Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Interessante akkoorden

    Misschien is hij er wel maar ik had nog geen thread gezien over interessante akkoorden.
    Een eerste akkoordje om mee te beginnen:

    https://youtu.be/qlXqr-0Lb0Q

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zou 'm in context plaatsen, dus voorbeelden geven waarbij je dit akkoord gebruikt, anders blijft het maar een interessant akkoord.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    En ik vind je voicing ook niet echt mooi. Een kwint, geen kleine terts, de m7 twee keer, waarbij één keer 'on top'....

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Sorry wel kleine terts

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    En ik vind je voicing ook niet echt mooi. Een kwint, geen kleine terts, de m7 twee keer, waarbij één keer 'on top'....
    Ben het wel hiermee eens. Die dubbele m7 krijgt (te) veel aandacht van je oren, inderdaad vooral door
    de A als hoogste noot, waardoor ik het akkoord praktisch hoor als een variant van een A-akkoord, in dit geval Asus2sus4 (sus-akkoorden klinken ook zo 'open' en 'licht' net als dit akkoord).
    Normaliter wordt of de grondtoon verdubbeld of de kwint, bij andere chord-tones leidt dit regelmatig tot het horen van een andere grondtoon.

    De kwint wordt heel vaak weggelaten dus dat vind ik niet een heel groot probleem, maar in deze voicing zou een kwint niet misstaan om meer een Bm-sonoriteit te krijgen i.p.v. een A-sonoriteit.

    Daarnaast zou ik het akkoord gewoon een Bm11 noemen i.p.v. een Bm7/11. Ik zie geen toegevoegde waarde om er een 'slash-akkoord' van te maken. Heb je daar een speciale reden voor? Immers, zodra je akkoord een septiem heeft is elke extensie per definitie een extensie bovenop die septiem, anders wordt het een add-akkoord. Bm11 impliceert dus een kleine septiem.
    Laatst gewijzigd door Gesualdo; 29 december 2016 om 17:09

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Oh leuk, een Dsus2/6

    Een akkoord wordt er niet interessanter op met een 'voicing volgens de regels'.
    Het zijn juist de ongebruikelijk grepen die je op ideeën brengen.

  7. #7

    Standaard

    Niemand zegt dat toch?

    Fusion en ik zeggen alleen dat we dit geen geweldige voicing vinden voor een Bm11, that's all.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht

    Daarnaast zou ik het akkoord gewoon een Bm11 noemen i.p.v. een Bm7/11. Ik zie geen toegevoegde waarde om er een 'slash-akkoord' van te maken. Heb je daar een speciale reden voor? Immers, zodra je akkoord een septiem heeft is elke extensie per definitie een extensie bovenop die septiem, anders wordt het een add-akkoord. Bm11 impliceert dus een kleine septiem.
    Een 11 akkoord veronderstelt ook een 9. Als er geen 9 inzit, is Bm7/11 correct.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Een 11 akkoord veronderstelt ook een 9. Als er geen 9 inzit, is Bm7/11 correct.
    Noooo!!! Not again!!!

    Haha

    Deze discussie hebben we eerder gevoerd en ga ik niet nog een keer overdoen. Wellicht in 2017

  10. #10

    Standaard

    open E !!! Hoewel open A is ook geil

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top