. Dat helpt mensen om het daadwerkelijk zinnig op te slaan. Nu begin je met een eerste zetting vanuit G. Maar omdat jij vanuit C majeur denkt, krijg je een vreemd resultaat. Het eerste wat je hoort is nl. van G tot G, geen normale do re mi, maar een mixolydische ladder. Zoals anderen al gemeld hebben, die context is echt essentieel in een verhaal over toonladders. Laat evt, gewoon een C noot als pedaltone horen terwijl je de ladders speelt.

    Voor gitaristen die inderdaad in staat zijn redelijk zelfstandig via internet te leren spelen mag het geen probleem zijn om met zeer summiere instructie vervolgens die ladder over de hele hals uit te werken. En meer dan een A4tje met wat boxjes, en een gitaarhals waar de hele ladder op staat heb je feitelijk niet nodig daarvoor. Het medium video voegt niet echt iets toe hier. Waar die video nuttig wordt, is als je straks daadwerkelijk laat horen, hoe die verschillende modes binnen hun context klinken. Maar, en dan kom je bij dat andere punt uit, een demo is er niet om te laten horen hoe leuk je kunt spelen, of wat je allemaal kan op zo'n akkoord op schema. Uiteindelijk kun je meestal tenslotte vrijwel volledig chromatisch spelen, als je wilt. Als je een mode (en ook majeur en mineur zijn modes) wilt demonstreren moet je ter wille van de demonstratie alleen noten binnen die mode gebruiken.

    Zie die video van Scofield. Hij speelt ook verderop in die video, een enkele fout daargelaten, steeds heel netjes binnen het stramien dat hij demonstreert. Eén van de resultaten is gelijk dat hij geen seconde als Scofield klinkt. En daar kun je ook weer iets belangrijks van leren.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top