Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Gitaarschool beginnen

    Hi, hopelijk kan iemand mij hier meer info geven.

    Ik geef namelijk enkele jaren al gitaarles. Nu krijg ik contant (zwart) uitbetaald. Dit is begonnen als bijverdienste, maar wil dit graag gaan uitbreiden. Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik neem aan dat ik mij moet inschrijven bij KvK, maar is het bijvoorbeeld nodig om hier een diploma voor te hebben?

    Heeft iemand hier ervaring mee en wie kan mij meer tips geven? Ik hoor het graag!

  2. #2

    Standaard

    Ik heb i.i.g. 1 tip voor je: als je dingen doet die niet toegestaan zijn (zoals zwart werken), dan is het niet handig om ze op het internet te vermelden. Dan is in het geval dat je bij een onderzoek e.e.a. wilt ontkennen namelijk een beetje lastig...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Starten doe je bij de KVK, niet alleen je inschrijving in het handelsregister, maar ze verzorgen
    ook trainingen en workshops (vaak gratis) specifiek voor startende ondernemers...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    je schrijft je in bij kvk deze stuurt een bericht naar de belasting dienst.
    Waarna je een keer bericht krijgt om je btw afgifte in te vullen.
    Maar ook andere zaken als Buma krijg je mee te maken.
    Gaat dan ook van zelf.
    Wat je bij moet houden (althans dat was altijd zo).
    Een kasboek, bankboek en een systeem van administratie.
    Dit kan zijn bank systeem of factuur systeem.
    Later weer switchen mag niet.
    Bank/contant systeem wil zeggen dat je alleen het geld wat binnen komt en ook echt uitgeeft verwerkt in je administratie als zijnde verlies of winst.
    Bij een factuur systeem reken je met facturen die je uitschrijft of ontvangt dus ook als je ze nog niet echt hebt betaald.
    Dit laatste systeem word het meest gedaan.
    Maar als je een kleine ondernemer bent heeft het eerste ook zijn voordelen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door krapul Bekijk bericht
    Hi, hopelijk kan iemand mij hier meer info geven.

    Ik geef namelijk enkele jaren al gitaarles. Nu krijg ik contant (zwart) uitbetaald. Dit is begonnen als bijverdienste, maar wil dit graag gaan uitbreiden. Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik neem aan dat ik mij moet inschrijven bij KvK, maar is het bijvoorbeeld nodig om hier een diploma voor te hebben?

    Heeft iemand hier ervaring mee en wie kan mij meer tips geven? Ik hoor het graag!
    Voor heel veel beroepen hoef je tegenwoordig geen vakdiploma meer te hebben, dus ook niet voor muziek leraar of hoe je jezelf wilt omschrijven.

    Google eens op ik wil een eigen zaak beginnen. of neem contact op met de kamer van koophandel.

    Succes

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Voor de meeste handel en beroepen hoef je geen enkel diploma te hebben. Administratie kun je al via Excel doen.... bonnetjes sparen...!!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Voor de meeste handel en beroepen hoef je geen enkel diploma te hebben. Administratie kun je al via Excel doen.... bonnetjes sparen...!!
    Zwart werken begint pas zwart te worden, als je de grens overschrijdt waaronder je over je inkomsten (na aftrek aftrekbare kosten) geen belasting hoeft te betalen.
    Klinkt ingewikkeld?
    Onder de ongeveer €7500 hoef je geen btw, inkomstenbelasting etc etc etc.

    En omdat dat ieder jaar verandert die grens, kijk je dat na of laat je dat door een fiscale adviseur na kijken.
    Verliezen uit drie voorgaande en zeven komende jaren zijn verrekenbaar. Als je het goed aanpakt. Zo niet, heb je het nakijken.

    Een fiscalist kost betrekkelijk weinig en kan je voor een hoop zorgen en naheffingen behoeden.

    Ik zou zeggen: niet penny wise pound foolish...., pak het snugger aan. Maar, je mag zelf kiezen hoor.
    Ik ben niet je man. Dat staat vast.

    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Zwart werken begint pas zwart te worden, als je de grens overschrijdt waaronder je over je inkomsten (na aftrek aftrekbare kosten) geen belasting hoeft te betalen.
    Klinkt ingewikkeld?
    Onder de ongeveer €7500 hoef je geen btw, inkomstenbelasting etc etc etc.

    En omdat dat ieder jaar verandert die grens, kijk je dat na of laat je dat door een fiscale adviseur na kijken.
    Verliezen uit drie voorgaande en zeven komende jaren zijn verrekenbaar. Als je het goed aanpakt. Zo niet, heb je het nakijken.

    Een fiscalist kost betrekkelijk weinig en kan je voor een hoop zorgen en naheffingen behoeden.

    Ik zou zeggen: niet penny wise pound foolish...., pak het snugger aan. Maar, je mag zelf kiezen hoor.
    Ik ben niet je man. Dat staat vast.

    Vriendelijke groet, Gus
    Joh......!!!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    De enige luxe die ik mij als zzp'er mezelf permiteer, is een goede boekhouder. Hij doet 4x per jaar mijn btw-aangifte, 1x per jaar mijn jaarverslag en 1x per jaar mijn prive-aangifte. Dat kost mij bruto zo'n €1500,- per jaar, wat je ook nog eens als kosten kan opvoeren. Een goede boekhouder verdient zichzelf terug.

    Over de eerste €25000,- winst (zeg maar omzet minus kosten) betaal je geen inkomstenbelasting. Daarna volgt €3000,- ondernemingsaftrek en daar bovenop komt de eerste 3 jaar nog de startersaftrek. Kortom, als je zover bent dat je belasting moet gaat betalen, verdien je al gauw meer dan €2350,- netto.

    Maak een goed ondernemingsplan. Hievan kan je blanco templates downloaden, bv via de Rabobankwebsite. Stel jezelf doelen en evalueer die per kwartaal. Kies een bank die bij je past. Zo heeft Knab gunstige tarieven voor kleine ondernemers. Of bv een bank met een gunstig geprijst systeem om pinbetalingen te accepteren. Ik probeer zo weinig mogelijk met cash te werken. Geld storten kost bij de meeste banken zo'n €7,- per storting, dus een pinsysteem is al gauw goedkoper.

    Succes!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ohw ok..... mijn boekhouder kost mij een paar honderd EUR en levert mij duizenden euro's per jaar op...... wellicht doe ik wat fout of woon ik in een wat minder interessante plek van ons land....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top