Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Hnud!

  1. #1

    Standaard Hnud!

    Huh!? HNUD??? Zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...-D-)&p=3285967

    Maar ik kon het niet eerder melden, aangezien het niet gebeurd zou zijn zonder filmpje volgens de meesten hier...

    Best grappig, zo'n ding

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard



    Proficiat man, leuke ukelele!
    Een dikke streep is ook een lijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Leuk filmpje Harald! Wat voor uke is het precies? lijkt alsof de hals wat langer is.

    Ik heb zelf een haat/liefde verhouding met de ukelele. Het is nu (helaas) echt een hype/gimmick geworden en ik heb ook wat leerlingen die er nu mee komen aanzetten. Lijkt de laatste tijd wel of iedereen ukelele gaat spelen. Zelf heb ik al heel wat jaren een (slechte) sopraan. Het is wel even leuk maar het inspireert me niet genoeg. Je kan er genoeg leuke dingen op spelen (dat hebben al veel mensen bewezen), maar ik blijf het een soort van gehandicapte gitaar vinden. Ook qua klank spreekt het me niet genoeg aan om me er nog verder in te verdiepen (buiten het feit dat ik al genoeg snaar instrumenten bespeel die ik veel mooier en interessanter vind).
    Laatst gewijzigd door apekop; 1 januari 2017 om 12:17
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  4. #4

    Standaard

    Mijn dochters wilden ineens een ukelele. Nu kende ik alleen die speelgoeddingetjes van 30 euro. Daar kun je nauwelijks op spelen. Was voor mij wel een eis dat het dan ook gewoon een muziekinstrument is, en niet alleen een speeldingetje wat even stemvast is als een met helium opgeblazen zwevende kiezer. Dit is een Tenor. Dat is ook wat ik bij mensen als Jake Shimbukuro zie. Sopraan en Concert maat is mij te klein. Hier kun je best wat mee, en de sound is niet beroerd. Maar goed, deze is dan ook een stuk duurder. Massief bovenblad, mooi afgewerkt. Je hebt iig het idee dat je een muziekinstrument in de handen hebt. En de klank vind ik op de opname nog behoorlijk goed. Zelfs de hogere noten gaat nog goed. Die speelgoed dingen zijn hooguit leuk voor kampvuur akkoorden op de eerste 3 frets.

    Zit juist te denken aan een 10 lessen kursusje voor kids met Ukelele. In tegenstelling tot mandoline neem je alles 1 op 1 mee naar gitaar. En door de maat van een ukelele, en het feit dat je maar 4 snaren hebt is het heel toegankelijk. Veel grepen zijn met 1 of 2 vingers, een beginner (zelfs kinderen ) kan al snel wat liedjes spelen. Dat is voor kinderen op een gitaar al snel een stuk lastiger.

    Wat interessant betreft, Georges Formby hoef ik qua zang niet te horen. Maar de slagsolootjes die hij tussendoor doet hebben wel wat. En de huidige generatie ukelelisten is deels toch wel erg leuk. Niet dat ik nu avondvullend ukelele ga spelen. Maar één of twee nummers inpassen zie ik me wel doen bij optredens.

  5. #5

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Zit juist te denken aan een 10 lessen kursusje voor kids met Ukelele. In tegenstelling tot mandoline neem je alles 1 op 1 mee naar gitaar. En door de maat van een ukelele, en het feit dat je maar 4 snaren hebt is het heel toegankelijk. Veel grepen zijn met 1 of 2 vingers, een beginner (zelfs kinderen ) kan al snel wat liedjes spelen. Dat is voor kinderen op een gitaar al snel een stuk lastiger.
    Dat kan ook op gitaar als je alleen de hoogste 3 of 4 snaren gebruikt. Eventueel met capo in de vijfde positie dan zit je op ukelele hoogte.

    Heb je op jouw tenor ukelele de 'laagste' snaar G ook een octaaf hoger gestemd? Dat is het enige lastig bij het omzetten van gitaar naar een ukelele, dat de laagste snaar een octaaf hoger is, behalve bij een bariton dan. Dat maakt het wel lastiger om fingerpicking dingen te arrangeren omdat je toch vaak de bas snaren' mist.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  7. #7

    Standaard

    De feel is toch wel significant anders dan bij gitaar. Bovendien heb je die twee snaren wel nog over. Die snaren NIET aanslaan is juist voor beginners heel lastig. En die geoctaveerde snaar geeft ook een heel ander karakter.

