Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Herhaling is saai maar je kan een probleem in vele varianten aanvliegen. Het toverwoord is deduceren en implementeren.

    Daarnaast is het helaas zo dat niet iedereen het even snel oppikt, je kan iets tot in den treuren oefenen en die progressie even snel weer kwijtraken daar waar de ander vrolijk op verder bouwt.

    Als derde, niet onbelangrijk fenomeen in het 100% kunnen leveren in gestreste situaties (dwz als anderen meeluisteren), leer het 120% zodat je wat buffer hebt.
    Hoe dat werkt: als je het een keer foutloos op je slaapkamer speelt zegt dat weinig, je moet dat breder zien. Neem jezelf op en speel het 10 keer achter elkaar. Als je 7 keer foutloos speelt zit je op 70%. Als je dan weet dat voor publiek er nog 30% van af gaat weet je waar je staat.
    Dan ga je dus weer naar punt 1.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 30 december 2016 om 15:48
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12

    Standaard

    En die solo spelen zonder met de plaat mee te spelen. Clicktrack of drum kan, maar dat kun je ook weg laten. Als je met de plaat meespeelt hoor je het origineel. Dat is goed, om een perfecte kopie te oefenen, zodat je kunt checken, maar uiteindelijk moet je het zonder het origineel ook kunnen.

    Mijn ervaring is dat er van de gitarist vaak verwacht wordt dat hij alles precies naspeelt, en van de bassist al iets minder, tenzij het heel typerend is. Toetsen, wisselt, in een goede serieuze top 40 band, wel, zelfs incl. de goede geluiden. Bij het gemiddelde cover bandje is het al minder. En de drummer... soms lijken we al blij te zijn als die tot 4 kan tellen. Drummers die een partij letterlijk tot in de puntjes naspelen ben ik nog niet tegengekomen. Meestal zijn de basisgrooves op zijn best al redelijke benaderingen. Laat staan de breaks. Misschien is het ook eerder zo dat gitaristen het vooral van zichzelf verwachten, dat letterlijk en exact naspelen. Zou zomaar ook nog kunnen...

    En wat Duhsjaak ook al aan gaf, je moet dat ding gewoon echt in je hoofd hebben zitten. Een deel van het oefenen doe je dus zonder gitaar. Pleur die cd in de cd speler in de auto, en luister dat nummer met repeat. Als je handen op zich aardig weten wat je moet doen is luisteren vaak zeker zo effectief, als spelen. Spelen is belangrijk, maar vooral als de partij technisch nog verfijning nodig heeft.

    Het nadeel van puur op muzikaal geheugen spelen kan soms zijn dat je gewoon een vingerzetting pakt die voor de hand ligt*, maar die afwijkt van hoe je het eigenlijk speelt. Dan zet je je spiergeheugen op het verkeerde been. En dat is niet handig. Dus bij het oefenen essentieel dat je steeds dezelfde vingerzetting gebruikt.

    * Ik heb ooit zelfs een eigen fingerstyle nummer in een compleet andere toonsoort gespeeld. Op een gegeven moment liep ik vast. Toen realiseerde ik me pas dat ik het ipv in A in C aan het spelen was

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    En speel het in verschillende snelheden en combineer dat met verschillende grooves. Je moet ermee kunnen spelen, er rondjes omheen draaien, uitstapjes maken en weer terug. Er lol mee hebben.

    Dat is een beetje het hele eiereten, jezelf naar een positie toewerken dat je dat ding owned. Als je maar 1 manier kent om een solo te spelen is dat een hit & miss affair en in die situatie wil je niet zitten.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Misschien de slechtste tip, maar hij werkt wel, als je je ertoe kunt zetten:
    Gewoon schijt aan hebben als het een keer mis gaat, en als het een keer mis gaat, dan niet twijfelachtig maar gewoon keihard.
    Je komt er dan achter dat dat niemand wat uitmaakt, behalve een paar zurige muzikanten :-)

    Wat niet wil zeggen dat je niet moet of mag verbeteren, maar geniet ervan, ook al gaat het niet helemaal zoals bedoeld.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woldhek Bekijk bericht
    Ik heb geen podium ervaring, maar speel altijd zittend op de bank. Toen een keer geprobeerd om staand te spelen. Dat valt tegen, als de gitaar opeens een paar centimeter anders hangt. Misschien dat dat ook mee kan spelen, dat je op dezelfde manier thuis moet repeteren?
    Ik denk dat dat inderdaad veel uit maakt; ik speel thuis meestal zittend, maar dat is lang niet zo comfortabel als staand vind ik. Staand lukt me beter.

