Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard 5mm "threaded wood insert"

    Ik heb een lekker dikke Gibraltar brug uit 1978 gekocht voor mijn Ibanez AR30, nog die met die joekels van messing zadels




    In de AR30 zit nu een beetje een iel bruggetje die rust op twee draadeindes van 3mm, die zonder verankering in de body zitten. De nieuwe brug heeft M5 studs met een breder stuk wat 7mm breed is.




    Ik moet de 3mm gaten dus minimaal opboren tot 7mm, maar ik wil ook metalen bussen in de gitaar monteren om de brug goed te verankeren. Na wat googlen kwam ik op "threaded wood insert" en "furniture nut" uit; geen idee hoe die dingen in het Nederlands heten.


    Hebben jullie tips voor een paar van die M5 moertjes, die door een klein gat gemonteerd kunnen worden?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Een threaded insert heet in het nederlands "rampamoer". Aan de buitenkant houtdraad en binnenin metrisch.
    Ik geloof dat Gamma, Praxis etc. ze wel hebben.

    Edit: Ja dus:
    https://www.gamma.nl/assortiment/gam...uct_b021466571
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Een threaded insert heet in het nederlands "rampamoer". Aan de buitenkant houtdraad en binnenin metrisch.
    Ik geloof dat Gamma, Praxis etc. ze wel hebben.

    Edit: Ja dus:
    https://www.gamma.nl/assortiment/gam...uct_b021466571
    Cool! Maar lees ik het goed dat die een inbouwdiameter van 10mm hebben?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Cool! Maar lees ik het goed dat die een inbouwdiameter van 10mm hebben?
    Voorboordiameter min. 7,6mm
    https://www.rvspaleis.nl/moeren/ramp...out/9280-2-5_1

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Is afhankelijk van het hout waar je ze in draait. Zacht hout wat kleiner voorboren maar als je hard, en ook nog gelakt, hout hebt dan zul je groter moeten voorboren anders breek je de lak of het hout.

    Als je hout hard genoeg is kan je ook gewoon draad tappen in het hout. De kant die in de gitaar gaat is 7mm toch? Als je daar nog zo'n rampetamp om hebt dan moet je flinke gaten boren.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    De kunst is om die dingen er recht in te draaien, bij de aanzet willen die dingen door het schroefdraad scheef op het oppervlak staan en bij indraaien draai je die bus er makkelijk scheef in en het houtoppervlak komt aan de rand omhoog als je niet goed aandrukt.

    edit: Ik zou het eerst op een stuk afvalhout uitproberen voordat je het meteen in je gitaar doet.
    Laatst gewijzigd door Plant; 29 december 2016 om 10:14
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Met een simpel hulpmiddeltje draai je ze er altijd recht in:

    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  8. #8

    Standaard

    Ja, dat is de fijne manier om te doen. Recht bedoel ik.
    Het helpt echt mega als je de schroefdraad met bijenwas (subtiel) gladder maakt.
    Heb je helemaal geen bijenwas dan is goeie stearine (goed kaarsvet) ook te doen.
    Tapt niet alleen mooiere draad, maar voorkomt ook roestvorming, dus je kunt de studs er ook weer netjes uitdraaien if need be.

    Fijne gozert die Aaik.
    Vriendelijke groet, Gus

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander-H Bekijk bericht
    Is afhankelijk van het hout waar je ze in draait. Zacht hout wat kleiner voorboren maar als je hard, en ook nog gelakt, hout hebt dan zul je groter moeten voorboren anders breek je de lak of het hout.

    Als je hout hard genoeg is kan je ook gewoon draad tappen in het hout. De kant die in de gitaar gaat is 7mm toch? Als je daar nog zo'n rampetamp om hebt dan moet je flinke gaten boren.
    Volgens mij is dit het 3-delige esdoorn neck through-gedeelte van de gitaar, dus hij gaat waarschijnlijk hard zijn. Ik moet dus eerst de huidige gaten uit gaan boren maar mijn "kolomboorhouder" heeft een te kleine range om dat te doen. Ik zit er aan te denken 'm ondersteboven aan mijn werkblad vast te maken om toch goed haaks te kunnen boren ipv uit het handje. Ik moet natuurlijk ook proberen om niet te diep te boren

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Volgens mij is dit het 3-delige esdoorn neck through-gedeelte van de gitaar, dus hij gaat waarschijnlijk hard zijn. Ik moet dus eerst de huidige gaten uit gaan boren maar mijn "kolomboorhouder" heeft een te kleine range om dat te doen. Ik zit er aan te denken 'm ondersteboven aan mijn werkblad vast te maken om toch goed haaks te kunnen boren ipv uit het handje. Ik moet natuurlijk ook proberen om niet te diep te boren
    Te diep boren kun je makkelijk voorkomen met deze dingen


    Gewoon te koop bij de bouwmarkt voor een paar piek. Ik ben alleen de naam van die dingen even kwijt.
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top