Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Magnat sub 16A

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard Magnat Motion Sub 16A

    "zelf- ver- en herbouw van (transistor en buizen) versterkers, luidsprekerkasten, effectpedalen, etc !"
    Nou, dan moet ik hier zijn geloof ik... ook al betreft het een hifi dingetje.
    Nou ja, hi... en fi ook niet want hij is kapot.

    Mijn geliefde subwoofertje blaft niet meer... er komt alleen nog maar een luide brom uit, die niet harder of zachter wordt als er aan de volumeknop gedraaid wordt en die langzaam wegsterft als de knop op uit gaat.
    Wel of niet iets op een ingang aangesloten maakt geen verschil in de brom.

    Dus het ding opengeschroeft, want er valt nu toch al niets meer aan te verknoeien, tadaa.
    Kom ik het volgende tegen (big pic!):



    De pre- en de power-amp zitten dus normaal over elkaar heen gemonteerd (even in gedachten dichtvouwen). Het lijkt er donders veel op dat de elco middenonder op de pre-amp veel te heet is geworden...
    hoe test ik dit, is dit nog te repareren, hoe voorkom ik dat dit weer gebeurt?

    Het soldeerwerk aan de achterkant van de power-amp ziet er nog netjes uit, die schade lijkt mee te vallen.

    Hier het schema.

    Iemand een andere mening dan "gooi weg en koop een nieuwe"?
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 9 januari 2017 om 21:35
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Hmmm, die bovenste pcb heeft ook in het broodrooster gezeten zo te zien.
    Denk dat er wel meer buiten de specificaties meet maar het is allemaal analoog spul wat te vervangen is.

    Pak de multimeter en elco tester en kijk wat er defect is. Is allemaal goedkoop spul om te vervangen en kapotter kan het toch niet

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Het lijkt er donders veel op dat de elco middenonder op de pre-amp veel te heet is geworden...
    Ja, maar die is denk ik niet het probleem. Da's alleen de kous maar. Ik maak me visueel meer zorgen om C1, de 3300µF elco die op de bovenste print links naast het eindversterker-IC zit. Die lijkt bol te staan. Sowieso zit die ook het dichtst bij de hittebron, daar waar die print zwart is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    hoe test ik dit, is dit nog te repareren, hoe voorkom ik dat dit weer gebeurt?

    Het soldeerwerk aan de achterkant van de power-amp ziet er nog netjes uit, die schade lijkt mee te vallen.

    Hier het schema.

    Iemand een andere mening dan "gooi weg en koop een nieuwe"?
    Check de voedingsspanningen maar met een Voltmeter. Wat de hoofd-voedingsspanningen zijn weet ik niet, want de trafo-spanningen zijn niet gespecificeerd, maar de grote elco's C1 en C2 tegen het koelprofiel aan zijn 25V dus dat staat er maximaal aan DC-spanning op. De spanningen moeten qua waarde gelijk zijn.

    Ik denk dat die bolle elco z'n capaciteit kwijt is, dat verklaart de brom en je zult daar een effectief lagere DC-spanning meten. Op een scoop zul je gelijkgerichte halve sinussen zonder afvlakking zien.
    Check ook of over die zenerdioden DZ1 en DZ2 in het zwarte gedeelte beide 15V staat, dat zal ws niet zo zijn.

    Erg dom ontwerp met de elco's tegen het koelprofiel aan, ws nog goedkope 85˚C-types ook voor extra snelle veroudering.

    Als je de grote elco's vervangt, doe dan meteen beide en steek er dan 105˚C-types in van deugdelijke makelij.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Dankjewel heren Sander en Plant.
    C1 staat inderdaad bol aan de bovenkant. We zullen er eens een multimeter tegenaan houden.
    Meer apparatuur heb ik niet maar het begin is er.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top