  5. #15

    Standaard

    OK. Om te proberen te illustreren wat je muzikale geheugen is, heb ik een oud lied van mijzelf opgedoken.

    Dat wil zeggen: De tekst.

    Daarmee ben ik aan de slag gegaan,

    Ik heb de tekst de herinnering aan het liedje op laten halen en heb alle partijen in één take opgenomen.
    Paar rare foutjes zijn er hoorbaar:
    - schuifpot van kanaal 3 (van de looping station) stond dicht, waardoor het koortje één regel mist
    - en je hoort dat er een heel harde nies langskomt; nies weggedrukt wegvallende ademsteun niet

    Dit is louter het muzikale geheugen. Spiergeheugen staat er compleet buiten.
    Lied geschreven april 1985.
    Zo grappig werkt dat. Het is een iets andere laag van bewustzijn. Ligt wel op het niveau van je spiergeheugen, maar (ex turner) het verschil in werking is enorm.

    http://picosong.com/dgDz

    Luister en verbaas je.
    Het is bijzonder de moeite waard je hierin te verdiepen, probeer ik hiermee aan TS te laten zien.
    Als na grofweg 30 jaar zo'n lied weer op te diepen valt is dat een anker van jewelste voor werken met een groep of met een optreden.

    Vriendelijke groet, Gus

  6. #16

    Standaard

    oh, ja

    kijk bij het beginen van een nummer uitzoeken eens of je de partij foutloos kan neurien in de auto op weg naar je werk. Of dat je dan al nootjes zoekt.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    OK. Om te proberen te illustreren wat je muzikale geheugen is, heb ik een oud lied van mijzelf opgedoken.

    Dat wil zeggen: De tekst.

    Daarmee ben ik aan de slag gegaan,

    Ik heb de tekst de herinnering aan het liedje op laten halen en heb alle partijen in één take opgenomen.
    Paar rare foutjes zijn er hoorbaar:
    - schuifpot van kanaal 3 (van de looping station) stond dicht, waardoor het koortje één regel mist
    - en je hoort dat er een heel harde nies langskomt; nies weggedrukt wegvallende ademsteun niet

    Dit is louter het muzikale geheugen. Spiergeheugen staat er compleet buiten.
    Lied geschreven april 1985.
    Zo grappig werkt dat. Het is een iets andere laag van bewustzijn. Ligt wel op het niveau van je spiergeheugen, maar (ex turner) het verschil in werking is enorm.

    http://picosong.com/dgDz

    Luister en verbaas je.
    Het is bijzonder de moeite waard je hierin te verdiepen, probeer ik hiermee aan TS te laten zien.
    Als na grofweg 30 jaar zo'n lied weer op te diepen valt is dat een anker van jewelste voor werken met een groep of met een optreden.

    Vriendelijke groet, Gus
    Gus,

    Dat klinkt aardig goed na zo'n lange tijd dan.
    Mijne klinken slechter en ik speel ze bijna dagelijks.
    Ik probeer vandaag of morgen ook eens iets op te nemen en te posten.

    Welke drummachine gebruikje voor dit soort tracks en welke amp sim op de pc?

    Er zijn trouwens niet veel nummers die in mijn muzikaal geheugen vertoeven op deze manier.
    Flarden en riffs, misschien, maar volledige nummers, solo en riffs dat werkt niet.

    Zelfs voor smoke on the water zou ik even moeten zoeken op de gitaar.
    Het nummer dat jij speelt, zit dat zo in je systeem gebeiteld omdat je het zelf schreef of omdat je het -tig keer gespeeld hebt?

    Bedankt voor de verduidelijking en het voorbeeld Gus.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom1984 Bekijk bericht
    Gus,

    Dat klinkt aardig goed na zo'n lange tijd dan.
    Mijne klinken slechter en ik speel ze bijna dagelijks.
    Ik probeer vandaag of morgen ook eens iets op te nemen en te posten.

    Welke drummachine gebruikje voor dit soort tracks en welke amp sim op de pc?

    Er zijn trouwens niet veel nummers die in mijn muzikaal geheugen vertoeven op deze manier.
    Flarden en riffs, misschien, maar volledige nummers, solo en riffs dat werkt niet.

