Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard HNPD: TC Electronic Nova System



    Ik heb snode plannen met dit apparaat, maar alleen indien hij mij bevalt. Dit was het resultaat van het eerste uurtje dat ik ermee speelde; en ik heb geen zin om het te vertalen

    My Nova System arrived today, so I fired up my Orange OD80, and put both my current pedalboard and the Nova in a blind loop switcher and started testing the Nova! Here are my first findings.

    1. That tempo LED is annoying as fck. It's flashing like crazy and every patch in a different tempo.
    2. The Nova is noisy. I could hear the flickering of the LEDs in the sound produced by the unit.
    3. Selecting patches is also very cumbersome.
    4. Can't tune down to C, but there's a fix for that.

    But generally speaking, I'm pretty impressed by what it can and how the controls work. On to the sounds! I've tried to mimic the effects I gathered over the years, so this is really biassed and unfair to the Nova, but still.

    _Overdrive / Distortion_
    The Overdrive lacks definition and punch, so I quickly ended up in the Distortion mode. I like the sound of it, but switching back and forth to my Coron Distortion 15 clone made the Nova look bad. The Coron is way snappier and has a lot more mid/roar.

    _Phaser_
    I love my Ross phaser; nothing I've tried came close to the musicality and richness of it. The Nova fails in that department too, especially with the Distortion on. This is quite a let down for me, as I really did not like the Nova's Phaser.

    _Compression_
    I use my Coron Compressor 20 (which is an Ibanez CP 830 clone) for adding sustain and some boost/dirt. The Nova covers this perfectly with the Sustain compressor, and beyond! The Nova scores points for this.

    _Delay_
    The Nova should win this hands down, as I don't really love Mad Professor Deep Blue Delay clone, but it is a tie; and the jury elected the DBD instead of the Nova if it really had to choose

    _Octaver_
    I can be really short about this: my MicroPOG owns the Nova's Octaver, with ease. The Nova Octaver has a lot wobbliness on the low notes, can't mix wet/dry properly, and does only an octave up, or down. The tracking on the MicroPOG is way, way better and it just sounds so much better, clearer and the mixing of dry, plus one and minus one octave is really nice.

    _Boost_
    My Xotic EP Booster clone does what it needs to do: add volume, and some highs. I haven't found the controls for the Nova Boost yet, so this one is for an other day.

    _Noise gate_
    My iSP Decimator G-String clone is absolutely perfect, with only one knob. Nova's Gate is quite difficult to set up, so it might be ok too; but the iSP clearly wins because of the ease of use.

    _Tuner_
    The Nova can't tune my default tuning: D with a dropped C. Yes, it can be hacked to do so, but this is clearly a major mistake by TC. Then again; nothing beats my Turbo Tuner ST200, which will always be my tuner of choice.

    These are all the effects I have on my pedal board, so I haven't tried any of the other effects the Nova has. As I said before, it's all pretty biassed because I know and love the effects I have picked over the years for my board, but this is the standard new gear must reach or exceed in order to replace my old stuff.

    The most important pedal on my board is my drive, and while I did not hate the Nova Drive, I certainly did not fall in love with it.

    Now let's see what we can mod on this machine
    Het komt er op neer dat ook dit alom geprezen multi-effect last heeft van het feit dat je vast zit aan de effecten die er in zitten; maakt niet uit hoeveel parameters een phaser heeft: hij klinkt of hij klinkt niet. En als je vindt dat hij niet klinkt heb je pech.
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 6 januari 2017 om 12:50

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2007
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    626

    Standaard

    Ik heb hem ook een tijdje gebruikt, met een losse distortion en wah ervoor, en het was best bruikbaar, maar:
    -Phaser is inderdaad nogal unimpressive
    -Chorus veel te slap, ik moest bij pitch een detune gebruiken om een beetje een rijke chorus-sound te krijgen
    -Wel mooie reverb en delay sounds, maar:
    -Taptempo instellen werkt heel gaar; waar je bij bv. Line6 met een keer of 3 tappen al het juiste resultaat krijgt had de TC een keer of 6 nodig om te komen waar je wilt. Zwaar irritant als je regelmatig live dubreggae speelt waarbij je precies de 1/8 met punt in tempo wilt hebben.

    (Nu al een tijdje geswitched naar een Line6 HD500x, en hoewel die veel uitgebreider is met een steilere learning curve bevalt die veel beter. Je hebt per effect zoveel varianten dat er eigenlijk altijd wel wat naar je smaak bij zit. Plus dat je makkelijker tussen patches of in manual mode switcht en hem ook met 4cm kan gebruiken. Eerst een tijdje de preamps van de HD500x gebruikt en direct de eindtrap in, beviel zo goed dat ik geen losse pedalen meer nodig had, en je bent supersnel opgebouwd)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    4cm is 1 van de dingen die ik aan wil pakken; aangezien het drive board analoog is moet je het analoge signaal af kunnen tappen om via een send/return te laten lopen. Ik wil misschien zelfs zo ver gaan om het hele drive board te vervangen met een eigen (pluggable) drive; mits ik het allemaal uitgedokterd krijg.

    Als het een blijver is ga ik het geheel ook in een 3HE-behuizing stoppen en met een midi controller besturen.

  4. #4

    Standaard

    In het menu kan je het tap tempo lampje uitzetten. Van de boost is volgens mij alleen het volume aan te passen, je hebt wel de EQ evt maar die is voor het geheel.