    Er zijn wel mensen die die snaar niet octaveren, maar dan mis je dat typische in de voicings op een ukelele weer.

    Bariton is trouwens hetzelfde gestemd als de vier laagste snaren van de gitaar.

    Los daarvan, die dingen hebben een heel hoge aaibaarheid en toegankelijkheid. En ook al moet je die speelgoeddingen niet hebben, je hebt al een redelijke concertukelele voor een behapbaar bedrag. Die goedkope beginnersgitaartjes zijn duurder (niet de blokker of aldi variant, die is gewoon onspeelbaar, maar zeg de 70 a 80 euro categorie) en daar is zelfs als je kunt spelen geen fatsoenlijk geluid uit te halen.

    Moet ik wel zeggen dat een tenor uke sowieso al een stuk minder dozig klinkt dan een concert, never mind een sopraan. Die kastjes zijn gewoon echt klein. Tenor is qua maat kast vergelijkbaar met een viool.
    Laatst gewijzigd door Harald; 1 januari 2017 om 22:10

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    De feel is toch wel significant anders dan bij gitaar. Bovendien heb je die twee snaren wel nog over. Die snaren NIET aanslaan is juist voor beginners heel lastig. En die geoctaveerde snaar geeft ook een heel ander karakter.

    Er zijn wel mensen die die snaar niet octaveren, maar dan mis je dat typische in de voicings op een ukelele weer.

    Bariton is trouwens hetzelfde gestemd als de vier laagste snaren van de gitaar.

    Los daarvan, die dingen hebben een heel hoge aaibaarheid en toegankelijkheid.
    Klopt, maar op gitaar is dat goed te doen voor kinderen die pas les hebben akkoorden met alleen 3 of 4 snaren. Ik denk dat het net zo makkelijk is op gitaar als op ukelele. Sommige kinderen vinden juist een ukelele moeilijker bij sommige akkoorden vanwege de kleinere vakjes en de manier van vasthouden.

    Ik vind de echte ukelele stemming ook wel die met de hogere lage snaar. Maar de klank van een ukelele spreekt me gewoon niet echt aan. Ik heb ook wel moeite met die aaibaarheids-factor die er toch altijd overheen hangt. Ik vind eigenlijk vooral de ouderwetse Hawaï stijl wel leuk.

    Maar ik wens jou veel plezier met de uke! (dan ga ik weer gitaar oefenen...)
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Harald, welke ukelele heb je precies (merk en prijs)?
    Ik heb naar aanleiding van dit topic toch weer mijn ukelele van de kast gepakt en afgestoft. Ik heb er een lage g opgelegd en dat bevalt me veel beter. Ik heb hem nu ook bij wijze van experiment helemaal in kwarten gestemd. Voor mij is dat veel logischer en ik kan er veel meer mee zo, aangezien ik die kwarten stemmingen ook van mijn bas gewend ben, en uiteraard de laagste 4 snaren van een gitaar. Het houdt je ook een beetje weg van de typische ukelele voicings.

    Wie weet ga ik nu een fatsoenlijke aanschaffen. Prijs maakt niet zo veel uit. Wel moet hij 100% zuiver zijn (ook boven de 12e fret!), niet te slappe snaarspanning hebben en liefst ook nog een goede pickup. Iemand nog tips?
    Laatst gewijzigd door apekop; 2 januari 2017 om 16:18
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  10. #10

    Standaard

    Ik heb een Lanikai, TSE geloof ik. Massief spruce top. Tenor maat. Ik heb ze goedkoper gezien op internet, maar kreeg er wel een goede tas, en een goede set reservesnaren bij. Hij was 179 of 189 geloof ik. Daarmee was de deal dan weer beter dan de goedkoopste die ik op internet vond.

    Als je bij Thoman kijkt vindt je wel meer. Maar een massieve top is al snel wat duurder.

    Als je wilt bassen, er is een akoestische ukelele bas. ZIet er niet uit, snaren voelen raar (een soort dik zwart nylon), maar dat ding klinkt echt behoorlijk goed zo gauw je het inplugt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top