    Zelfs voor smoke on the water zou ik even moeten zoeken op de gitaar.
    Het nummer dat jij speelt, zit dat zo in je systeem gebeiteld omdat je het zelf schreef of omdat je het -tig keer gespeeld hebt?

    Bedankt voor de verduidelijking en het voorbeeld Gus.

    Ja, het is een zelf geschreven liedje. Maar dat is niet de reden dat het in dat speciale geheugen terecht is gekomen. Ik schrijf al heel lang iedere dag (dat ik thuis ben) een liedje. Dat is dus een heel vluchtig gebeuren. Zelfs voor het schrijven wordt er helemaal niks ingestudeerd. Als je benieuwd bent, luister maar eens op Sounds. Daar staan inmiddels een stuk of dertig van mijn liedjes. Net nog Daarom is Ginger zo'n heerlijk wicht gepost.

    Dat jouw muzikale geheugen nog niet zoveel houvast biedt is niet zo'n wonder.
    Op het gevaar af dat je denkt ik effe Amsterdams-cynisch doe, als je niks in je geheugen stopt, kun je er ook niks uithalen.

    Da's ook de kunst van goed examen doen. Zorgen dat de onderwerpen in zo veel mogelijk geheugens zitten. Dan is er altijd wel een laatje waar dat inzit, wat je nodig hebt.

    Ik doe van alles op de compu, maar niet componeren/muziek.

    Dit is het rijtje voor de opname van Too young, too old:

    - Gatt groot membraam condensator mic
    - Boss ME20 looping station voor microfoon voor koortjes
    - Art buizen voorversterker gitaar
    - Yamaha telemodel met 2xP90 van Conrad (€30,00 per twee) keramisch, naar het schijnt
    - EH Soul Food pedaal Hoog 2 uur Gain dicht voor slag partijtjes/lead gain 10 uur
    - VOX Stomplab GII
    - Eastwood Hi Flyer bas hals pup (ook P90's)
    - Fingerdrum app
    - kleine persussie
    - BOSS BR1200 harddisk recorder

    50% van de drums komt uit een geloopte drum track, de rest is finger drums en percussie.
    Track 1: Zang
    Track 2: Koortjes
    Track 3: Finger drums
    Track 4: Solo gitaar
    Track 5: Percussie/koortje
    Track 6: Linker gitaar
    Track 7: Rechter gitaar
    Track 8: bas gitaar
    Track 9/10: drums

    In feite is deze opname hetzelfde proces als wanneer ik componeer:
    Ik neem track 1 (zang) en track 2 (gitaar) op, tegen een geloopte echte drumtrack op drumtrack die ik geschreven heb op een drum app op mijn IPad. Track 2 wis ik, want ik kan niet alles tegelijk. Ik ben ook maar een eenvoudige hetero. Maar de zang laat ik staan. En dan ga ik tracks aanvullen.

    Ik gebruik voor de drums:
    - Super metronome de gratis versie voor
    - of Rhythm pad
    - of Yamaha Synth en Dr. Pad. Hier alleen de drum app van
    - of een generieke drumdingest uit de BR1200

    In april 2010 heb ik de cassette versie van het componeren laten horen aan iemand van GN om te laten horen wat ik bedoelde met koortjes.

    Dus eerlijk is eerlijk, ik heb ietsjes vals gespeeld. Maar dat neemt niets weg van de uitgangspunten.
    Componeren is inclusief tekst schrijven totaal onder de twee uur.
    De Too young too old opname is anderhalf uur werk ongeveer.

    In het kort: Het is dus niet om op te scheppen of zo. Ik ben een artiest met een geweldige toekomst achter zit. Ik hoop alleen dat je je enthousiasme kunt bewaren. Want alleen de dingen die je leuk vindt, ga je mee door. Voor de andere zaken zijn er altijd redenen genoeg om die dingen te laten liggen, die je niet leuk vindt.

    Keep on keepin' on, zei Curtis Mayfield dan altijd.
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 3 januari 2017 om 10:08

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    In het kort: Het is dus niet om op te scheppen of zo. Ik ben een artiest met een geweldige toekomst achter zit. Ik hoop alleen dat je je enthousiasme kunt bewaren. Want alleen de dingen die je leuk vindt, ga je mee door. Voor de andere zaken zijn er altijd redenen genoeg om die dingen te laten liggen, die je niet leuk vindt.

    Keep on keepin' on, zei Curtis Mayfield dan altijd.
    Vriendelijke groet, Gus
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top