    Ik kon niet wennen aan al die bliebjes en ruisjes dus heb heb verkocht, maar verder is het een mooi apparaat.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Het komt er op neer dat ook dit alom geprezen multi-effect last heeft van het feit dat je vast zit aan de effecten die er in zitten; maakt niet uit hoeveel parameters een phaser heeft: hij klinkt of hij klinkt niet. En als je vindt dat hij niet klinkt heb je pech.
    Ja, dat is het hele idee achter een multi effect natuurlijk, dat weet je van te voren. Het heeft niet zo veel zin om 1 voor 1 al je pedalen te gaan vergelijken met de effecten in een multi effect, zoals jij doet in je recensie. Het voordeel van een multi effecten is juist dat je meer effecten hebt en die op allerlei manieren kan schakelen. De effecten in een multi effect klinken bijna nooit zo goed als de losse pedalen die je na lang zoeken hebt uitgekozen en waar je aan gehecht bent. Dat kun je ook niet verwachten van een goedkoop multi effect met een prijs van slechts enkele losse pedalen.

    Ik zou ook niet na 1 uur al je conclusies trekken. Het duurt even voor je alle ins en outs van een mutli effect kent.
    Laatst gewijzigd door apekop; 6 januari 2017 om 19:02
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jammin J Bekijk bericht
    Ik kon niet wennen aan al die bliebjes en ruisjes dus heb heb verkocht, maar verder is het een mooi apparaat.
    Dit zitten voornamelijk in het drive-gedeelte; en die wil ik gaan modificeren en misschien zelfs vervangen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Ja, dat is het hele idee achter een multi effect natuurlijk, dat weet je van te voren. Het heeft niet zo veel zin om 1 voor 1 al je pedalen te gaan vergelijken met de effecten in een multi effect, zoals jij doet in je recensie. Het voordeel van een multi effecten is juist dat je meer effecten hebt en die op allerlei manieren kan schakelen. De effecten in een multi effect klinken bijna nooit zo goed als de losse pedalen die je na lang zoeken hebt uitgekozen en waar je aan gehecht bent. Dat kun je ook niet verwachten van een goedkoop multi effect met een prijs van slechts enkele losse pedalen.
    Dat is precies wat ik ook zeg in mijn review. Ja het is oneerlijk, maar wel waar het bij mij om draait. Alle effecten die ik koop zullen aan mijn verworven hoogte van mijn lat moeten voldoen, of falen. En een beetje minder is niet erg, maar de phaser is echt niet fijn.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Ik zou ook niet na 1 uur al je conclusies trekken. Het duurt even voor je alle ins en outs van een mutli effect kent.
    Dat klopt ook, en ik heb alleen de effecten gecheckt die ik eerder zelf gebruikte. Reverb en andere zaken zijn dus nieuw voor mij, net als delay presets per patch en zo. Dus onder de streep is het misschien wel een match, maar de drive, phaser en octaver zijn in ieder geval een stuk minder dan mijn huidige pedalen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Ik heb de Nova even uit elkaar gehaald en zit nu naar het drive bordje te kijken.



    Hier even wat aantekeningen:
    * PGA2311 volumeregelaar
    * JRC2068 dual opamp
    * 2x NE55232 dual opamp
    * GD441DY 4x SPST switch

    Dus geen AD-conversie, dus hackbaar! In theorie is een effectloop na de drive dus heel simpel, net als het vervangen van het bordje door een andere drive; al is de gain- en toonregeling mij nu nog een raadsel omdat ik geen digitale pots gevonden heb.
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 7 januari 2017 om 00:09

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Dus je vindt het een flutding maar gaat er wel proberen iets van te maken? Hm, ik weet niet, ik vind het logischer om iets aan te passen waar je al 80% tevreden over bent. Maar goed, onze hobby heeft vele mogelijkheden en uitdagingen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Dus je vindt het een flutding maar gaat er wel proberen iets van te maken? Hm, ik weet niet, ik vind het logischer om iets aan te passen waar je al 80% tevreden over bent. Maar goed, onze hobby heeft vele mogelijkheden en uitdagingen
    De drive, phaser, en octaver zijn niet naar wens. De gate waarschijnlijk ook niet, maar de rest zou zomaar wel ok kunnen zijn. Het Drive-bordje blijkt "hackbaar", en de phaser wil ik toch pre-gain hebben, net als de MicroPOG. Het oproepen van patches is ook niet handig, en zeer gelimiteerd; maar dat los ik op met Midi.

    Ik heb ook alleen de effecten getest die ik in mijn huidige set-up ook gebruik; en ook in een enkele setting. Settings per patch, spill-overs, effecten die ik nog neit in mijn setup heb, etc, zijn allemaal extra's.

    Dus "flutding"? Nee, maar as-is niet handig of volledig.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    De drive, phaser, en octaver zijn niet naar wens. De gate waarschijnlijk ook niet, maar de rest zou zomaar wel ok kunnen zijn. Het Drive-bordje blijkt "hackbaar", en de phaser wil ik toch pre-gain hebben, net als de MicroPOG. Het oproepen van patches is ook niet handig, en zeer gelimiteerd; maar dat los ik op met Midi.

    Ik heb ook alleen de effecten getest die ik in mijn huidige set-up ook gebruik; en ook in een enkele setting. Settings per patch, spill-overs, effecten die ik nog neit in mijn setup heb, etc, zijn allemaal extra's.

    Dus "flutding"? Nee, maar as-is niet handig of volledig.
    Ik snap de opmerking van Mitch wel. Ik vraag na het lezen van je posts me toch ook de reden af waarom je deze Nova dan hebt gekocht? Als je niet tevreden bent over de effecten van de Nova die je noemt en wel over je pedalen, dan kun je toch beter gewoon een paar extra pedalen kopen die je nog mist? Wat zou de Nova moeten brengen voor je?
    Laatst gewijzigd door apekop; 9 januari 2017 om 09:33
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top